Een Duitse rechter heeft voor de tweede keer in iets meer dan een maand tijd bepaald dat internetgebruikers het recht hebben om online advertenties te blokkeren. Televisiemaatschappijen Pro 7/Sat 1 en RTL Interactive hadden een rechtszaak tegen Eyeo GmbH aangespannen, de ontwikkelaar van de populaire browseruitbreiding Adblock Plus. Ze stelden dat gebruikers advertenties niet mogen blokkeren.
Ook vonden de televisiemaatschappijen dat het "Acceptable Ads" initiatief van Adblock Plus zou moeten worden verboden. Via dit initiatief kunnen gebruikers van de browseruitbreiding bepaalde advertenties toch toestaan. Deze advertenties moeten aan verschillende regels voldoen. Zo moeten de advertenties statisch zijn, geen animaties of geluiden bevatten, het liefst alleen uit tekst bestaan en zonder schreeuwerige afbeeldingen.
De rechter oordeelde dat internetgebruikers het recht hebben om vervelende advertenties te blokkeren en hun privacy te beschermen. Daarnaast had de rechter ook geen problemen met het Acceptable Ads initiatief. Eind april oordeelde een Duitse rechter in Hamburg al dat Adblock Plus en het blokkeren van advertenties legaal was. Die rechtszaak was door verschillende online uitgevers aangespannen.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.