Een Amerikaans trackingbedrijf dat technologie ontwikkelde om mensen in winkels te volgen heeft stiekem 9 miljoen consumenten via hun smartphone gevolgd. Nomi, zoals het bedrijf heet, volgde mensen zowel binnen als buiten de winkels waar de technologie werd ingezet. Daarbij werd het MAC-adres, toesteltype, datum en tijd en signaalsterkte van de smartphone opgeslagen.
De verzamelde gegevens werden door Nomi gebruikt voor het opstellen van rapporten over hoeveel consumenten langs de winkels liepen, hoe lang ze binnen bleven, wat voor soort smartphones er werden gebruikt, hoe vaak dezelfde consumenten terugkwamen en hoeveel consumenten andere winkels van een specifieke keten bezochten. Deze rapporten deelde Nomi met de winkels die het trackingbedrijf als klant had. In de eerste maanden van 2013 zou Nomi 9 miljoen mensen binnen en buiten allerlei winkels hebben gevolgd.
Het privacybeleid van Nomi stelde echter dat consumenten van tevoren zouden worden gewaarschuwd als een winkel de Nomi-technologie gebruikte en dat er binnen de winkels een manier was om zich voor het volgen af te melden. Zowel de waarschuwingen voor consumenten als het opt-out-mechanisme in winkels waren niet aanwezig. Nomi misleidde consumenten dan ook, zo stelt de Amerikaanse toezichthouder FTC. De FTC en Nomi hebben nu een schikking getroffen waarbij het trackingbedrijf consumenten niet meer mag misleiden.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.