HP heeft het Superfish-schandaal bij concurrent Lenovo aangegrepen om consumenten duidelijk te maken dat het bedrijf geen schadelijke adware op laptops en computers installeert. Dat maakt HP-topvrouw Amy Barzdukas duidelijk in een blogposting, waarin ze eerst de werking en het gevaar van Superfish uitlegt. Niet alleen ziet de software wat er via versleutelde verbindingen gaat, de manier waarop het dit doet is onveilig en kan door derden worden misbruikt, zo waarschuwt Barzdukas.
"Net als bijna alle andere leveranciers van consumentenlaptops installeert HP van tevoren software om de klantervaring te verbeteren, maar er is een belangrijk verschil tussen de meeste vooraf geïnstalleerde software en Superfish", stelt de HP-topvrouw. Volgens haar stelt Superfish klanten bloot aan kwetsbaarheden, is het niet eenvoudig te verwijderen en verbergt het de eigen code voor gebruikers. Ook wijzigt Superfish zoekresultaten en ondermijnt de mogelijkheid van de browser om veilig te communiceren.
Barzdukas sluit af door te stellen dat HP digitale veiligheid zeer serieus neemt en voorop loopt bij het onderzoeken van potentiële dreigingen en het ontwikkelen van oplossingen hiertegen. "We doen dit niet alleen omdat het juist is, maar omdat we weten dat het vertrouwen van onze klanten het fundament is waarop we rusten." Ze wijst ook naar het strenge privacybeleid van het bedrijf en hoe het incident bij Lenovo de motivatie voor het ontwikkelen van goede systemen heeft versterkt.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.