image

Starbucks-klanten in VS beroofd via gehackte accounts

woensdag 13 mei 2015, 12:20 door Redactie, 4 reacties

Verschillende mobiele klanten van koffieketen Starbucks zijn in de Verenigde Staten het doelwit van criminelen geworden. Het gaat om consumenten die hun Starbucks-account aan hun creditcard hebben gekoppeld, zodat het account automatisch wordt opgewaardeerd. Zodra de aanvallers toegang tot het account weten te krijgen zouden ze honderden dollars in enkele minuten kunnen stelen, zo meldt journalist Bob Sullivan.

Hoe groot de schade en het aantal getroffen slachtoffers precies is, is onbekend. Sullivan sprak met verschillende slachtoffers. Ook op Reddit doen verschillende gedupeerde klanten hun verhaal, hoe de gebruikersnaam, e-mailadres en wachtwoord van hun account werden gewijzigd en er vervolgens allerlei bedragen van de gekoppelde creditcard of PayPal-account werden afgeboekt. Een woordvoerder van Starbucks verklaart tegenover Geekwire dat het aantal incidenten beperkt is en de koffieketen maatregelen tegen fraude heeft genomen.

Daarnaast adviseert Starbucks aan gebruikers om ervoor te zorgen dat hun informatie goed beschermd is, door bijvoorbeeld sterke wachtwoorden te gebruiken. Hoe de accounts precies worden gekaapt is onbekend, maar het lijkt erop dat zwakke wachtwoorden mogelijk de oorzaak zijn. Consumenten krijgen daarnaast van Sullivan het advies om het automatisch opwaarderen van hun Starbucks-account via hun creditcard of PayPal-account uit te schakelen.

Reacties (4)
13-05-2015, 12:57 door [Account Verwijderd]
[Verwijderd]
13-05-2015, 13:07 door Anoniem
Starbucks doet ook gratis (zonder encryptie) wifi aanbieden bij de toko. Ik weet wel hoe je dan inlog gegevens kunt krijgen. Man in the middle met onbeveiligde wifi is zeer makkelijk. Dus ik gok dat Starbucks maar eens WPA2 moet gaan implementeren op hun hotspots. Dat maakt het al een stuk veiliger.
13-05-2015, 13:38 door Anoniem
En het probleem wordt weer eens bij de eingebruiker neergelegd, je moet gewoon zulke diensten niet nemen als klant
14-05-2015, 08:47 door Anoniem
De eerste red flag was 'starbucks account'. De 2de 'credit card'. As je er dan zo om vraagt, nou, dan ga je maar op je back.
Betaal gewoon cash, dan heb je al dat gedoe niet!
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.