Door Anoniem: Hallo, hier de TS.
....<knip>....
Klant komt bij mij, heeft een nieuwe PC/laptop en wil van zijn oude PC/laptop graag e-mail e.d. overzetten.
In je 1e post schreef je dat je werkt in een middelgroot bedrijf. Als je zegt "middelgroot", ga ik er snel vanuit dat het meer dan 100 users zijn.
Werken jullie niet met een domein?
Domeinen zijn o.a. voor dit soort zaken uitgevonden.
User komt bij jou voor een nieuwe pc, logt daarop aan, zijn mappings (als jij/IT zaken goed heeft ingericht) komen vanzelf mee, en als jullie msoutlook/exchange gebruiken, kan je m.b.v. 1 dns srv record automatisch outlook naar de juiste mailserver laten verwijzen.
Jij hoeft dat alleen nog maar als admin op de oude pc in te loggen en de lokale bestanden te kopieren naar de nieuwe pc.
Je hebt dus de user's pw niet nodig.
... Vraagt ook aan mij of het mogelijk is dat zijn netwerkwachtwoorden worden teruggezet, en eventuele andere wachtwoorden zodat hij deze niet hoeft in te vullen.
Ik snap dat er programma's zijn die aparte pw's gebruiken.
Is het zoveel moeite om eenmalig (indien pw's lokaal worden opgeslagen) deze te laten invoeren door de user?
Bij ons is het gebruikelijk dat de user langs komt met oude laptop.
We laten hem/haar inloggen op de nieuwe, user logt in op de oude, wij kijken wat er aan data op staat en zetten dit over op de nieuwe (voor de zekerheid; alles had immers gebackupd moeten zijn).
Terwijl we hier mee bezig zijn, kan de user uitleggen of er nog bijzonderheden zijn en kan controleren of alle (door IT geleverde) programma's zijn geinstalleerd.
Tevens wij instellingen goed voor zover deze niet automatisch gaan.
Waar een pw nodig is, mag user dit zelf invoeren.
Bijkomend voordeel is dat de user gelijk gezien heeft dat alles werkt en zal niet hoeven terugkomen omdat iets vergeten zou zijn.
Dit hele proces hoeft niet langer dan een kwartier te duren.
Bij een voormalig werkgever was het verboden om andermans pw te weten. Ook IT moest zich daar aan houden. Deze regel heeft ons nauwelijks belemmerd in onze werkzaamheden.