image

Apple-baas: mensen hebben recht op privacy

woensdag 17 september 2014, 13:38 door Redactie, 4 reacties

Mensen hebben recht op privacy en zorgen over privacy zullen de komende jaren steeds groter worden, zo heeft Apple-baas Tim Cook tijdens een interview met Charlie Rose op PBS laten weten. Volgens Cook wordt privacy, naarmate er meer incidenten plaatsvinden, een steeds belangrijker onderwerp.

De Apple-baas stelde echter ook dat privacy een lastige balans is. "En ik denk dat het land [Verenigde Staten - red.] of de overheid de juiste balans nog niet gevonden hebben. Ik denk dat ze teveel aan de kant van alles verzamelen zijn doorgeschoten."

Cook wees ook naar bedrijven zoals Google die grote hoeveelheden gegevens van gebruikers verzamelen. "We hebben een andere opvatting hierover dan veel andere bedrijven. Ik denk dat iedereen zich moet afvragen hoe een bedrijf z'n geld verdient. Volg het geldspoor en als blijkt dat ze geld verdienen door voornamelijk grote hoeveelheden gebruikersgegevens te verzamelen, denk ik dat je je zorgen moet maken."

Volgens Cook probeert Apple bij het ontwerpen van een nieuwe dienst om geen gegevens te verzamelen. "We lezen dus niet je e-mail. We lezen niet je iMessage. Als de overheid een dagvaarding voor iMessages indient, kunnen we die niet geven. Het is versleuteld en we hebben de sleutel niet. Dus het is net alsof de deur gesloten is."

Reacties (4)
17-09-2014, 14:08 door Anoniem
Haha. Had niets anders verwacht. Ik betaal zelf graag met m'n data. De meeste bezoekers op deze website zullen daar heel anders over denken, dat begrijp ik. Ieder voor zich. Voor mij werken de services van Google super, wat bij Apple alles achterloopt en wat 'star' is, en alles volgens de willens van Apple moet.
17-09-2014, 16:37 door perplex0
Door Anoniem: Haha. Had niets anders verwacht. Ik betaal zelf graag met m'n data. De meeste bezoekers op deze website zullen daar heel anders over denken, dat begrijp ik. Ieder voor zich. Voor mij werken de services van Google super, wat bij Apple alles achterloopt en wat 'star' is, en alles volgens de willens van Apple moet.

En dan opeens, als bij donderslag, neemt in 2018 het Leger de touwtjes in NL in handen, en stelt een zeer repressief systeem in werking, waarbij alles wat je vroeger mocht zeggen en doen, plots verboden is, en waarvoor je ter verantwoording wordt geroepen....

Wat zal je dan klagen over je lichtzinnige houding van nu. Hahaha, dat wordt lachen, behalve door jou
17-09-2014, 19:33 door Anoniem
De dataverzamelaars en hun klanten (luchthavens, banken, grote werkgevers, overheidsdiensten) lijken toe te willen naar een profiel voor iedereen: groen, geel of rood. Dat profiel wordt samengesteld uit miljoenen stukjes data en berekend door niet-openbare algoritmen. Zoals de Amerikaanse journalisten Julia Angwin al heeft laten zien, is het onmogelijk het spoor terug te volgen. Resultaat: de gebruikers van de profielen weten niet hoe ze tot stand zijn gekomen, en kunnen dat ook niet nagaan. Toch zal "rood" kunnen betekenen: niet vliegen, geen lening, niet die baan, geen goedkeurende verklaring omtrent het gedrag. Op de vraag "waarom niet?" zal men alleen naar je profiel kunnen verwijzen. Helaas, meneer, mevrouw.
17-09-2014, 21:46 door Anoniem
Door Anoniem: Haha. Had niets anders verwacht. Ik betaal zelf graag met m'n data. De meeste bezoekers op deze website zullen daar heel anders over denken, dat begrijp ik. Ieder voor zich. Voor mij werken de services van Google super, wat bij Apple alles achterloopt en wat 'star' is, en alles volgens de willens van Apple moet.

Dat is nu juist een verademing voor de gebruiker, die starre houding. Die zorgt ervoor dat het gewoon werkt, stabiel is en alleen doet wat het moet doen en producten niet telkens als een mislukking aanvoelen omdat de fabrikant weer denkt dat ze achter een hype aan moeten rennen.

Neem een tegenvoorbeeld: er wordt ergens iets geroepen en een bedrijf als Microsoft maakt van Windows (ze waren in ieder geval weer op de goede weg na het Vista avontuurtje) met Windows 8 weer een vreselijk mislukt prutsproduct dat zichzelf bijna maandelijks kapot maakt met uit soep getrokken updates. Dat het misgaat kan altijd gebeuren natuurlijk. Maar al die overbodige troep erin stoppen om met de hypes mee te gaan en mensen een gebruikersinterface opdringen die ze echt niet willen is echt een voorbeeld hoe je klanten naar de concurrenten jaagt. Nokia is nog een mooi voorbeeld van vroeger zeer betrouwbare mobiele telefoons naar een veel te groot assortiment van producten die alles doen behalve goed werken en die niemand blijkbaar meer wil.

Techniek moet exclusief de koper dienen en niet andersom of de fabrikant.

En dan Google. Tja je zegt het zelf al: betalen met je data voor handige services. 'Moet ook iedereen zelf weten'. In feite geef je een zeer machtig bedrijf nog meer macht. Zoveel macht en monopolie dat de mensen die dit eerstgenoemde niet willen, straks ook geen keuze meer hebben. Egocentrisch noemen ze dat; en het zorg ervoor dat als jij bijvoorbeeld bewusteloos met je auto in een sloot ligt, niemand om zal kijken of hulp zal halen. 'Niet hun probleem namelijk'.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.