Door PietdeVries: Wordt er niet een beetje overdreven - gewoon, omdat 't kan? (en omdat het over ons favoriete onderwerp gaat: de graaiende banken/overheid/geef-het-maar-een-naam)?
Ik denk dat je wat al te gemakkelijk met wat non-argumenten probeert te tut-tutten zonder dat je echt wat inhoudelijks bij te dragen hebt. Beetje gemiste kans, want zo hebben we geen interessante voorargumenten. Het enige wat we hebben is "we moeten met de tijd mee" en andere drogredenen die er op neerkomen dat de banken kostenbesparingen afwentelen op de klant, die daarmee minder goed bediend wordt, maar die mag niet klagen want "dit is modern meneer".
Kun je dit beter? Echte argumenten verzinnen mischien?
De kolenboeren zijn in de afgelopen eeuw verdwenen, de melkboer/eierboer/schillenboer ook. De SRV rijdt nauwelijks nog door de straat.Schoenmakers zijn zo goed als verdwenen, net als platen/muziekwinkels. Telefooncellen zijn weg, telegrammen worden niet meer verstuurd. Analoge televisie verdwijnt of is al verdwenen...
Het is niet echt eerlijk om de vergelijking zo te trekken. Als ik kolen wil hebben dan kan dat gewoon nog steeds, al komt er geen kolenboer meer langs die de hele straat tegelijk bedient. De schillenboer is nu de gemeente; de GFT-kliko heeft dezelfde functie. Voor boodschappen hoef ik ook de deur niet uit, alleen moet dat besteld en dan komen ze de complete bestelling afleveren. Andere vorm van dienstverlening, dezelfde functie.
Net als boekenwinkels zullen muziekwinkels ook niet geheel verdwijnen. De crisis zag zelfs een opleving van schoenmakersdiensten, dus dat die onverwijld verdwijnen is geen gegeven: We dragen nog steeds schoenen en als we willen dan kopen we repareerbare types die we dan laten repareren.
Analoge televisie is per overheidsfiat uitgeschakeld en je wordt maar verwacht een digitaal-naar-analoog kastje te hebben, maar je kan nog precies dezelfde TV gebruiken als voorheen.
Daarnaast ben ik niet verplicht TV te kijken, of zelfs maar zo'n ding in huis te hebben. Probeer maar eens zonder bankrekening door het leven te gaan in dit "moderne" Nederland. Zulke eisen opleggen scheppen ook verplichtingen voor de eisers cq. de aanbieders van de vereist-afgenomen "dienst"verlening.
Telefooncellen en telegrammen zijn een economische overweging want "iedereen" heeft "toch wel" een mobieltje met een SMSfunctie. Zo'n mobieltje kun je voor twee tientjes nieuw aanschaffen en het nummber behouden kan ook voor twee tientjes per jaar. Gezien de prijzen van telegrammen heb je dat er vrij snel uit. Persoonlijk denk ik dat telefooncellen helemaal doen verdwijnen niet een heel goed idee is maar dat de gebruikspatronen veranderd zijn is wel duidelijk. Dat is netjes marktgedreven.
De argumenten om maar meer in te zetten op bankieren per brakke website is vooral ingegeven door economische afwegingen bij de bank, maar dat schuift substantieele kosten op de klant af. Velen van ons hebben "toch wel" een kompjoetertje staan, maar lang niet allemaal, en om nou in de bibliotheek te gaan rommelen op je bankrekening is nou ook niet echt een geweldig idee. Het zijn echt niet alleen de ouderen die hier problemen mee hebben.
Daarnaast is de benadering filosofisch failliet, zoals boven uiteengezet: Het is misbruik van de technologie om het de klanten lastiger te maken uit naam van nieuwerwetsigheid en "kostenbesparing" voor de bank maar niet voor de klant, terwijl vergelijkbare techniek evenzogoed zou kunnen worden ingezet om niet de kantjes eraf te lopen maar de klant behoorlijke dienstverlening te bieden.
En zijn onze ouderen massaal uitgestorven door al deze ontwikkelingen? Welnee... Ook de oudere past zich aan, vindt een alternatief of vraagt een familielid/buurman. En dat is belangrijker dan al die zaken in stand houden: elkaar even op weg helpen bij pinnen of belastingaangifte. Wel doen hoor! ;-)
Ah, een "participatiesamenleving"-argument. We kunnen nu mooi zien hoe dat in de zorg gaat werken, of niet.
Maar zeg nou zelf, van klanten verwachten dat ze zich aan dienstverleners aanpassen omdat het de cijfertjes van de dienstverlener wel even mooi uitkomt, en dat mag de klant best een hoop geld en moeite kosten voor uiteindelijk dezelfde dienst, slechts in een ander jasje verpakt. Een beetje raar, niet?