Owen's specialties are … ??
Waarom moeten we hier een samenvatting van een column lezen van iemand die zijn mening bijstelt al naar gelang wie zijn werkgever is?
Van iemand die zich niet in de materie heeft verdiept?
1)
Argumenten weglaten?In de eerste plaats was het idee van de adblocker het blokkeren van reclame.
Dat inmiddels de goede redenen wat aangevuld zijn om een adblocker te nemen, doet niets af aan de oorspronkelijke argumenten om een adblocker te installeren.
2)
Instellingen niet bekeken?Adblock Plus bijvoorbeeld kent een waarde die standaard staat aangevinkt, namelijk deze.
[x] Allow some non-intrusive advertising
View list
https://easylist-downloads.adblockplus.org/exceptionrules.txtWil een website op die uitzonderingslijst dan mag ze met het bedrijf achter Adblock Plus in onderhandeling over de prijs die daarvoor betaald mag worden.
Slim verdienmodel van Adblock Plus.
Het vermoeden bestaat dat heel veel gebruikers deze uitzonderingslijst aangevinkt hebben staan en dus wel wat advertenties zien.
Niet omdat ze het eens zijn met die instelling maar omdat veel gebruikers nou eenmaal niet naar voorkeuren kijken.
Niet betalen wel zeuren?Deze instelling als tussenoplossing is de journalist kennelijk even vergeten.
Als adverteerders niet willen betalen en hun advertentiewijze iets vriendelijker willen maken is dat hun keuze.
3)
Security layers wegnemen?Voor Adblock Plus is er ook een anti-malware subscription domain list te krijgen.
DNS-BH – Malware Domain Blocklist
http://malwaredomains.com/?page_id=2Een gebruiker zou zich kunnen hebben abonneren op die lijst en de journalist had dan kunnen voorstellen alleen deze lijst geactiveerd te laten (de advertentie block-lijsten dus deactiveren).
Of alleen op basis van domeinnamen malware blokkeren een goed idee is? Ik denk van niet, het is een extra laag en geen vervanging voor andere maatregelen die met advertentie gerelateerde malware te maken hebben.
Zouden gebruikers dit advies overnemen?Nee, dat denk ik niet, want 'de Journalist' is even vergeten dat gebruikers hele goede redenen hebben om een adblocker te gebruiken voor waarvoor het bedoeld is : het blokkeren van reclame omdat je anders bijvoorbeeld met goed fatsoen een pagina niet meer kan lezen.
Of omdat de advertentie industrie reclame niet alleen gebruikt om reclame te serveren maar ook gebruikt voor tracking van gebruikers.
Of omdat lezers niet geconfronteerd willen worden met de goedkope smakeloze visuele rommel die je geserveerd krijgt omdat de website eigenaar niet meer de baas in over de eigen site en alles moet toestaan wat de adverteerders op die site serveren.
4)
Alleen de Adblocker schuldig?Het advertentie model is technisch veranderd en daardoor ook de manier waarop je reclame kan blokkeren.
* Uit veiligheidsoverwegingen was het altijd al verstandig om iframes te blokkeren of die met een vertragende 'click to play' tegen te houden.
Kan met een andere addon bijvoorbeeld als
NoScript, NoScript is geen Adblocker maar blokkeert effectief javascripts, frames en meer, en zit adverteerders ook in de weg.
* Veel advertenties zijn gebaseerd op Flash, ook een security risico, kan je voorkomen door Flash plugin ook te vertragen met het op 'click to play' zetten.
Deze maatregel heeft niets met een adblocker te maken en zit adverteerders ook in de weg.
* Veel advertenties en adverteerder trackers maken gebruik van 3rd party domeinen met 3rd party cookies.
Ook deze kan je weer blokkeren met bepaalde addons als Ghostery en zit adverteerders in zekere zin ook in de weg.
* Een deel van die blokkerende mogelijkheden zit zelfs al ingebakken in bepaalde browsers.
5)
Wie betaalt bepaalt de inhoud van de oproep : 'Er moet een balans komen'Wat we hier dus lezen is iemand die de roeptoeter is van een industrie die niet wil veranderen omdat de gebruikers het business model niet meer pikken, maar desondanks toch proberen hun zin te krijgen.
Dat hebben we gezien bij de muziekindustrie en we zien het tegenwoordig ook in de surveillance industrie.
Zeker die laatste maakt er tegenwoordig ook een sport van om te roepen dat er een balans moet komen omdat het eigen businessmodel niet meer werkt en ze haar zin niet krijgt.
De balans is dan dat jij weer iets gaat doen wat je al niet meer pikte (geen encryptie meer gebruiken of bepaalde backdoors accepteren?).
In dit verhaal wordt met deels weggelaten argumenten geprobeerd jou te overtuigen weer naar reclame te gaan zitten kijken die je niet meer kon zien.
Kletskoek verhaaltje dus van een journalist * die praat namens de baas en de adverteerders die inmiddels een nieuw efficiënt klant onvriendelijk advertentiemodel hebben doorgevoerd en dat zeker niet willen gaan loslaten.
Wij willen echter dat model niet omdat het op een efficiënte manier ook de veiligheidsrisico's enorm heeft verhoogd.
6)
Hoe werkt het tegenwoordig?Zo
https://decorrespondent.nl/1150/Jouw-aandacht-wordt-talloze-malen-per-dag-aan-de-hoogste-bieder-verkocht/56001550-762cdf78Strak negeren en doordrukkenDe advertentie industrie heeft een model bedacht waar nadelen aanzitten die niet worden geaccepteerd door de markt en waar tegenmaatregelen tegenover staan die niet puur en alleen met het hebben van een adblocker te maken hebben.
7)
KrokodillentranenDus adverteerders, STOP eerst maar eens met het serveren van automatische reclame via iFrames omdat er in het miliseconden tijdsmodel geen plaats is voor effectieve controle op malware domeinen.
Dat gaat men niet doen, zelfs een site als Tweakers is voor deze manier van adverteren door de knieën gegaan.
Daarnaast blijven de oude argumenten tegen teveel en te opdringerige reclame gewoon van kracht en blijkt dat adverteerders niet van plan zijn de kwaliteit van advertenties te verhogen of de opdringerigheid aan banden te leggen.
Dat die door de markt gewenste verandering van het businessmodel de industrie niet uitkomt, of het feit dat zij eventueel extra kosten moet maken aan een advertentie whitelist waaraan ze geen geld wil uitgeven, is niet het probleem van de markt maar het probleem van de advertentie industrie zelf.
Websites zullen creatievere keuzen durven maken, luisteren naar de wensen van hun bezoekers en nee durven zeggen tegen de advertentie industrie.
* Owen is a reporter for The Next Web based in Amsterdam. Owen's specialties are gadgets, developer trends, security and privacy.
'Jongen, ga eens je best doen op je verhaaltjes in je standplaats vol hallucinerende verleidingen of laat security en privacy als onderwerpen aan een ander over.