Internetgebruikers worden de laatste maanden met hardnekkige pop-ups geconfronteerd die voor zogenaamde problemen waarschuwen en zeer lastig zijn te sluiten. In het geval de pop-ups op iPads verschijnen hebben gebruikers geen andere keuze dan de tablet uit te schakelen, opnieuw te starten en de geschiedenis en instellingen te wissen. Dat laat Gary Warner van Malcovery weten.
De pop-ups worden via verschillende websites verspreid. Zo is er een versie die op een melding van Norton lijkt en vervolgens een pop-up toont dat er een bepaald telefoonnummer van een helpdesk moet worden gebeld. Elke keer dat de pop-up verschijnt wordt het geluid van een telefoon afgespeeld. De scammers achter de pop-up gebruiken allerlei trucs om te voorkomen dat gebruikers die kunnen sluiten. Zo is bijvoorbeeld de rechtermuisknop uitgeschakeld en plaatst de pop-up zich steeds in het midden van het scherm.
Warner ontdekte onlangs ook een variant op de iPad. "Doordat een muis en keyboard op de iPad ontbreken, is deze versie van de browserpop-up zeer vervelend." De pop-up zorgde ervoor dat de onderzoeker Safari niet kon sluiten. Uiteindelijk moest hij zijn iPad uitschakelen en vervolgens zijn instellingen en geschiedenis wissen. Standaard laadt Safari namelijk de laatst geopende website, wat in dit geval de pop-up is. Op het forum van Apple zijn ook allerlei berichten van gebruikers te vinden die over het probleem klagen.
De pop-ups zijn zowel op Windows- als Applegebruikers gericht en proberen mensen een telefoonnummer te laten bellen. Deze helpdesk vertelt mensen dat de computer vol malware of andere problemen zit. Voor het oplossen van deze "problemen" moet de gebruiker honderden dollars betalen. "Iedereen die deze pop-ups te zien krijgt waarin wordt geadviseerd om een supporttelefoonnummer te bellen heeft met een oplichter te maken en moet de sessie meteen sluiten", aldus Warner.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.