Met een daling van meer dan één procent in februari is het marktaandeel van Google Chrome op het laagste niveau in meer dan een jaar tijd beland. Chrome zou volgens marktvorser Net Applications in februari op 16,27% zijn uitgekomen, een verlies van 1,2% ten opzichte van januari en de derde maand op rij dat Google terrein inlevert. In mei 2012 had de browser nog een aandeel van 19,6%.
Het verloren aandeel werd onder Internet Explorer, Firefox, Safari en Opera verdeeld die er allen op vooruit gingen. Het marktaandeel van IE steeg met zo'n 0,7% naar 55,8%. Firefox kreeg er 0,2% bij en staat op 20,1%. Safari boekte ook 0,2% winst en ging naar 5,4% en als laatste kreeg Opera er 0,05% bij, wat voldoende was om de 1,8% te passeren.
Nederland
Waar Net Applications Chrome als verliezer bestempelt en IE als winnaar, is dat volgens marktvorser StatCounter net andersom. Daar laat Chrome nog altijd een stijgende lijn zien en staat nu op 37%. Ruim meer dan Microsoft, dat met 29,8% genoegen moest nemen. Firefox bleef met 21,3% nagenoeg stabiel. Wel groeide het aandeel van Safari, dat naar 8,6% ging.
In Nederland is IE met 37,3% de grootste en was er voor de verandering geen verlies waar te nemen. Ook Chrome zag het aandeel niet verder groeien en bleef op 30% steken.
Firefox moest echter wel terrein prijsgeven en zakte naar 15,8%. Net iets meer dan Safari, dat op 14,3% uitkwam. Als dit tempo doorzet, zou over drie maanden Safari de derde browser in Nederland zijn.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.