Eén procent van alle advertenties die op het web wordt getoond is kwaadaardig en probeert internetgebruikers met malware te infecteren of naar andere websites door te sturen, zo blijkt uit onderzoek (PDF) van onderzoekers aan de Ruhr-University Bochum, Universiteit van Santa Barbara en het University College London. Voor het onderzoek werden 600.000 advertenties op 40.000 websites geanalyseerd.
Uiteindelijk bleek dat 1% van de geanalyseerde advertenties naar dubieuze webpagina's leidde. Dat lijkt volgens de onderzoekers niet veel, maar vermenigvuldigd met de miljoenen advertenties die dagelijks worden getoond gaat het nog steeds om een aanzienlijk aantal. Wat volgens de onderzoekers ook opviel was dat entertainment- en nieuwswebsites meer kwaadaardige advertenties bevatten dan pornosites.
Als het om kwaadaardige advertenties gaat wordt vaak aan de verspreiding van malware gedacht, maar de onderzoekers stellen dat "link hijacking" het meest voorkomt. Hierbij stuurt een advertentie in een iframe een gebruiker automatisch door naar een andere website. Er zijn echter wel maatregelen die websites kunnen nemen om hun gebruikers te beschermen. Zo zijn er nieuwe HTML5-features die link hijacking kunnen voorkomen, maar geen enkele van de onderzochte sites had dit ingesteld.
De veiligste manier voor gebruikers om zich tegen kwaadaardige advertenties te beschermen is volgens de onderzoekers het gebruik van adblockers, zoals Adblock Plus, waarmee advertenties worden geblokkeerd. Dit kan echter wel gevolgen voor het web hebben waarschuwen ze. "Hoewel deze oplossingen de veiligste manier lijken voor gebruikers om zich te beschermen, en het al door een aanzienlijk deel van de online populatie wordt gebruikt, kan een algeheel gebruik van deze methode een domino-effect op de interneteconomie hebben."
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.