De Amerikaanse online schoenenwinkel Zappos.com zal als onderdeel van een schikking 106.000 dollar betalen en gaat maatregelen nemen om de gegevens van klanten beter te beschermen nadat in 2012 de privégegevens van 24 miljoen klanten bij de webwinkel werden gestolen. Het ging om klantnamen, adresgegevens, telefoonnummers, laatste vier cijfers van het creditcardnummer en de inloggegevens van klanten.
Vanwege de inbraak bij het bedrijf, dat eigendom van internetgigant Amazon is, werd er door verschillende Amerikaanse staten een rechtszaak aangespannen. De negen staten en Zappos hebben nu een schikking gesloten. Naast de 106.000 dollar, wat neerkomt op iets meer dan 11.000 dollar per staat, moet het bedrijf zich aan het eigen beveiligingsbeleid houden, informatie over het huidige informatiebeveiligingsbeleid overhandigen, de beveiliging van klantgegevens door een derde partij laten auditen en jaarlijks het personeel over het beveiligingsbeleid trainen.
"Bedrijven, waaronder webwinkels, moeten hun klantgegevens op gepaste bewijze beschermen door datalekken tegen te gaan", aldus officier van justitie Martha Coakley. "Wij zullen retailers verantwoordelijk houden voor het niet volgen van hun eigen beleid met betrekking tot klantgegevens en ervoor zorgen dat alle bedrijven over acceptabele databeschermingsmaatregelen beschikken."
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.