ING België wil de betaal- en andere gegevens van klanten gebruiken om naar eigen zeggen de dienstverlening te verbeteren, maar professor en hoofdeconoom Ivan Van de Cloot hekelt de plannen van de bank. Vorig jaar kreeg de bank al een storm van kritiek in Nederland te verduren toen het soortgelijke plannen aankondigde om het betalingsgedrag voor gepersonaliseerde advertenties te gebruiken. Het plan van ING Belgie zou echter minder ver gaan, zo stelt CEO Rik Vandenberghe. De verzamelde gegevens zouden alleen voor intern gebruik worden ingezet. Daarnaast kunnen klanten zich voor de advertenties afmelden, zo meldt De Standaard.
Ivan Van de Cloot, hoofdeconoom bij het Itinera Institute, executive professor aan de Antwerp Management School en auteur van het boek Roekeloos, over banken en politiek, is zeer kritisch over de plannen. "ING moet niet denken in mijn plaats", stelt hij in een column voor De Morgen. "Een bedrijf dat zegt dat de klanten er geen probleem mee hebben zolang die er maar voordeel uit halen, probeert te denken in mijn plaats."
Volgens Van de Cloot is wederzijds vertrouwen voor heel veel onderdelen van het economisch leven essentieel. "Een bank zou moeten beseffen dat je op dit vlak net minder ver kunt gaan dan andere bedrijven. Hoe meer info ze over het privéleven van de klant bezitten, hoe terughoudender ze moeten zijn. Als ze dat niet begrijpen, hebben ze pas echt een probleem." De professor roept zowel politiek als consumenten dan ook op om in actie te komen en niet "slaafs" te blijven zitten bij een bank waar men ooit bij toeval verzeild is geraakt.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.