Oplichters die zich voorheen voordeden als medewerkers van Microsoft en mensen thuis belden hebben een nieuwe manier gevonden om consumenten op te lichten waarbij ze zich nu als Apple-medewerkers voordoen, zo waarschuwt de FBI. Werden mensen voorheen zelf door de oplichters opgeld, in een nieuwe variant van deze scam zijn het internetgebruikers zelf die de oplichters bellen omdat ze denken gehackt te zijn.
De nieuwe scam begint met de verspreiding van links naar populaire onderwerpen. Zodra gebruikers op de links klikken worden ze doorgestuurd naar een webpagina die een pop-up toont waarin staat dat de computer is gehackt. Vervolgens verschijnt er een tweede pop-up met een telefoonnummer dat kan worden gebeld om het probleem op te lossen. Het zou daarbij niet mogelijk zijn om de pop-ups te sluiten. Ook bij het herstarten van de computer en browser blijft dezelfde melding verschijnen, alleen met een ander telefoonnummer.
Een slachtoffer dat het getoonde nummer belde kreeg iemand te spreken die zich voordeed als Apple-medewerker. Volgens de FBI wordt bij deze scam de browser van de gebruiker gekaapt door allerlei iframes te tonen, vergelijkbaar met browser-ransomware die vorig jaar verscheen en zich ook op Apple-gebruikers richtte. Later waren ook Nederlandse Mac-gebruikers het doelwit van deze ransomware.
De FBI adviseert internetgebruikers die met dit soort scams te maken krijgen een klacht in te dienen, niet direct te reageren en voorzichtig te zijn met het klikken op onbekende links. In het geval van de bovenstaande scam kunnen slachtoffers de ransomware-pagina eenvoudig uitschakelen middels de 'Reset Safari' optie of het ingedrukt houden van Shift bij het opstarten van Safari. Dit voorkomt dat vensters en tabs van vorige sessies worden geopend.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.