De Nederlandse toezichthouder ACM controleert tegenwoordig actief of websites zich aan de cookieregels houden, aanleiding voor de DDMA om een cookiechecker voor websites te ontwikkelen. De Dutch Dialogue Marketing Association (DDMA) is de brancheorganisatie voor marketeers.
De afgelopen week zou de organisatie veel gebeld zijn door websitehouders die door de ACM waren benaderd, omdat de informatie die ze in hun cookiebanner geven onvoldoende is. Zo wordt niet aangegeven waarvoor de cookies worden gebruikt. Ook wordt nagelaten te vertellen hoe een bezoeker toestemming geeft, door de banner weg te klikken of door te surfen bijvoorbeeld. Op dat moment is er geen sprake van een handeling waarmee de consument bewust aangeeft cookies te accepteren.
"Mensen snappen de materie niet meer", zegt DDMA-voorzitter Henry Meijdam. Ook aan de zogenaamde cookiepolicy’s schort het een en ander volgens hem. "Dat is iets waar bedrijven mee worstelen. Moeten ze nu ook een overzicht geven van alle cookies die een derde netwerk via hun website plaatst, of is doorverwijzen naar het netwerk voldoende?'
Om websites hiermee helpen te ontwikkelde de DDMA een "cookie compliance kit", met uitleg over welke informatie websites aan hun gebruikers moeten geven. De "cookiechecker" die de DDMA ontwikkelde is een plug-in voor Google Chrome. Websites kunnen hiermee nagaan welke cookies vanuit hun domein worden geplaatst. Op deze manier kunnen websites controleren of hun cookiebanner en -statement kloppen.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.