Door Anoniem: Door _kraai__: Een wachtwoord bij het inloggen erbij zou denk ik toch ook moeten kunnen in plaats van aan een rekening gekoppelde randomreader/ scanner.
Ik (TS) ben het helemaal met _kraai__ eens. Ik had een aan-rekening-gekoppelde scanner alleen maar genoemd als mogelijke oplossing. Een wachtwoord zou mijn probleem ook wegnemen. Blijft mijn oorspronkelijke vraag: zie ik iets over het hoofd dat de Rabobank wel ziet?
Ja, wat de banken allemaal wel zien is dat het superstrak authenticeren dat je een eigenaar van een pas+ pincode hebt geen complete oplossing is voor security problemen.
Dat is 2005 security, zeg maar.
Phishing bewijst dat, daar klopt alle security voor wat betreft het linken van de rekeninghouder aan een transactie, het is alleen geen transactie die de rekeninghouder wilde .
De bank doet/moet dus ook en vooral de transactie controleren, en niet alleen maar de persoon die 'm inlegt.
En dat is behoorlijk succesvol, heel veel phishing loopt vast op de moeilijkheid om het geld echt in handen te krijgen.
En gerolde pinpas+code wordt in heel korte tijd maximaal leeggepind, en daarna er (ook) nog mee internetbankieren om de rest van het saldo te krijgen is zelden of nooit een probleem.
Een poging daartoe, als het al niet vast loopt op de blokkering omdat de eigenaar de pas vermist meldde heeft dan goede kans om te stranden in dezelfde transactie filtering die voor phishing noodzakelijk is.
Verder willen klanten ook en vooral makkelijk bankieren, en gepersonaliseerde apparaatjes zijn dat niet.
Ik zie veel mensen op kantoor , of op vakantie internet bankieren, vaak met geleende devices (rabo, abn). Een erg gepersonaliseerde versie is daarvoor onhandig, en vereist ook een heel verlies/vervang/aanvraag proces bij de bank.
Kortom - een derde factor (pas+persoonlijk device+pin) draagt weinig bij aan banking security.