Poll
image

Wordt jouw browsergeschiedenis automatisch verwijderd bij het afsluiten van de browser?

dinsdag 4 november 2014, 12:21 door Redactie, 18 reacties
Ja
36.59%
Nee, ik verwijder de geschiedenis handmatig
34.99%
Nee
25.07%
Geen idee
3.35%
Reacties (18)
04-11-2014, 14:05 door Briolet
Waarom zou je de geschiedenis wissen?

Als het goed is, ben jij de enige die toegang tot die geschiedenis heeft. Door het te laten staan, 1 jaar bij mij, is het veel makkelijker om naar eerder bezochte pagina's te gaan door de eerste paar letters in te typen.
04-11-2014, 14:10 door Anoniem
Door Briolet: Waarom zou je de geschiedenis wissen?

Als het goed is, ben jij de enige die toegang tot die geschiedenis heeft. Door het te laten staan, 1 jaar bij mij, is het veel makkelijker om naar eerder bezochte pagina's te gaan door de eerste paar letters in te typen.

Ook gedacht aan mensen die over je schouder meekijken als je die eerste paar letters intypt?
04-11-2014, 14:10 door Anoniem
Nee, maar voor dingen waarbij ik de privacy belangrijker vind (bijvoorbeeld het rapporteren van beveiligingsfouten in websites) gebruik ik Tor Browser en die wist de geschiedenis wel automatisch.

Verder gebruik ik soms wel eens de privénavigatie, vooral als ik op andermans computer iets doe.
04-11-2014, 14:58 door [Account Verwijderd] - Bijgewerkt: 04-11-2014, 15:00
[Verwijderd]
04-11-2014, 15:02 door Zipper
en de zogenaamde super cookies worden ook automatisch verwijderd bij mij.
04-11-2014, 16:17 door Anoniem
InPrivate browsing.... wordt standaard gestart... Dus wordt nog geen eens opgeslagen...
04-11-2014, 16:22 door Briolet - Bijgewerkt: 04-11-2014, 16:24
Door Picasa3: …Bazen kijken namelijk ook mee en kunnen zien wat je onder werktijd hebt uitgespookt.

Daarvoor is de privacy mode van een browser uitgevonden. Als je baas dan in de geschiedenis kijkt, krijgt hij de indruk dat je flink actief geweest bent en heeft niet de indruk dat er iets verborgen wordt.

Hoe dat ingevuld moet worden in de enquete is niet duidelijk omdat je dan alleen heel selectief je geschiedenis wist bij afsluiten. Bij firefox kun je de privacy mode per tabblad instellen en bij Safari is dat sinds versie 8 ook per tabblad mogelijk.
04-11-2014, 16:24 door Preddie
Door Briolet: Waarom zou je de geschiedenis wissen?

Als het goed is, ben jij de enige die toegang tot die geschiedenis heeft. Door het te laten staan, 1 jaar bij mij, is het veel makkelijker om naar eerder bezochte pagina's te gaan door de eerste paar letters in te typen.

Euh, wat dacht je van applicaties die zich (ongevraagd) toegang verschaffen tot jou browsergeschiedenis met welke reden dan ook ?

Door Picasa3:
Door Briolet: Waarom zou je de geschiedenis wissen?

Als het goed is, ben jij de enige die toegang tot die geschiedenis heeft. Door het te laten staan, 1 jaar bij mij, is het veel makkelijker om naar eerder bezochte pagina's te gaan door de eerste paar letters in te typen.
Ja, ik weet wel waarom. Bazen kijken namelijk ook mee en kunnen zien wat je onder werktijd hebt uitgespookt.

Er moet een redelijk vermoeden bestaan voordat ik een Baas daarin mag kijken, als dit redelijke vermoeden er niet (aantoonbaar) is, is het bekijken van internetgebruik niet toegestaan (zie Achtergrond artikelen van Arnoud Engelfriet)
04-11-2014, 16:27 door Preddie
Door Briolet:
Door Picasa3: …Bazen kijken namelijk ook mee en kunnen zien wat je onder werktijd hebt uitgespookt.

Daarvoor is de privacy mode van een browser uitgevonden. Als je baas dan in de geschiedenis kijkt, krijgt hij de indruk dat je flink actief geweest bent en heeft niet de indruk dat er iets verborgen wordt.

Hoe dat ingevuld moet worden in de enquete is niet duidelijk omdat je dan alleen heel selectief je geschiedenis wist bij afsluiten. Bij firefox kun je de privacy mode per abblad instellen en bij Safari is dat sinds versie 8 ook per tabblad mogelijk.

Een werkgever met een beetje IT-netwerk heeft jou PC niet nodig om te weten wat jij online, privacy mode helpt daar dus niet tegen. Monitoring doe je op bijv. je Gateway, eén van de weinig zaken die wel helpen is bijv. het gebruik van een VPN of Encrypted proxy
04-11-2014, 16:31 door Briolet - Bijgewerkt: 04-11-2014, 16:32
Door Predjuh: Euh, wat dacht je van applicaties die zich (ongevraagd) toegang verschaffen tot jou browsergeschiedenis met welke reden dan ook ?

Als er applicaties zijn die ongevraagd mijn data doorspitten, dan is de browsergeschiedenis mijn minste zorg. Op het moment heb ik maar 1 applicatie op mijn pc staan die de browsergeschiedenis bekijkt, maar dat staat duidelijk in de handleiding en hij doet dat om DNS servers te testen met de sites die ik frequent gebruikt.
04-11-2014, 23:47 door [Account Verwijderd]
[Verwijderd]
05-11-2014, 00:34 door Anoniem
Mijn browsergeschiedenis wordt niet eens opgeslagen. Ik hoef dan ook niets te verwijderen.
05-11-2014, 09:19 door Mysterio
Door Picasa3:
Door Briolet: Waarom zou je de geschiedenis wissen?

Als het goed is, ben jij de enige die toegang tot die geschiedenis heeft. Door het te laten staan, 1 jaar bij mij, is het veel makkelijker om naar eerder bezochte pagina's te gaan door de eerste paar letters in te typen.
Ja, ik weet wel waarom. Bazen kijken namelijk ook mee en kunnen zien wat je onder werktijd hebt uitgespookt.
Het verwijderen van de lokale data als tegenmaatregel dat je baas eventueel mee zou kijken is wel erg naïef. Zoals Predjuh al aangeeft zijn er veel eenvoudigere methoden voor.

De enige rede waarom ik de geschiedenis zo nu en dan eens verwijder is omdat de backup dan een stuk vlotter gaat.
05-11-2014, 12:12 door Briolet
Voor het versnellen van de backup kun je natuurlijk ook deze file uitsluiten van backup. Bij mij is de 'history.db' file van de browser zo'n 1.5 GB groot en gaat niet mee naar de backup, net als de caches folder die door diverse programma's gebruikt wordt en ook bijna 1 GB groot is.
05-11-2014, 19:20 door Anoniem
Ooit wel eens gedacht dat er systeembeheerders zijn, die die zooi ongewenst meenemen in een laat maar zeggen ghost image of zoiets? Vanwege tijdgebrek? Zo van we moeten een image maken en hebben geen zin om die hele computer op te schonen? Als dat zo is, waarom dan nog een image maken als er toch zo veel puin op die pc staat? Scheelt groot percentage van het netwerkverkeer. Gevolg: switches worden minder belast, gaan langer mee. Die computer wordt toch wel vervuild door werknemers.

Kun je net zo goed computer apart nemen, een schone installatie doen, updates installeren, vervolgens hopen dat er niemand met zijn klauwen aan die pc heeft gezeten, image maken, image terugzetten, kijken of het werkt, en dan pas uitrollen. Oh ja, dan heb je ook nog dat probleem dat computers niet altijd *perse* dezelfde hardware hebben (andere videokaart, netwerkkaart, andere muis, weet ik wat voor andere zooi die anders is). Alles om het de systeembeheerder zo moeilijk mogelijk te maken he? Waarom ben ik niet verder gegaan in deze branche? Nou, omdat ik al agressief word als ik hier weer aan denk. GHOSTen is GEEN manier problemen oplossen, das de makkelijke manier pakken om je problemen op te lossen. Stel je voor ik heb 12 pc's allemaal verschillende hardware. Is een image dan nog zo'n gemakkelijk manier? Is het nog zo gemakkelijk? Vind je ICT nog zo'n leuk vak? Ik niet. Laat me gewoon slapen ipv me de nodige frustratie te geven.
06-11-2014, 15:25 door Anoniem
Door Anoniem: Ooit wel eens gedacht dat er systeembeheerders zijn, die die zooi ongewenst meenemen in een laat maar zeggen ghost image of zoiets? Vanwege tijdgebrek? Zo van we moeten een image maken en hebben geen zin om die hele computer op te schonen? Als dat zo is, waarom dan nog een image maken als er toch zo veel puin op die pc staat? Scheelt groot percentage van het netwerkverkeer. Gevolg: switches worden minder belast, gaan langer mee. Die computer wordt toch wel vervuild door werknemers.

Kun je net zo goed computer apart nemen, een schone installatie doen, updates installeren, vervolgens hopen dat er niemand met zijn klauwen aan die pc heeft gezeten, image maken, image terugzetten, kijken of het werkt, en dan pas uitrollen. Oh ja, dan heb je ook nog dat probleem dat computers niet altijd *perse* dezelfde hardware hebben (andere videokaart, netwerkkaart, andere muis, weet ik wat voor andere zooi die anders is). Alles om het de systeembeheerder zo moeilijk mogelijk te maken he? Waarom ben ik niet verder gegaan in deze branche? Nou, omdat ik al agressief word als ik hier weer aan denk. GHOSTen is GEEN manier problemen oplossen, das de makkelijke manier pakken om je problemen op te lossen. Stel je voor ik heb 12 pc's allemaal verschillende hardware. Is een image dan nog zo'n gemakkelijk manier? Is het nog zo gemakkelijk? Vind je ICT nog zo'n leuk vak? Ik niet. Laat me gewoon slapen ipv me de nodige frustratie te geven.
??? Automatisering betekent niet dat alles automatisch gaat...

Een back-up is alleen belangrijk voor onvervangbare data.
Een kaal OS knal ik er in 5 minuten op, letterlijk, dáár heb ik dan weer 'n image voor (of 12).
Bovendien zijn we hard op weg naar end-points die enkel nog een browser draaien om de bedrijfsportaal te benaderen, met alle applicaties server-side.

Ik zie dus nog wel toekomst in het vak, met een stuk minder vaak "hij doe ut nie meer," "hoe moet da?" en dat soort fratsen aan m'm bureautje ;)
08-11-2014, 12:39 door Erik van Straten
Ik heb "Nee" gekozen. Het komt af en toe voor dat ik iets geks zie tijdens het surfen maar even geen tijd heb om het voorval te onderzoeken. Soms treedt zo'n event later nogmaals op (of op een andere site). Ik heb al meerdere keren profijt gehad van mijn eigen "browsergeschiedenis".

Aan de andere kant, als ik iets goed wil onderzoeken (biijv. mixed content), gooi ik alle browsergeschiedenis weg, om te voorkomen dat geschiedenis en heden door elkaar lopen. Als ik twijfel of ik in de historie iets geks gezien heb, maak ik daar eerst een kopie van.

Mijn antwoord had dus eigenlijk "Soms" moeten zijn maar dat kon ik niet kiezen...
08-11-2014, 12:45 door [Account Verwijderd] - Bijgewerkt: 08-11-2014, 12:48
[Verwijderd]
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.