image

Officiële IBAN-omrekentool binnenkort weer online

vrijdag 22 mei 2015, 16:50 door Redactie, 9 reacties

Binnenkort zal er weer een officiële IBAN-omrekentool van de banken online komen, zo is tijdens een vergadering van het Maatschappelijk Overleg Betalingsverkeer (MOB) besloten. Onlangs waarschuwde Betaalvereniging Nederland consumenten nog dat ze moesten oppassen als ze websites op internet gebruiken om oude rekeningnummers naar een IBAN-nummer om te zetten. In april waren de banken namelijk met hun eigen website gestopt en niet alle websites waar mensen hun rekeningnummer naar het IBAN-nummer kunnen overzetten zouden even betrouwbaar zijn.

De banken lieten weten dat ze met de "IBAN BIC Service" waren gestopt omdat die vanwege de grote database met rekeningnummers miljoenen euro's per jaar aan onderhoud kostte. "Gebleken is dat het vinden van IBANs voor consumenten nog niet altijd gemakkelijk is. Op verzoek van het MOB zal er daarom binnenkort een officiële IBAN-omrekentool van de gezamenlijke banken worden geplaatst op OveropIBAN.nl", zo laat De Nederlandsche Bank weten. Verder is afgesproken dat banken de uitrol van IBAN-betaalpassen snel zullen voltooien.

Reacties (9)
22-05-2015, 17:00 door Anoniem
"De banken lieten weten dat ze met de "IBAN BIC Service" waren gestopt omdat die vanwege de grote database met rekeningnummers miljoenen euro's per jaar aan onderhoud kostte."

Is het eigenlijk al aangetoond dat dit bullshit is? Het is een database waar geen onderhoud op is. Het gaat dus alleen
om het hosten en onderhoud van de omgeving waarin die draait. Wat is dat voor omgeving dat die zo duur is in
onderhoud?
22-05-2015, 18:52 door Anoniem
Ik zou iedereen aanraden dergelijke hulpmiddelen niet te gebruiken maar om degene aan wie je geld overmaakt om het complete IBAN te vragen, en zelf alleen je complete IBAN zoals het op bankafschriften of op de internetbankier-website staat aan anderen door te geven.

Waarom? Omdat IBANs een controlegetal bevatten. Als je een fout maakt bij het invoeren van het oude rekeningnummer dan loop je kans een keurig IBAN met een goed controlegetal te krijgen dat alleen niet het IBAN is dat je zoekt.

Dat geldt met name voor de vroegere Postbank-nummers, omdat die geen ingebouwd controlemechanisme hadden. De overige bankrekeningnummers hadden dat wel, dus daar zal het wel los lopen met het risico. Maar als ik iemand een simpel recept voor goede IBANs moet geven: gebruik alleen IBANs zoals een bank die aan de rekeninghouder heeft doorgegeven, en gebruik geen omrekenhulpmiddelen omdat je daar een belangrijk controlemechanisme mee uitschakelt.
22-05-2015, 20:20 door Anoniem
"De banken lieten weten dat ze met de "IBAN BIC Service" waren gestopt omdat die vanwege de grote database met rekeningnummers miljoenen euro's per jaar aan onderhoud kostte."

Wat een klinkklare onzin!!! Servertje neerhangen, database erop en hangen maar. Waar in godsnaam zitten die miljoenen in??
22-05-2015, 22:55 door Anoniem
Door Anoniem: "De banken lieten weten dat ze met de "IBAN BIC Service" waren gestopt omdat die vanwege de grote database met rekeningnummers miljoenen euro's per jaar aan onderhoud kostte."

Wat een klinkklare onzin!!! Servertje neerhangen, database erop en hangen maar. Waar in godsnaam zitten die miljoenen in??

De database; die is van een extern bedrijf - een of andere Ier. Kijk maar na.
22-05-2015, 23:11 door Eric-Jan H te D
Door Anoniem: Wat een klinkklare onzin!!! Servertje neerhangen, database erop en hangen maar. Waar in godsnaam zitten die miljoenen in??

Kijk je ontslaat als bank je eigen loyale IT-personeel en huurt deze vervolgens weer in via uiterst dubieuze bedrijven die er zelf een genoegen in scheppen om hun eigen personeel te demotiveren. Door bijvoorbeeld een leeftijdsgebonden salarisverlaging.

Deze bedrijven maken op dit toch al kwestieuze personeel nog eens minimaal 100% marge op een salaris dat over het algemeen niet lager is dan dat de bank aan het eigen personeel betaalde. En waarom? Omdat de banken (en overheid etc) hun eigen IT-afdelingen wantrouwden,omdat het altijd "zo duur" was. Gevalletje "Penny wise and pound foolish."
23-05-2015, 11:26 door Anoniem
De banken lieten weten dat ze met de "IBAN BIC Service" waren gestopt omdat die vanwege de grote database met rekeningnummers miljoenen euro's per jaar aan onderhoud kostte.
Wanneer het echt zoveel geld zou moeten kosten, dan is er overduidelijk sprake van overfacturering. En dat is een bekende vorm van fraude waar interne medewerkers bij betrokken zijn. Ga aangifte doen en laat de betrokken medewerkers oppakken en opsluiten.

Een paar miljoen records in een database kost echt geen paar miljoen euro, hooguit een paar ton wanneer je nog een heel team voor support e.d. standby wilt houden.
23-05-2015, 12:30 door Anoniem

Kijk je ontslaat als bank je eigen loyale IT-personeel en huurt deze vervolgens weer in via uiterst dubieuze bedrijven die er zelf een genoegen in scheppen om hun eigen personeel te demotiveren. Door bijvoorbeeld een leeftijdsgebonden salarisverlaging.

Waarom niet gewoon het beestje bij de naam noemen? (Cap Gemini groep bijvoorbeeld)

Maar dan vind ik de benaming 'uiterst dubieus' niet terecht en sfeermakerij: deze bedrijven hebben een heel helder verdienmodel: je neemt mensen met een pas afgeronde HBO/ universitaire opleiding aan, gooit ze in een min-of-meer verplicht trainingstraject en geeft ze een leasebak. Vervolgens verhuur je ze aan klanten en maakt winst daarop. Door hoge overhead zijn de kosten voor de klant vaak een meervoud van wat de werknemer verdient, maar daar is iedereen zelf bij. Oudere werknemers zijn relatief duur en zijn vaak het continu updaten van de kennis zat en dus moeilijker plaatsbaar en moeten dus de deur uit worden gewerkt. Niet erg sympathiek, maar wel helder.

Verder ben ik het trouwens wel met je eens; er zit bij de banken intern gewoon niet genoeg kennis meer om goed te evalueren wat een IT product of dienst moet kosten. Ik weet uit betrouwbare bronnen dat werken voor een bank vaak luilekkerland is voor de extern. Maar het zal de banken worst zijn hoe efficiënt een en ander is, failliet gaan kunnen ze al niet meer, dus een lange neus maken naar de belastingbetaler en de klant is geen probleem. Wat dat betreft is het dus een meevallertje dat de tool weer online komt. Positief blijven....
24-05-2015, 10:44 door Anoniem
Een IBAN omrekentool is voor ieder weldenkend mens totaal overbodig, maar zo'n tool hoort wel weer goed in deze rubber tegel maatschappij.
IT-ers worden vaak bestempeld als autisten die niet tegen veranderingen kunnen, maar het plebs is echt veel erger:
Wordt er een ov-chipkaartje ingevoerd -> paniek. Wordt er een IBAN ingevoerd -> paniek. Gaat er op de snelweg een lichrkrantje branden met daarop "60 km/uur" -> paniek / file, etc etc.

Die miljoenen euro's kloppen overigens wel wat betreft infrastructuur, licentie kosten, test/security trajecten, etc.
27-05-2015, 20:25 door Anoniem
Door Anoniem:Maar dan vind ik de benaming 'uiterst dubieus' niet terecht en sfeermakerij: deze bedrijven hebben een heel helder verdienmodel: je neemt mensen met een pas afgeronde HBO/ universitaire opleiding aan, gooit ze in een min-of-meer verplicht trainingstraject en geeft ze een leasebak. Vervolgens verhuur je ze aan klanten en maakt winst daarop. Door hoge overhead zijn de kosten voor de klant vaak een meervoud van wat de werknemer verdient, maar daar is iedereen zelf bij. Oudere werknemers zijn relatief duur en zijn vaak het continu updaten van de kennis zat en dus moeilijker plaatsbaar en moeten dus de deur uit worden gewerkt. Niet erg sympathiek, maar wel helder.
Je lijkt te denken dat iets wat helder is niet dubieus kan zijn. Dubieus betekent twijfelachtig, iets wat vragen oproept. Morele vragen over hoe je met mensen om dient te gaan, bijvoorbeeld. Wat jij "niet erg sympathiek" noemt is precies wat er dubieus aan is.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.