De CEO van een branchevereniging voor adverteerders heeft in een blogposting hard uitgehaald naar Mozilla, dat overweegt om cookies van derden in Firefox standaard te blokkeren. Volgens Randall Rothenberg, president en CEO van het Interactive Advertising Bureau (IAB), een organisatie waar duizenden adverteerders bij zijn aangesloten, is Mozilla van plan om bedrijven kapot te maken.
Rothenberg stelt dat Mozilla zich ontwikkelt in een 'cocon geweven door techno-libertijnen en een academische elite, die in vrijheid voor iedereen geloven, zolang zij de definitie van vrijheid kunnen bepalen.' Als Mozilla cookies van derde partijen blokkeert wordt het lastiger voor adverteerders om internetgebruikers op internet te monitoren en persoonlijke profielen op te stellen.
Extremisten
Voor het opstellen van de huidige definities van wat vrijheid precies is, werkt Mozilla samen met het 'Center for Internet and Society' aan de Universiteit van Stanford. Samen ontwikkelden de twee het Cookie Clearinghouse (CCH). Volgens Rothenberg stelt Aleecia McDonald, die het CCH bij Stanford leidt, privacy boven commercie.
Daarnaast zijn in het CCH geen adverteerders betrokken, maar alleen 'anti-business radicalen', gaat Rothenberg verder. Die heeft ook nog een appel te schillen met Jonathan Mayer. Die schreef eerder dit jaar de code waardoor Firefox 'third party' cookies kan blokkeren. Mayer wordt door Rothenberg een 'anti-business extremist' genoemd.
Ad-blockers
De weg die Mozilla nu volgt heeft volgens de adverteerders grote gevolgen voor de economie. Als het aan Rothenberg ligt staat Mozilla niet alleen de third party cookies toe, maar blokkeert het ook iedereen die advertenties probeert te blokkeren. "Blokkeer de ad-blockers, en keer je rug toe naar de mensen die het fijn vinden om het levensonderhoud van anderen te vernietigen."
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.