Nederland is binnen Europa koploper als het om mobiel bankieren gaat, maar cash wordt nog steeds belangrijk gevonden, zo blijk uit onderzoek van ING. De bank vroeg bijna 12.000 mensen in 12 Europese landen - van wie zo'n 1.000 Nederlanders - hoe zij nieuwe mobiele technologie gebruiken. Van alle 12 onderzochte landen kent Nederland de meest ontwikkelde markt voor mobiel bankieren.
De leeftijdsgroep die het meest mobiel bankiert is tussen de 25 en 34 jaar. Dat geldt voor Europa, maar zeker voor Nederland. Hier maakt 63% van de 25-34 jarigen gebruik van mobiel bankieren, tegenover 40% van de Nederlanders boven de 45 jaar. Een op de vier jongeren (18-24 jaar) gebruikt minstens één keer per dag mobiel bankieren.
Contant
Voor de Nederlanders die nog niet mobiel bankieren - vooral vrouwen en 55-plussers - is de belangrijkste reden hiervoor dat zij nog geen smartphone of tablet hebben. Naast mobiel bankieren heeft het onderzoek van ING ook gekeken naar social media en hoe mensen omgaan met geld.
Uit het onderzoek blijkt dat ondanks de technologische ontwikkelingen, het gebruik van cash nog steeds wordt gezien als een belangrijke manier om controle te houden over de uitgaven.
Mannen en vrouwen
Van de Nederlanders geeft 26% aan dat zij met contant geld betalen wanneer zij winkelen. Hierbij is een opvallend verschil zichtbaar tussen mannen en vrouwen: 22% van de Nederlandse mannen geeft aan cash te gebruiken tegen 30% van de Nederlandse vrouwen.
De helft van de Europese consumenten uit het onderzoek geven aan dat zij cash gebruiken wanneer zij winkelen, omdat het gemakkelijker te zien is of ze zo teveel geld uitgeven.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.