Privacy - Wat niemand over je mag weten

Nauwkeurigheid locatiebepaling GSM

27-02-2013, 01:49 door Anoniem, 14 reacties
In films zie je soms dat ze een exacte locatie van een mobiele telefoon binnen 40 seconden kunnen bepalen.

Nu ben ik benieuwd of iemand weet HOE exact men tegenwoordig de geografische locatie van een mobiele telefoon kan bepalen? Het gaat dan om een mobiele telefoon zonder een interne GPS-, bluetooth of wifi antenne. Ik weet dat ze een GPS-antenne tot op de meter kunnen traceren, maar hoe zit dat met enkel een telefoonsignaal? De locatie van mobiele telefoons berekenen ze op basis van de afstand tussen de telefoonmasten in de omgeving van de mobiele telefoon, maar hoe nauwkeurig is dat precies? Kunnen ze een mobiele telefoon ook lokaliseren op de meter nauwkeurig of is dat minimaal in een straal van 50 of 80 meter?

Wie weet dit te vertellen op basis van wetenschappelijke feiten?
Reacties (14)
28-02-2013, 10:48 door Anoniem
Aan de hand van het sterkte van het signaal dat je telefoon verzendt(in combinatie dat het door meerdere zendmasten ontvangen wordt), kan men behoorlijk nauwkeurig meten waar je bent.
28-02-2013, 11:01 door BaseMent
Ik kan je geen wetenschappelijke onderbouwde informatie geven maar:
Op basis van de signaalsterkte van jouw telefoon bij de mast van de provider, de delay van het signaal van jouw telefoon naar de mast van de provider, de signaalsterkte van jouw telefoon bij andere masten, en de gegevens van duizenden andere telefoons kan (of kon) Vodafoon een abbo aanbieden waarbij je "in de buurt van jouw huis" een extra laag terief betaalde. Tomtom en ook Google zijn op basis van "geanonimiseerde" gegevens in staat op straat niveau te bepalen hoe snel het verkeer gemiddeld rijdt. Ook hier maakt men gebruik van een mix van actuele en eerder verzamelde gegevens.

Je bent op basis van het signaal van je telefoon mi redelijk nauwkeurig te peilen op basis van de gegevens van de zendmasten alleen. Als je een smartphone hebt met Google maps moet je voor de leuk maar eens maps opstarten en GPS en WIFI uitzetten. dan krijg je nog steeds een ongeveer locatie te zien (puntje met blauwe wolk eromheen).

Hoe snel eea kan weet ik niet. Maar ik vermoed dat voor een goede werking van het GSM netwerk veel gegevens direct beschikbaar zijn. Zo is het bij voorbeeld niet nodig dat je telefoon doorlopend op vol vermogen werkt (accu snel leeg) als je vlak bij een zelfmast staat. Dus de mast en je toestel weten al ongeveer hoever je van de mast bent om het ideale zeldvermogen te bepalen. Het het uitgezonden vermogen, is daarmee dus een maat voor de afstand.
28-02-2013, 11:30 door Anoniem
Je "wetenschappelijke feiten" zijn vooral fysica en kennis van het systeem, voor een deel zelfs politiek.

De reden dat zoveel telefoontjes GPS aan boord hebben is dat de Amerikanen eisen dat telefoontjes tot op een zekere hoogte vindbaar zijn (een meter of dertig als ik het me goed herinner; zoek maar op), dit tbv noodhulp (911 daar, 112 hier) en dat dit niet gaat met CDMA (dus niet GSM). GSM voldoet wel aan die eis dus een meter of dertig moet te halen zijn.

GSM telefoontjes houden bij welke grondstations "zichtbaar" zijn en welke de sterkste is. Dit gaat gepaard met communicatie met het grondstation dus die weet dat ook. Je weet waar die grondstations hun masten hebben staan. Grotere masten hebben meerdere sectorantennes, bijvoorbeeld drie die ieder 120 graden bestrijken. Dat geeft je een richting. En dan heb je de sterkte van het signaal plus wat gegevens in het protocol zelf, en dat geeft je een afstandsschatting.

In het open veld zal je redelijk goede antwoorden krijgen, binnen de bebouwde kom en binnen de grote stad weer minder door reflecties. Maar daar staan dan vaak weer "opvul"-basisstationnetjes om gaten in de dekking te dichten.

Dit kun je dan weer combineren met informatie van andere masten waar de telefoon niet is ingecheckt maar die de telefoon wel kunnen "zien", cq die kandidaat zijn voor overname van de verbinding. En dan kun je bijhouden waar de telefoon eerder is geweest, eventueel combineren met wat je weet van het terrein, en dan kun je uitvogelen of iemand bijvoorbeeld in een auto zit en op de snelweg rijdt of ernaast zit te vissen.

De vraag is dan dus vooral welke informatie heeft de traceerder voorhanden en hoe goed hij er mee om weet te gaan. Kennelijk heeft onze po-li-tie niet de beschikking over gedetailleerde mastcontactinformatie (hoewel de telcos dat wel opslaan en jaren bewaren om mij onverklaarbare redenen) en sturen ze daarom "onzichtbare" flash-smsjes om mobieltjes te traceren. Maargoed, voor je het weet springen fred&ivo er vol op, eisen "meer" data van de telcos en kopen overdure software die "net als in de film"-antwoorden geven, wellicht met hippe real-time traces op grote schermen. Kunnen, mogen, willen, en nodig hebben zijn allemaal verschillende dingen.

Een Duitse politicus heeft maar eens zijn mobiele incheckhistorie opgevraagd (en gekregen) en dat op een kaart uitgetekend. Je kan heel aardig zien waar hij geweest is in die periode.

http://www.zeit.de/digital/datenschutz/2011-03/data-protection-malte-spitz

Als je vraag is, hoe nauwkeurig precies, dan kan ik je geen exact antwoord geven. Als je vraagt, ben je te traceren? Jazeker. Bekijk de kaart en huiver.
28-02-2013, 11:49 door SirDice
Door BaseMent: Je bent op basis van het signaal van je telefoon mi redelijk nauwkeurig te peilen op basis van de gegevens van de zendmasten alleen.
Ik wil dat toch niet echt nauwkeurig noemen. Er wordt inderdaad gekeken naar signaalsterkte maar de relatie afstand-signaal is niet zo heel erg nauwkeurig. Je kunt wel, op basis van dat grove getal, een cirkel trekken om de mast. De telefoon zou zich dan in dat gebied moeten bevinden. Door dit voor meerdere masten te doen kun je redelijk zeker zijn dat de telefoon zich op het snijpunt van al die cirkels moet bevinden. Maar door de onnauwkeurigheid zit je evengoed nog met een relatief groot gebied. GPS is wat dat betreft een stuk nauwkeuriger.
28-02-2013, 12:05 door Anoniem
kleine opmerking : GPS is een passief systeem, een telefoon zendt geen gps signaal uit maar berekent aan de hand van de satelliet signalen uit waar het zich bevindt.
28-02-2013, 20:31 door [Account Verwijderd]
[Verwijderd]
28-02-2013, 22:53 door Anoniem
Door Anoniem:
Een Duitse politicus heeft maar eens zijn mobiele incheckhistorie opgevraagd (en gekregen) en dat op een kaart uitgetekend. Je kan heel aardig zien waar hij geweest is in die periode.

http://www.zeit.de/digital/datenschutz/2011-03/data-protection-malte-spitz

Als je vraag is, hoe nauwkeurig precies, dan kan ik je geen exact antwoord geven. Als je vraagt, ben je te traceren? Jazeker. Bekijk de kaart en huiver.
Wat ik mij nu afvraag is: bestaan er mogelijkheden (vliegtuigmodus e.d. niet meegerekend) om minder traceerbaar te zijn? Ikzelf bezit een basic phone na mijn ervaringen met smartphones, geen GPS en dat soort ongein. Toch traceerbaar, en dit heb ik liever niet, maar liever wel bereikbaar.
01-03-2013, 01:24 door Erik van Straten
Door Peter V: Om een nauwkeurige plaatsbepaling te maken moet je apparaat zo'n 5 GPS-satellietsignalen kunnen ontvangen. Aan de hand van deze signalen kan tot op enkele meters je geografische coördinaten worden berekend.
De nauwkeurigheid van standaard GPS kan tegenvallen in of bij bebouwing en bijv. in een bos (zeker bij bewolking en neerslag), je komt dan al snel boven de 10m.

Ter illustratie (tikkeltje off-topic, alhoewel privacy aspecten prominent aanwezig zijn). Alle commerciële zeeschepen en steeds meer commerciële binnenvaartschepen hebben een AIS mobile station (ook wel "transponder" genoemd) aan boord, dat is een kastje met een GPS ontvanger en een VHF zend/ontvanger die voortdurend de positie, richting, snelheid en identificategegevens van schepen uitzendt, zie bijv. de "big-brother" sites http://www.marinetraffic.com/ais/ en http://vtslite.siitech.com/VTSLite/AView.aspx.
Als je in die laatste site een schip selecteert en bovenaan op de "i" knop drukt krijg je een popupbox met de laatst ontvangen AIS gegevens. Eén van die gegevens is een vlag of de positienauwkeurigheid beter of slechter is dan 10m. Afhankelijk van het weer en bijv. objecten als hijskranen en bruggen in de buurt, of in een sluis, wil dit nog wel eens slechter zijn dan 10m.

Overigens is het publiceren van AIS gegevens (die onversleuteld worden verzonden en door iedereen uit de lucht zijn te plukken) bij mijn weten illegaal, alleen wordt er in Nederland kennelijk niet op gehandhaafd. Vergelijkbaar, stel je voor dat elke auto in Nederland op basis van kenteken (onder vermelding van merk, type, kleur, gewicht, en wellicht brandstoftype en aantal inzittenden) op een kaart gevolgd zou kunnen worden...
Anderzijds bestaan er veel correctiesystemen voor GPS, maar die hebben alleen zin als de GPS ontvanger het betreffende systeem ondersteunt. Bijv. de USA kent WAAS, terwijl Europa EGNOS kent (een systeem gebaseerd op geostationaire satellieten; nb. GPS satellieten tollen voortdurend rond de aarde). Die correctiegegevens bestaan meestal uit een vaste en een optionele component:
- Algemene correctiegegevens (kleine correcties voor looptijdvertragingen per GPS satelliet);
- Indien nodig, waarschuwingen om 1 of meer specifieke GPS satellieten te negeren omdat deze "onzin uitkramen" (bijv. t.g.v. bugs).

Terzijde: GPS is gebaseerd op supernauwkeurige klokken in GPS satellieten, alleen zijn er nooit schrikkelseconden in verwerkt waardoor ze ondertussen exact 16 seconden voorlopen op UTC (zie http://leapsecond.com/java/gpsclock.htm). De reden voor schrikkelseconden is dat de aarde enigszins onregelmatig rond de zon draait (zie http://tycho.usno.navy.mil/leapsec.html). Volgens http://hpiers.obspm.fr/iers/bul/bulc/bulletinc.dat (een tekstpagina) zal er dit jaar geen schrikkelseconde worden ingelast. Overigens is GPS niet het enige GNSS (Global Satellite Navigation System): de Russen hebben bijv. GLONASS en in Europa wordt (heel langzaam) Galileo uitgerold.
Je kunt GPS correctiegegevens ook via internet aanleveren. Bijv. het Kadaster beschikt over het NETPOS systeem. Dat bestaat uit een groot aantal meetpunten in Nederland waarvan de exacte positie bekend is en waar een GPS ontvanger staat. Uit het verschil tussen de ontvangen GPS gegevens en de bekende positie worden correctiegegevens berekend. Daarmee kan een landmeter op elke plaats in Nederland geïnterpoleerde correctiegegevens voor zijn GPS ontvanger krijgen en verwerken, en daar enorme nauwkeurigheden mee halen. Een -wat verouderde- publicatie hierover vind je hier: http://www.epncb.oma.be/_documentation/papers/eurefsymposium2005/a_real_time_kinematic_network_4_the_netherlands.pdf.

Voor de zeevaart beschikt Nederland over 3 zogenaamde DGNSS middengolfzenders die correctiegegevens uitzenden. Voor de binnenvaart bestaan er plannen om GPS correctiegegevens via AIS berichten vanaf de wal naar schepen te sturen.

In smartphones heb je in toenemende mate "A-GPS" (Assisted GPS) ontvangers. Dat zorgt voor het sneller krijgen van een "fix" (eerste positiebepaling na aanzetten van de GPS ontvanger) maar kan ook de positienauwkeurigheid verbeteren (zie https://en.wikipedia.org/wiki/Assisted_GPS en https://nl.wikipedia.org/wiki/Assisted_GPS).

Hoe goed A-GPS in Nederland werkt, en welke providers het ondersteunen, weet ik niet. Iemand?
01-03-2013, 03:44 door WesleySmalls
Door Peter V: Om een nauwkeurige plaatsbepaling te maken moet je apparaat zo'n 5 GPS-satellietsignalen kunnen ontvangen. Aan de hand van deze signalen kan tot op enkele meters je geografische coördinaten worden berekend. In de regel geldt: hoe meer GPS-satellieten je ontvangt, hoe nauwkeuriger je positie op aarde is te berekenen.

Ik kan me herinneren te lezen dat met name met smartphones er gebruik word gemaakt van 3 van dergelijke signalen om een 2D lock te krijgen van je positie, natuurlijk is deze niet 100% accuraat(Google Maps is geloof ik tot op 20m naukeurig) en met meer satelietsignalen is deze naukeuriger, maar van wat ik me kan herinneren gebruiken smartphones een lock van 3 GPS signalen
01-03-2013, 07:44 door BaseMent
Allemaal rete interessant maar poster vroeg om positiebepaling "zonder een interne GPS-, bluetooth of wifi antenne".
01-03-2013, 08:52 door Anoniem
Door Erik van Straten: Alle commerciële zeeschepen en steeds meer commerciële binnenvaartschepen hebben een AIS mobile station (ook wel "transponder" genoemd) aan boord, dat is een kastje met een GPS ontvanger en een VHF zend/ontvanger die voortdurend de positie, richting, snelheid en identificategegevens van schepen uitzendt, zie bijv. de "big-brother" sites http://www.marinetraffic.com/ais/ en http://vtslite.siitech.com/VTSLite/AView.aspx.
Wat mij betreft is een "transponder" iets dat automatisch antwoord geeft op een signaal, niet zelf gaat zitten roeptoeteren. Maargoed, wie ben ik?

Vliegtuigen doen iets vergelijkbaars overigens. En eigenlijk is het behoorlijk dom om zulke apparaten gewoon maar wereldwijd in te voeren en verplicht te stellen. Inderdaad, binnenkort moet het ook in je auto.

Dit is het gevolg van systeemontwerpers die heel gericht op zoek zijn naar middelen, maakt niet uit wat, om de crashveiligheid maar te vergroten, en die geen enkele aandacht besteden aan privacy en de gevolgen van diens afwezigheid.

Ik persoonlijk denk dat we ons dat niet meer kunnen veroorloven. En het kan best beter, maar je moet dan wel ietsje minder puur op alleen maar crashveiligheid concentreren. En om dan weer enigszins terug te komen op het onderwerp, ik denk dan ook dat GSM op termijn niet houdbaar is willen we nog een vrij leven overhouden.

Een alternatief systeem dat niet geheel automatisch een complete volgdatabase opbouwt --die dat niet eens kan-- wordt dan noodzakelijk, dus laten we maar vast beginnen met ontwerpen en bouwen, zeg maar als opvolger van wat er nu uitgerold wordt. Als de EU dan toch zonodig gratis geld naar de oh-zo-armlastige telefoonindustrie moet pompen voor "5G" dan moeten ze deze eis er maar bijvoegen.
01-03-2013, 09:05 door Anoniem
Door BaseMent: Allemaal rete interessant maar poster vroeg om positiebepaling "zonder een interne GPS-, bluetooth of wifi antenne".
Zij of hij begint met: "In films zie je soms dat ze een exacte locatie van een mobiele telefoon binnen 40 seconden kunnen bepalen".

Als je, in een van de latere Android versies, van positiebepaling in een Google App (zoals Maps) gebruik wilt maken, ben je verplicht je locatie met alle Google apps te delen. Locaties bepaal je pas goed als GPS aan staat. GPS chips worden steeds zuiniger.

Get over it, binnenkort hebben alle smartphonegebruikers GPS permanent aan staan, of in elk geval op het moment dat je iets aan locatiebepaling wilt doen.
01-03-2013, 10:54 door Anoniem
Zonder GPS: Timing advance value van verschillende palen. Zoek er even op en huiver. Oa. Wikipedia heeft er wel een leuk artikel over. Meestal heeft een telefoon 'contact' met verschillende palen. Dat is nodig om transparant van 'cell' te kunnen wisselen. Je weet de locatie van de palen. De afstand dat je er vandaan zit... Hoe moeilijk is het verder nog... Die GPS heb je echt niet nodig.
04-03-2013, 09:50 door Anoniem
Door Anoniem: Wat ik mij nu afvraag is: bestaan er mogelijkheden (vliegtuigmodus e.d. niet meegerekend) om minder traceerbaar te zijn? Ikzelf bezit een basic phone na mijn ervaringen met smartphones, geen GPS en dat soort ongein. Toch traceerbaar, en dit heb ik liever niet, maar liever wel bereikbaar.
Kortgezegd, nee.

Dit is inherent in hoe GSM werkt, dus "bereikbaar via GSM" impliceert "traceerbaar via GSM".

Je kan andere truukjes proberen, natuurlijk. Een pieper, een VoIP account op je eigen server binnen laten komen die daar dan iets mee doet, en dat je er dan via een open wifi ergens op kan inloggen. Dat soort gein, maar zo gemakkelijk als GSM wordt het niet.

Willen we dit anders dan moeten we betere systemen verzinnen. Bijvoorbeeld een nieuwe versie van GSM die niet incheckt maar doet of het een pieper is totdat er signaal komt dat er een belletje binnenkomt, en dan pas met de dichstbijzijnde toren gaan praten. Daar de EU nu geld schuift naar het ontwikkelen van "5G" (waarom eigenlijk? lijkt me dat de telcos genoeg aan ons verdienen om geen subsidie nodig te hebben) zou ze dat kunnen afdwingen, als onze eurovertegenwoordigers daar het belang van zouden inzien. Je zou in de pen kunnen klimmen om onze eurovertegenwoordigers te overtuigen.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.