Sony heeft een bedrijf overgenomen dat zich heeft gespecialiseerd in het maken van back-ups op blu-rayschijfjes en als doel heeft om blu-rays als back-upmedium neer te zetten. Het gaat om Optical Archive van Frank Frankovsky, voormalig Facebooktopman die vorig jaar bij de netwerksite vertrok.
Het back-uppen op blu-ray zou met name interessant zijn voor grote bedrijven die documenten relatief eenvoudig willen opslaan, maar niet zo snel dat ze hiervoor de hoofdprijs willen betalen. Het gaat om zogeheten "cold storage". Volgens Frankovsky gaan blu-rayschijfjes in datacentra met goede airconditioning wel tot 100 jaar mee. In luchtgekoelde datacentra zou de levensduur 30 tot 50 jaar bedragen. Omdat de schijven optisch zijn hebben ze minder last van hitte en vochtigheid, hoewel stof een probleem kan zijn.
De huidige blu-rayschijfjes bevatten zo'n 50GB per schijf, omdat ze voor entertainmentdoeleinden zijn bedoeld. Frankovsky is echter van plan om 300GB per schijf op te slaan als Optical Archive het eigen commerciële product later dit jaar lanceert. In de komende jaren zou de hoeveelheid data die op een blu-rayschijfje past moeten worden vergroot naar 1TB, zo meldt Fortune.
In plaats van traditionele opslagsystemen met allerlei harde schijven, vereist een optisch opslagsysteem een rack of zelfs een ruimte met dicht op elkaar gepakte schijfjes die door een robotarm kunnen worden gepakt en ingelezen, net als een ouderwetse jukebox. Frankovsky merkt op dat er zeer veel belangstelling van klanten is. Daarom besloot hij uiteindelijk de starter aan Sony te verkopen, het bedrijf achter blu-ray, om zo sneller te kunnen groeien.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.