Een niet-werkende afmeldlink in nieuwsbrieven was vorig jaar weer de grootste ergernis van consumenten, zo laat de branchevereniging van de direct marketingindustrie weten. De DDMA ontving vorig jaar 199 klachten, waarvan 80% over een niet-werkende afmeldlink in e-mailnieuwsbrieven ging.
Volgens de DDMA bleek uit de klachten van de 160 consumenten die hierover klaagden dat de afmeldhyperlink soms niet werkt en soms moet iemand eerst een vragenlijst doorlopen, aangeven waarom hij zich afmeldt, of een klantnummer invoeren. Volgens de branchevereniging mag dit niet. "Afmelden moet eenvoudig kunnen, met één druk op de knop."
Ook over online prijsvragen en enquêtes werd geklaagd. De DDMA stelt dat mensen zich onvoldoende beseffen dat als ze hier aan meedoen, ze in de regel reclamemails zullen krijgen. "Bedrijven moeten dit voldoende duidelijk maken." Driekwart van de klachten zou zijn opgelost nadat de DDMA met het bedrijf in kwestie contact had gezocht.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.