Een Europees systeem voor treinseinen is kwetsbaar voor malware, waardoor het risico op ernstige treinongelukken bestaat. Daarvoor waarschuwt David Stupples, professor aan de City University London. Het European Rail Traffic Management System (ERTMS) moet straks oude seinlichten gaan vervangen door computers. Die zullen dan belangrijke veiligheidsinformatie bepalen, zoals hoe snel de treinen zouden moeten gaan en hoe lang ze nodig hebben om te stoppen.
Het systeem wordt al in bepaalde delen van de wereld gebruikt en zou fouten door treinmachinisten moeten verkleinen. Stupples is bang dat een aanvaller toegang tot het systeem kan krijgen om bijvoorbeeld een ongeluk of grote storing te veroorzaken. "Het is de slimme malware die de manier verandert in hoe de trein zal reageren. De malware vertelt het systeem misschien dat de snelheid van de trein afneemt, terwijl die juist aan het toenemen is", zo laat hij tegenover de BBC weten.
Volgens Stupples is het systeem goed beschermd tegen aanvallen van buitenaf en zijn het dan ook kwaadwillende insiders die het gevaar vormen. "De zwakte ligt in een infectie van het systeem door medewerkers. Of omdat ze ontevreden zijn, zijn omgekocht of worden gedwongen." Een reden dat de treinsystemen nu nog niet zijn gehackt is volgens de professor omdat de gebruikte technologie veel te oud is om kwetsbaar te zijn. Iets dat zal veranderen nu steeds meer systemen digitaal gaan.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.