image

Marketingbranche komt met cookiechecker voor websites

woensdag 13 mei 2015, 12:42 door Redactie, 1 reacties

De Nederlandse toezichthouder ACM controleert tegenwoordig actief of websites zich aan de cookieregels houden, aanleiding voor de DDMA om een cookiechecker voor websites te ontwikkelen. De Dutch Dialogue Marketing Association (DDMA) is de brancheorganisatie voor marketeers.

De afgelopen week zou de organisatie veel gebeld zijn door websitehouders die door de ACM waren benaderd, omdat de informatie die ze in hun cookiebanner geven onvoldoende is. Zo wordt niet aangegeven waarvoor de cookies worden gebruikt. Ook wordt nagelaten te vertellen hoe een bezoeker toestemming geeft, door de banner weg te klikken of door te surfen bijvoorbeeld. Op dat moment is er geen sprake van een handeling waarmee de consument bewust aangeeft cookies te accepteren.

"Mensen snappen de materie niet meer", zegt DDMA-voorzitter Henry Meijdam. Ook aan de zogenaamde cookiepolicy’s schort het een en ander volgens hem. "Dat is iets waar bedrijven mee worstelen. Moeten ze nu ook een overzicht geven van alle cookies die een derde netwerk via hun website plaatst, of is doorverwijzen naar het netwerk voldoende?'

Om websites hiermee helpen te ontwikkelde de DDMA een "cookie compliance kit", met uitleg over welke informatie websites aan hun gebruikers moeten geven. De "cookiechecker" die de DDMA ontwikkelde is een plug-in voor Google Chrome. Websites kunnen hiermee nagaan welke cookies vanuit hun domein worden geplaatst. Op deze manier kunnen websites controleren of hun cookiebanner en -statement kloppen.

Reacties (1)
14-05-2015, 16:54 door Anoniem
Schijn betrokkenheid van de DDMA ?

"Mensen snappen de materie niet meer"

Nee inderdaad, maar wel om twee heel andere redenen !

1)
De "cookiechecker" die de DDMA ontwikkelde is een plug-in voor Google Chrome.
Google Chrome gebruikers is niet de beppaald meest aangewezen doelgroep als het gaat om het aanbieden van cookiecheckers, wanneer men privacybewust was dan zouden ze wel een andere browser gebruiken.

2) Cookie gebruik is achterhaald!

Had een HTML5 Canvas Image Tracking plugin aangeboden, dat is waar veel meer websites zich van bedienen.

Tracking door middel van persistente eigenschappen van devices te detecteren, dat is wat steeds meer websites doen. Deze eigenschappen veranderen haast niet, detectie en tegengaan van deze tracking is des te belangrijker.

Waar is de effectieve plugin die aansluit bij de markt/etingtrends DDMA ?

Hebben we hier te maken met een bewuste zet om schone schijn te pretenderen terwijl men heel goed weet wat de werkelijke stand van zaken is?
Het lijkt er wel op.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.