ICT-jurist Arnoud Engelfriet geeft elke week antwoord op een interessante vraag over beveiliging, recht en privacy. Heb jij een vraag? Stuur hem naar juridischevraag@security.nl.
Vraag: Mijn baas heeft bij mijn laatste functioneringsgesprek aangegeven dat hij vindt dat ik te veel privékilometers maakt. Hij heeft daarom besloten om een gps-tracker in mijn (zakelijke) auto in te bouwen, zonder dat ik hiervoor mijn toestemming heb gegeven. Moet ik dit zomaar tolereren?
Antwoord: Privacy heb je ook op het werk, sterker nog ook als je je werk aan het dóen bent. Echter, privacy is geen binair begrip maar een glijdende schaal. De vraag is hoe véél privacy je mag verwachten, plus hoe belangrijk het bedrijfsbelang is om een inbreuk op je privacy te plegen. En daarbij geldt nog dat de privacy het eigenlijk standaard wint, tenzij het bedrijfsbelang voldoende onderbouwd is.
Wanneer iemand niet goed lijkt te functioneren, dan mag de werkgever daar extra op letten en ook extra zaken bijhouden. Wel moet dit worden gemeld, maar toestemming is niet nodig.
Het controleren moet natuurlijk wel gepast zijn gezien het probleem. De mail gaan lezen vanwege extra privékilometers is dus evident onzinnig, maar bij een vermoeden van te veel privékilometers eens gaan meten wat er aan de hand is, is wel verdedigbaar.
Het controleren moet beperkt zijn tot wat nodig is voor het doel. De werkgever mag dus niet bijhouden waarheen de werknemer rijdt voor die privéritjes. Dat is niet relevant, het gaat er om óf het privé is. (Bij zakelijke ritten mag hij wel bijhouden waar je heengaat, dat is werkrelevante informatie.)
Bij gps-registratie is een bekende oplossing dat je als werknemer een knop "privérit" kunt indrukken, waarna de gps-meting stopt. Zo wordt niet bijgehouden waar je heengaat met zo'n privérit. Wel kun je de kilometerstand voor en na registreren, zodat je weet hoe veel privékilometers zijn gereden. Dat zou hier dus een passende oplossing kunnen zijn.
Privacyschendende zaken als bijhouden waar iemand heen rijdt, zijn alleen toegestaan als er eigenlijk geen alternatieven zijn. Mensen gewoon aanslaan voor privékilometers moet dus geen optie zijn.
Arnoud Engelfriet is ICT-jurist, gespecialiseerd in internetrecht waar hij zich al sinds 1993 mee bezighoudt. Hij werkt als partner bij juridisch adviesbureau ICTRecht. Zijn site Ius mentis is één van de meest uitgebreide sites van Nederland over internetrecht, techniek en intellectueel eigendom. Hij schreef twee boeken, De wet op internet en Security: Deskundig en praktisch juridisch advies.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.