Social media, zoals Twitter, YouTube en Facebook worden de komende jaren steeds belangrijker voor de politie, wat ook geldt voor het gebruik van smartphones. Communicatie via social media draagt bij aan de handhaving en bij opsporing, zo laat de politie weten. Voor 1 januari van dit jaar hadden de 26 korpsen allemaal een eigen beleid voor communicatie en social media.
Met de start van de nationale politie heeft een groep socialmedia-experts uit het hele land een begin met een nationaal Twitterbeleid gemaakt. Daaruit kwam onder meer dat socialmedia-accounts qua naamgeving en lay-out herkenbaar moeten zijn. Volgens de politie zijn er vele accounts op social media die wel ‘politie’ in de naam voeren, maar niet van de politie zijn.
"Vaak is onduidelijk wie achter deze accounts zitten en waarom ze onder de vlag van de politie varen. De kans op misbruik is dan altijd aanwezig." Daarom zou de politie naar een duidelijke identiteit streven. "Mensen moeten de accounts makkelijk kunnen vinden en er op kunnen vertrouwen dat ze inderdaad van de politie zijn."
Smartphone
Een ander belangrijk nieuw gereedschap voor agenten is de smartphone. "Dankzij smartphones kunnen politiemensen bovendien hun werk beter en veiliger doen: ze kunnen snel op de hoogte gebracht worden van informatie die voor hun werk van belang is en zich daardoor beter voorbereiden op hun inzet." Het aantal smartphones is de laatste jaren dan ook sterk gestegen bij de politie.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.