Persoonlijk vind het moeilijk om direct iets over de algehele veiligheid van het systeem te zeggen. Ik denk dat we ons daarom moeten beperken tot het authenticatie mechanisme.
Hebben wij uw rekeningen geblokkeerd nadat u een aantal keer verkeerd heeft ingelogd? Dan deblokkeren wij de rekeningen automatisch als u een nieuw wachtwoord aanvraagt via de link 'wachtwoord vergeten?'.
Onduidelijk is hoe en waar het wachtwoord heen wordt verzonden, als dit middels de post gebeurt lijkt me hier niks mis mee. Wanneer men die naar een email adres stuurt denk ik dat je iets meer risico loopt in vergelijking met de post. Maar nogmaals hier vind ik geen duidelijkheid over op de aangegeven pagina.
Als u uw wachtwoord wijzigt dan is het voortaan mogelijk om zowel het nummer van uw internetspaarrekening óf het nummer van de tegenrekening in te vullen.
Wat ze hiermee bedoelen is voor mij een raadsel, misschien dat iemands anders een idee heeft wat NIBC hiermee bedoeld.
Vindt u het handig dat het systeem uw gebruikersnaam onthoudt? Dan geeft u dat aan in het inlogscherm. De optie voor het onthouden van de gebruikersnaam staat namelijk standaard op ´uit´. U kiest dus zelf bewust voor automatisch onthouden of niet.
Persoonlijk heb ik nooit begrepen waarom dit soort opties bestaan, natuurlijk begrijp ik dat het gemakkelijk is voor de gebruiker. Kort gezegd wanneer je gebruikersnaam bekend is heb je nog één ontbrekende variabele nodig,namelijk; het wachtwoord. Wanneer beide gegevens onbekend zijn voor een potentiële aanvaller dan is het een grotere uitdaging om toegang te krijgen tot een account. Voor de duidelijkheid, dit is een opmerking in het algemeen een heeft geen directe betrekking op het topic
off-topic:
Ik vind het opmerkelijk dat de gehele rekening geblokkeerd wordt nadat meerdere malen het wachtwoord is ingegeven, het lijkt me logisch dat toegang middels internet dan wordt geblokkeerd maar ik zie zo snel even niet waarom de gehele rekening geblokkeerd zou moeten worden. Wellicht dat internet hierbij het enige medium is waarmee je rekening zou kunnen aansturen. Maargoed, dit zou natuurlijk ook een ongelukkige woordkeuze van het NIBC kunnen zijn.
Tot slot, aan dit soort reacties kan ik me wel een beetje storen:
Het wijzigen van uw wachtwoord is straks gebruikersvriendelijker dan voorheen, maar nog net zo veilig. Internetbankieren bij NIBC Direct is opgebouwd rond meerdere controle- en veiligheidsmaatregelen. Hierdoor hoeft u zich geen zorgen te maken over uw spaargeld.
Volgens mij moet je je ten alle tijden in meer of mindere mate zorgen maken over je spaargeld en de veiligheid daarvan. Ongeacht de bank en de wijze van bankieren, dit zorgt ervoor dat je scherp blijft en kan in sommige gevallen een boel narigheid voorkomen, zowel voor de bank als voor jou zelf. Wees je bewust van de risico's en neem deze wel overwogen, internetbankieren brengt nu eenmaal wat extra risico met zich mee en het is aan jou persoonlijk of deze risico's opwegen tegen de voordelen die het bied. De deelnemen aan het verkeer brengt ook risico's, maar wanneer jij van punt A naar B wilt zul je deze risico's moeten nemen. Om te voorkomen dat er een incident gebeurt kun je maatregelen nemen om het risico daartoe te beperken, zoals om je goed je heen kijken voordat je de straat oversteekt, een gordel om doen in de auto, in het donker met verlichting aan rijden enz. enz. Ondanks al deze maatregelen ben je niet gevrijwaard van een incident. Immers 100% veiligheid bestaat niet