De Consumentenbond heeft geen zorgen over de veiligheid van internetbankieren bij ING. Dat laat de organisatie weten naar aanleiding van een artikel in het Parool. Een woordvoerder van de Consumentenbond stelt tegenover de krant dat vanwege het versturen van Tan-codes via sms de "scoringskans" voor cybercriminelen bij ING groter is dan bij andere banken. "Ook omdat ING de grootste bank is. Maar andere methodes zijn veiliger."
Aanleiding voor de opmerking was de Android-malware waar afgelopen week 22 ING-klanten slachtoffer van werden. De malware werd via een phishingaanval verspreid en wist bij de 22 slachtoffers in totaal zo'n 15.000 euro te stelen. Andere Nederlandse banken maken geen gebruik van sms-codes. "Voor ons is belangrijk dat er alternatieven zijn. De klant heeft de keuze. Als je de beveiliging bij ING niet vertrouwt, ga dan naar een andere bank", laat de woordvoerder verder weten.
In een reactie op het artikel stelt de Consumentenbond dat het zich geen zorgen maakt over de veiligheid van internetbankieren bij ING. "De Consumentenbond vindt dat een bank luid en duidelijk moet waarschuwen voor schadelijke praktijken als phishing en moet compenseren als consumenten buiten hun schuld gedupeerd zijn. Consumenten die willen overstappen moeten een keuze hebben voor een andere aanbieder. Omdat deze zaken in orde zijn, ziet de Consumentenbond geen reden tot actie." Ook het gebruik van sms-codes voldoet volgens de organisatie aan de huidige veiligheidseisen.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.