Uit verschillende onderzoeken blijkt dat mensen ook op internet hun privacy belangrijk vinden, toch is naamsbekendheid de grootste uitdaging voor privacyzoekmachine DuckDuckGo. De zoekmachine richt zich helemaal op online privacy en zegt dat het geen IP-adressen van gebruikers of andere persoonlijke informatie opslaat en ook geen profielen van gebruikers aanmaakt.
Eind vorig jaar besloten zowel Apple als Mozilla om DuckDuckGo als optie aan respectievelijk Safari en Firefox toe te voegen. Inmiddels krijgt de privacyzoekmachine met meer dan 9 miljoen zoekopdrachten per dag te maken. Dit aantal staat echter niet in verhouding tot de 3,5 miljard zoekopdrachten die Google dagelijks verwerkt.
Toch is DuckDuckGo-oprichter Gabriel Weinberg positief. Hij wijst naar een recent onderzoek van het Pew Research Institute, waaruit blijkt dat mensen naar privacyvriendelijke alternatieven zoeken. "Hoewel het lastig is om de toekomstige groei te voorspellen, ziet het er goed uit. Ons grootste probleem is het laten weten dat we bestaan", zegt Weinberg tegenover NetworkWorld. Hij merkt daarbij op dat DuckDuckGo geen plannen heeft om ook andere diensten te gaan aanbieden en zich alleen op de zoekmachine zal richten.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.