Een groot deel van de Nederlanders heeft meer contant geld op zak vanwege de recente storingen met het elektronische betalingsverkeer bij banken en iDeal. Het Nationaal Instituut voor Budgetvoorlichting (Nibud) had consumenten halverwege april geadviseerd om voorbereid te zijn op problemen met het betaalverkeer, waardoor het niet meer mogelijk is om online te betalen of geld te pinnen.
"Of het nu cyberaanvallen zijn, elektronische storingen of een geskimd pasje, de noodzaak om altijd contant geld achter de hand te hebben is overduidelijk", aldus de organisatie. Uit onderzoek blijkt dat 75% van de Nederlanders de oproep om klein bedrag aan contant geld op zak in huis te hebben heeft meekregen.
Effect
Ruim een kwart van hen heeft ook daadwerkelijk iets met de oproep gedaan, aldus onderzoek van een onafhankelijk mediabureau. Uit het onderzoek blijkt dat 18% van de Nederlanders die de oproep gehoord heeft, zegt dat ze nu ook meer cash geld op zak of in huis heeft. Bij 9% heeft de oproep een tijdelijk effect gehad.
Deze groep had even meer contant geld op zak, maar heeft dat inmiddels weer uitgegeven. "Dit is precies wat wij voor ogen hadden, als het tenminste gaat om een klein bedrag voor zo'n twee dagen boodschappen. Veel contant geld bij je hebben is weer niet aan te raden." zegt Gerjoke Wilmink, directeur van het Nibud.
Bewustzijn
"We wilden mensen bewust maken dat het in deze tijd van plastic geld nuttig is om ook altijd wat cash achter de hand te hebben", gaat Wilmink verder. Met name jongeren vergeten volgens het Nibud nog al eens contanten op zak of in huis te hebben. "Dat kan lastig zijn als je bijvoorbeeld je pasje even niet kunt vinden of als normaal betalingsverkeer door storingen niet mogelijk is."
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.