image

Explosieve stijging fraude internetbankieren in België

maandag 4 februari 2013, 12:38 door Redactie, 5 reacties

Het aantal gevallen van fraude met internetbankieren in België is het afgelopen jaar explosief gestegen. Ging het in 2011 nog om slechts 94 incidenten, vorig jaar waren het er 1003. De schade steeg van 175.000 euro in 2011 naar 3 miljoen euro in 2012. De stijging is voornamelijk toe te schrijven aan phishing, stelt Febelfin, de overkoepelende federatie voor de Belgische financiële sector.

De fraudeurs sturen de klanten eerst een e-mail en vragen om een aantal gegevens, waaronder het telefoonnummer. Vervolgens nemen de fraudeurs telefonisch contact op, geven zich uit voor een medewerker van de bank en vragen om de response code door te geven die op het scherm van de kaartlezer verschijnt. Met deze gegevens wordt vervolgens geld van de rekening gehaald.

Miniem
"Het aantal fraudegevallen is nog altijd miniem in vergelijking met de 8,1 miljoen abonnementen voor internetbankieren en de 460 miljoen sessies die per jaar worden genoteerd. Dit komt neer op ongeveer 2 fraudegevallen per 1 miljoen sessies", aldus Febelfin. Naast phishing blijft ook fraude via malware bestaan, laat de organisaties weten.

Febelfin adviseert bankklanten om zowel hun computer als hun WIFI-verbinding voldoende te beveiligen. Daarnaast worden klanten opgeroepen om regelmatig hun rekeninguittreksels te controleren.

Reacties (5)
04-02-2013, 12:57 door Anoniem
"De stijging is voornamelijk toe te schrijven aan phishing"

Nou, nee. Dat is het middel, niet de reden.

Herinnert zich iemand dat jubelbericht dat er vorig jaar wel negen hele Belgen geskimd zijn? Ik zou eerder geneigd zijn deze stijging in dat verband te zien, oftewel, skimmen werkte niet meer dus gingen ze maar wat anders doen. En dat leverde een slordige duizend successen op.

Dit gaat een tijdje goed totdat het lastig genoeg wordt een ander truukje te leren, bijvoorbeeld hoe EMV te skimmen (en dat kan), waarna dat weer een tijdje populair wordt. Voorlopig loont dit soort misdaad nog gewoon, in dit geval zo'n drieduizend euro per slachtoffer. En wat we er aan doen? De klant bepolitioneren meer dan betere systemen te verzinnen. Hm.
04-02-2013, 13:44 door Anoniem
Die 94 gevallen van 2011 was heel erg onwaarschijnlijk. Vergelijkbare landen als Nederland en Duitsland hadden vele malen meer fraudegevallen dan Belgie. Ik denk dat ze gewoon niet goed geregistreerd hebben in 2011, of een komma verkeerd gezet.

Het aantal van 1003 gevallen komt dichter in de buurt van wat te verwachten is.

Vraag is natuurlijk: wat gaan ze (banken en gebruikers) er aan doen?
04-02-2013, 22:01 door Anoniem
Banksys het betaalnetwerk in België lag zondagnacht uit , voor updates. Waarschijnlijk heeft dit wel verband met het artikel
06-02-2013, 16:42 door SecurityBlasterx
Komt door Zeus en onderanderen SpyEye. Zeus werd veel gebruikt in 2010 en de source code was released in 2011. Daarom ook die explosie waarschijnlijk in bank fraude.
11-02-2013, 22:52 door Anoniem
Fout ligt gewoon bij de gebruiker. Naief, zoniet dom te noemen.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.