Een Duitse rechter heeft bepaald dat internetgebruikers in het land advertenties mogen blokkeren, zo blijkt uit de uitspraak in een zaak die Duitse uitgevers tegen Adblock Plus hadden aangespannen. Adblock Plus is de populairste browseruitbreiding op internet en maakt het mogelijk om advertenties op websites te blokkeren. Een groep Duitse uitgevers stapte naar de rechter om Adblock Plus illegaal te laten verklaren.
De rechter besloot echter dat het blokkeren van advertenties legaal is. "De beslissing van de rechter in Hamburg is belangrijk, omdat het een precedent schept zodat nieuwe rechtszaken en advocatenkosten kunnen worden voorkomen", aldus de makers van Adblock Plus in een blogposting. Volgens de ontwikkelaars is het blokkeren van advertenties een duidelijk consumentenrecht.
De zaak was aangespannen door Zeit Online en Handelsblatt, de uitgevers van Zeit.de, Handelsblatt.com en Wiwo.de. Volgens de aanklacht zou Adblock Plus advertenties op deze websites niet mogen blokkeren omdat dit diefstal was. Daarnaast zou de inhoud van de websites alleen in combinatie met advertenties mogen worden bekeken. De rechter verwierp het verzoek en wees onder andere naar andere krantensites die succesvol met een paywall werken.
Adblock Plus stelt dat de juridische kant nu is opgelost en roept adverteerders, contentmakers en uitgevers op om samen te werken. Vooralsnog lopen er nog drie andere rechtszaken tegen Adblock Plus die door adverteerders en mediabedrijven zijn aangespannen, zo meldt het Duitse Heise.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.