image

Mozilla zet cookie-blokkade door in Firefox 22

maandag 8 april 2013, 10:42 door Redactie, 7 reacties

Ondanks felle kritiek van adverteerders lijkt het erop dat Mozilla het blokkeren van third-party cookies in Firefox 22 gewoon doorzet. Vorige week verscheen de Aurora-versie van Firefox 22, die third-party cookies standaard blokkeert. Mozilla hanteert vier kanalen waarin verschillende versies van Firefox worden getest en ontwikkeld. Het gaat dan om Nightly, Aurora, Beta en Release.

De Release-versie is de versie waar veruit de meeste Firefox-gebruikers mee surfen. Om de privacy van Firefox-gebruikers te beschermen is Mozilla van plan om cookies van derde partijen standaard te blokkeren. Alleen cookies van domeinen waar gebruikers op dat moment actief zijn worden nog toegestaan.

Cookies
Advertentienetwerken en adverteerders die op websites adverteren willen de third-party cookies bij bezoekers plaatsen omdat ze internetgebruikers zo beter kunnen volgen en meer gepersonaliseerde advertenties kunnen laten zien. Tijdens een test met de cookie-blokkade bleek dat het aantal ontvangen cookies sterk afnam.

Standaard werden er tijdens de test 385 first- en third-party cookies ontvangen, na het instellen van de blokkade werden er nog maar 75 first-party cookies geplaatst. De advertentie-industrie is dan ook woedend op het plan van Mozilla en stelt dat dit banen kan kosten en innovatie op het web tegenwerkt.

Juni
Vorige week verscheen de Release-versie van Firefox 20 en de Aurora-versie van Firefox 22. Het Aurora-kanaal loopt altijd twee versies voor, maar in de release notes is te lezen dat deze versie alleen cookies toestaat van websites die de gebruiker zelf bezoekt.

Na de Aurora-versie verschijnt nog een bètaversie van Firefox 22, waarna voor 25 juni de uiteindelijke versie gepland staat.

Reacties (7)
08-04-2013, 10:52 door _Peterr
Je kunt het nu ook al uitzetten. Doe ik al jaren en 99% van website werken gewoon. Zo nu en dan een site waar je via andere website moet inloggen maar dat is zelden.
08-04-2013, 11:55 door Anoniem
Innovatie? Laten we vooral niet uit het oog verliezen dat de adverteerders pas op het web zijn gedoken nadat het zelfstandig populair genoeg was geworden om commercieel interessant te zijn. De werkelijk relevante innovatie vind met andere woorden hoe dan ook wel plaats.

Wat me opvalt aan advertentieverkopers is dat ze hun eigen medium niet gebruiken om meningen te beïnvloeden. In plaats daarvan gebruiken ze blogs, open brieven en petities. Maar simpelweg mensen die do-not-track aan hebben staan of hun cookies nog niet hebben opgeslagen af en toe een advertentie tonen om ze van gedachten te doen veranderen over die instellingen doen ze niet. Kennelijk vinden ze adverteren zelf niet erg effectief. Dat geeft te denken.

Ook ben ik spuugzat hoe ze voortdurend voor anderen in zitten te vullen wat goed voor ze is. Ze verwoorden hun belang voortdurend alsof het mijn belang is, of moet zijn. Dat is het niet, en het enige dat ze bereiken is dat ik me erger aan hun opdringerige mentaliteit en me juist van ze afkeer. Weer een indicatie dat de beroepsverkopers niet erg goed in verkopen zijn. Ze komen op mij over alsof ze ernstige narcisten zijn. Niet naar luisteren, dat soort mensen, die zijn niet met het algemeen belang bezig.
08-04-2013, 13:58 door Rasalom
Moeilijk om hier een afgewogen mening over te geven. Dit valt buiten de do-not-track afspraken, maar ik denk dat hiermee do-not-track wel het genadeschot heeft gekregen. Microsoft heeft er al eerder haar creatieve draai aan gegeven en nu Mozilla dat ook doet is de afspraak volgens mij niet meer echt houdbaar.
08-04-2013, 18:02 door johanw
Dit heeft niks van doen met de "do not track" header. Dat is een "afspraak" waarbij de reclameboeren iets beloven niet te doen en is toch weinig waardevol. Het is nou niet direct de meest nette bedrijfstak. Hier wordt een deel van hun rommel direct door de browser tegengehouden. Dat kan nu ook al maar staat standaard niet aan. Als ze teveel zeuren dreigen met als volgende stap een adblocker standaard mee te leveren EN aan te zetten, dat zal meer indruk maken.
08-04-2013, 19:56 door Anoniem
Door _Peterr: Je kunt het nu ook al uitzetten. Doe ik al jaren en 99% van website werken gewoon. Zo nu en dan een site waar je via andere website moet inloggen maar dat is zelden.

Juistem; ik doe dit ookal ~14 jaar lang (en ook bij de familie PCs die ik 'ondersteun') en heb er echt misschien max. 3x last van gehad dat iets niet werkte. Als dat anno 2013 nog ergens vereist is, zou ik direct afscheid nemen van de leverancier.

Vind het echt een prima initiatief van Mozilla, opzouten met die legacy privacy-lekken ...
08-04-2013, 23:58 door freediver
Door Anoniem: Innovatie? Laten we vooral niet uit het oog verliezen dat de adverteerders pas op het web zijn gedoken nadat het zelfstandig populair genoeg was geworden om commercieel interessant te zijn. De werkelijk relevante innovatie vind met andere woorden hoe dan ook wel plaats.

Wat me opvalt aan advertentieverkopers is dat ze hun eigen medium niet gebruiken om meningen te beïnvloeden. In plaats daarvan gebruiken ze blogs, open brieven en petities. Maar simpelweg mensen die do-not-track aan hebben staan of hun cookies nog niet hebben opgeslagen af en toe een advertentie tonen om ze van gedachten te doen veranderen over die instellingen doen ze niet. Kennelijk vinden ze adverteren zelf niet erg effectief. Dat geeft te denken.

Ook ben ik spuugzat hoe ze voortdurend voor anderen in zitten te vullen wat goed voor ze is. Ze verwoorden hun belang voortdurend alsof het mijn belang is, of moet zijn. Dat is het niet, en het enige dat ze bereiken is dat ik me erger aan hun opdringerige mentaliteit en me juist van ze afkeer. Weer een indicatie dat de beroepsverkopers niet erg goed in verkopen zijn. Ze komen op mij over alsof ze ernstige narcisten zijn. Niet naar luisteren, dat soort mensen, die zijn niet met het algemeen belang bezig.

Ik denk dat het meer met verkoopaantallen te maken heeft hoor. Kennelijk lopen er nog genoeg naieve mensen rond die beinvloedbaar zijn, en dat die (amerikaanse) verkooptruucjes op hun wel degelijk effectief werken. Het feit dat zoveel mensen op facebook zitten terwijl vaak genoeg gezegd is dat het de privacy compromiteert van de gebruiker geeft ook wel te denken over de enorme aantallen mensen met een bepaald vals veiligheidsgevoel. In de verkoop is de momentopname van een deal erg belangrijk.
09-04-2013, 00:58 door Duck-man
Stel je gaat shoppen en zodra je de winkel straat in loopt loopt er iemand achter je en schrijft netjes op waar je naar kijkt en waar je over praat. Dan wordt er een foto van je gemaakt als je ergens gaat zitten krijg je een stapeltje reclame bonnen die voor jou op maat zijn gemaakt.
De week er naar loop je weer in de stad en dan loopt er weer iemand achter je die je vervolgens verteld dat je even bij bepaalde winkels moet kijken en natuurlijk weer aantekeningen maakt wat je doet.
Eng? Nu is het niet een persoon maar een stuk of 10.
Dit is zo ongeveer wat ze met koekjes van derden willen. Ik vind het heel gek dat FF deze servies om zeep wil helpen. Gelukkig kan je dit zelf weer aan zetten.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.