Consumenten die bij de installatie van een smart-tv de privacyvoorwaarden accepteren geven fabrikanten toestemming om standaard hun kijkgedrag te monitoren, zo stelt de Consumentenbond. De informatie over het bijhouden van het kijkgedrag is meestal verstopt in ellenlange, juridisch geformuleerde teksten. De Bond wil dat smart-tv fabrikanten duidelijk zijn over hetgeen ze monitoren en wat ze daarmee doen.
Voor onderzoek werden de privacyvoorwaarden van verschillende fabrikanten geanalyseerd. Daaruit blijkt dat LG Electronics en Panasonic de programma’s die hun klanten kijken en de zoekopdrachten die ze invoeren en inspreken, bijhouden. Sony en Philips volgen het kijkgedrag en Philips registreert daarnaast ook het internetverkeer, het klikgedrag in tv-apps en de films die kijkers online huren en welke uitzending-gemist items ze afspelen.
Bij Samsung moeten consumenten zich door 57 pagina’s met privacyvoorwaarden heen worstelen om te zien wat de fabrikant verzamelt en dan nog blijft de omschrijving vaag: gebruikersgegevens, loggegevens van de diensten en overige gegevens over het gebruik van het apparaat.
"Niet alleen zijn privacyvoorwaarden van smart-tv’s moeilijk leesbaar, fabrikanten hanteren ook nog eens een stikken of slikken beleid. Als consumenten de privacyvoorwaarden afwijzen, werken de smartfuncties op hun tv niet of deels niet", zegt Bart Combée, directeur Consumentenbond. "En als ze de privacyvoorwaarden wel accepteren, is het achteraf behoorlijk zoeken hoe ze het automatisch doorgeven van kijkgedrag weer ongedaan kunnen maken.
Volgens Combéet kan het allemaal veel toegankelijker en helderder. "Consumenten hebben er recht op om te weten wat bedrijven doen met hun privégegevens en hoe hun gedrag wordt gevolgd." Om fabrikanten en andere aanbieders van online diensten te bewegen transparanter te zijn over het verzamelen en gebruiken van persoonlijke gegevens, is de Consumentenbond vandaag de campagne 'Helder over online Privacy' gestart.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.