Door Peter V: Om een nauwkeurige plaatsbepaling te maken moet je apparaat zo'n 5 GPS-satellietsignalen kunnen ontvangen. Aan de hand van deze signalen kan tot op enkele meters je geografische coördinaten worden berekend.
De nauwkeurigheid van standaard GPS kan tegenvallen in of bij bebouwing en bijv. in een bos (zeker bij bewolking en neerslag), je komt dan al snel boven de 10m.
Ter illustratie (tikkeltje off-topic, alhoewel privacy aspecten prominent aanwezig zijn). Alle commerciële zeeschepen en steeds meer commerciële binnenvaartschepen hebben een AIS mobile station (ook wel "transponder" genoemd) aan boord, dat is een kastje met een GPS ontvanger en een VHF zend/ontvanger die voortdurend de positie, richting, snelheid en identificategegevens van schepen uitzendt, zie bijv. de "big-brother" sites
http://www.marinetraffic.com/ais/ en
http://vtslite.siitech.com/VTSLite/AView.aspx.
Als je in die laatste site een schip selecteert en bovenaan op de "i" knop drukt krijg je een popupbox met de laatst ontvangen AIS gegevens. Eén van die gegevens is een vlag of de positienauwkeurigheid beter of slechter is dan 10m. Afhankelijk van het weer en bijv. objecten als hijskranen en bruggen in de buurt, of in een sluis, wil dit nog wel eens slechter zijn dan 10m.
Overigens is het
publiceren van AIS gegevens (die onversleuteld worden verzonden en door iedereen uit de lucht zijn te plukken) bij mijn weten illegaal, alleen wordt er in Nederland kennelijk niet op gehandhaafd. Vergelijkbaar, stel je voor dat elke auto in Nederland op basis van kenteken (onder vermelding van merk, type, kleur, gewicht, en wellicht brandstoftype en aantal inzittenden) op een kaart gevolgd zou kunnen worden...
Anderzijds bestaan er veel
correctiesystemen voor GPS, maar die hebben alleen zin als de GPS ontvanger het betreffende systeem ondersteunt. Bijv. de USA kent WAAS, terwijl Europa EGNOS kent (een systeem gebaseerd op geostationaire satellieten; nb. GPS satellieten tollen voortdurend rond de aarde). Die correctiegegevens bestaan meestal uit een vaste en een optionele component:
- Algemene correctiegegevens (kleine correcties voor looptijdvertragingen per GPS satelliet);
- Indien nodig, waarschuwingen om 1 of meer specifieke GPS satellieten te
negeren omdat deze "onzin uitkramen" (bijv. t.g.v. bugs).
Terzijde: GPS is gebaseerd op supernauwkeurige klokken in GPS satellieten, alleen zijn er nooit schrikkelseconden in verwerkt waardoor ze ondertussen exact 16 seconden voorlopen op UTC (zie
http://leapsecond.com/java/gpsclock.htm). De reden voor schrikkelseconden is dat de aarde enigszins onregelmatig rond de zon draait (zie
http://tycho.usno.navy.mil/leapsec.html). Volgens
http://hpiers.obspm.fr/iers/bul/bulc/bulletinc.dat (een tekstpagina) zal er dit jaar geen schrikkelseconde worden ingelast. Overigens is GPS niet het enige GNSS (Global Satellite Navigation System): de Russen hebben bijv. GLONASS en in Europa wordt (heel langzaam) Galileo uitgerold.
Je kunt GPS correctiegegevens ook via internet aanleveren. Bijv. het Kadaster beschikt over het NETPOS systeem. Dat bestaat uit een groot aantal meetpunten in Nederland waarvan de exacte positie bekend is en waar een GPS ontvanger staat. Uit het verschil tussen de ontvangen GPS gegevens en de bekende positie worden correctiegegevens berekend. Daarmee kan een landmeter op elke plaats in Nederland geïnterpoleerde correctiegegevens voor zijn GPS ontvanger krijgen en verwerken, en daar enorme nauwkeurigheden mee halen. Een -wat verouderde- publicatie hierover vind je hier:
http://www.epncb.oma.be/_documentation/papers/eurefsymposium2005/a_real_time_kinematic_network_4_the_netherlands.pdf.
Voor de zeevaart beschikt Nederland over 3 zogenaamde DGNSS middengolfzenders die correctiegegevens uitzenden. Voor de binnenvaart bestaan er plannen om GPS correctiegegevens via AIS berichten vanaf de wal naar schepen te sturen.
In smartphones heb je in toenemende mate "A-GPS" (Assisted GPS) ontvangers. Dat zorgt voor het sneller krijgen van een "fix" (eerste positiebepaling na aanzetten van de GPS ontvanger) maar kan ook de positienauwkeurigheid verbeteren (zie
https://en.wikipedia.org/wiki/Assisted_GPS en
https://nl.wikipedia.org/wiki/Assisted_GPS).
Hoe goed A-GPS in Nederland werkt, en welke providers het ondersteunen, weet ik niet. Iemand?