Nederlanders lijken steeds alerter op phishingmails te worden, zo laat de Fraudehelpdesk tegenover Security.NL weten. De dienst ontving dit jaar al 70.000 meldingen van phishingmails, maar slachtoffers lijken er nauwelijks te zijn. Het aantal meldingen is wel flink gegroeid ten opzichte van vorig jaar.
In 2013 kwamen er over het hele jaar 28.000 meldingen binnen. Naast het toegenomen bewustzijn over phishing is de stijging mogelijk ook te verantwoorden doordat de Fraudehelpdesk een apart e-mailadres heeft (valse-email@fraudehelpdesk.nl) waar mensen phishingmails naar kunnen doorsturen. Dit adres zou steeds bekender worden. Daarnaast worden mensen ook alerter zegt woordvoerster Lotte Reijmer.
Het aantal phishingslachtoffers kon ze niet specificeren, maar het totale aantal slachtoffers van cybercrime dat de Fraudehelpdesk dit jaar registreerde bedraagt 114. Het gaat hier ook bijvoorbeeld om mensen die het slachtoffer van ransomware zijn geworden en hier melding van maken. De impact van phishing lijkt dan ook klein, hoewel de woordvoerster opmerkt dat gedupeerde internetgebruikers in het geval van phishing waarschijnlijk eerder met de betreffende instantie zoals een bank of creditcardmaatschappij contact opnemen.
Toch zouden Nederlanders zich niet zo snel meer via e-mail laten beetnemen. "Heel veel mensen weten dat ze nooit mail van hun bank krijgen", aldus Reijmer. Daarnaast zouden alle waarschuwingscampagnes van overheid en banken hun vruchten beginnen af te werpen. Eind september liet de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) nog weten dat de schade door phishing in de eerste helft van dit jaar ten opzichte van de laatste zes maanden van 2013 met 47% was afgenomen.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.