Vandaag is op Schiphol een hub van grote centrale controlepunten geopend genaamd "Centrale Security". Voortaan worden de security checks van reizigers via vijf grote centrale controlepunten op de luchthaven uitgevoerd in plaats van de tientallen aparte checks aan de gates.
Volgens de Nationaal Coordinator Terrorismebestrijding (NCTV) en Veiligheid anticipeert Schiphol met de invoering van de Centrale Security op de groei van de luchtvaart, toekomstige wet- en regelgeving en nieuwe technologische ontwikkelingen. Om de Centrale Security mogelijk te maken is de Schipholterminal ingrijpend verbouwd. In vertrekhallen 2 en 3 is een extra verdieping gebouwd om ruimte te maken voor de nieuwe controlepunten. Op de pieren E, F en G is een extra laag gebouwd om verschillende passagiersstromen van elkaar te kunnen scheiden. Dit jaar rondt Schiphol de gehele vernieuwing van de terminal af.
Een onderdeel van de Centrale Security is de security scanner, waarbij passagiers worden gescand. Het is voor passagiers echter niet verplicht om zich te laten scannen, hoewel de luchthaven dat niet in de folder (pdf) over de security scanner duidelijk maakt. De NCTV laat echter op de eigen website weten dat mensen ook de keuze hebben om zich te laten fouilleren. Ook Schiphol bevestigt dit na vragen van privacy-activiste Ancilla Tilia, die er ook een artikel voor Joop.nl over schreef, waarin ook op de mogelijke gezondheidsrisico's wordt ingegaan.
"Ik merk dat veel mensen zich er nog niet van bewust zijn dat ze dit mogen weigeren. Niet zo vreemd, aangezien dit nergens wordt aangegeven door Schiphol, en je standaard vluchtig door beveiligingsmedewerkers richting de machine geleid wordt. Wanneer je kenbaar maakt geen gebruik te willen maken van deze scanner word je handmatig gefouilleerd door een medewerker van hetzelfde geslacht en ondervraagd over de reden van weigering. Vervolgens mag je alsnog door naar je vlucht", zo schrijft ze. Passagiers zijn daarbij niet verplicht om een reden te geven.
Cabine-en cockpitpersoneel laat tegenover de Telegraaf weten dat het nieuwe beveiligingssysteem met ernstige fouten te maken heeft. "Crews uit niet-Europese landen worden woensdag bij aankomst niet gecontroleerd bij de checkpoints omdat de pasjes niet goed werken. Er is sprake van ernstige kinderziektes", zo stellen piloten en stewardessen, die anoniem willen blijven. Schiphol ontkent de problemen met de controles voor de crews en stelt dat alles goed verloopt.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.