Het aantal gevallen van fraude met internetbankieren in België is het afgelopen jaar explosief gestegen. Ging het in 2011 nog om slechts 94 incidenten, vorig jaar waren het er 1003. De schade steeg van 175.000 euro in 2011 naar 3 miljoen euro in 2012. De stijging is voornamelijk toe te schrijven aan phishing, stelt Febelfin, de overkoepelende federatie voor de Belgische financiële sector.
De fraudeurs sturen de klanten eerst een e-mail en vragen om een aantal gegevens, waaronder het telefoonnummer. Vervolgens nemen de fraudeurs telefonisch contact op, geven zich uit voor een medewerker van de bank en vragen om de response code door te geven die op het scherm van de kaartlezer verschijnt. Met deze gegevens wordt vervolgens geld van de rekening gehaald.
Miniem
"Het aantal fraudegevallen is nog altijd miniem in vergelijking met de 8,1 miljoen abonnementen voor internetbankieren en de 460 miljoen sessies die per jaar worden genoteerd. Dit komt neer op ongeveer 2 fraudegevallen per 1 miljoen sessies", aldus Febelfin. Naast phishing blijft ook fraude via malware bestaan, laat de organisaties weten.
Febelfin adviseert bankklanten om zowel hun computer als hun WIFI-verbinding voldoende te beveiligen. Daarnaast worden klanten opgeroepen om regelmatig hun rekeninguittreksels te controleren.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.