Wereldwijd hebben miljoenen internetgebruikers met toolbars te maken, die vaak tegen hun zin in zijn geïnstalleerd. Het Tsjechische anti-virusbedrijf Avast liet onlangs weten dat het afgelopen twee jaar 650 miljoen toolbars en andere uitbreidingen die de browser aanpassen van computers had verwijderd.
In totaal trof de virusbestrijder meer dan 60 miljoen verschillende toolbars en andere browseruitbreidingen aan. Verder onderzoek laat zien dat de toolbars van Mindspark, Conduit en Ask.com respectievelijk 18 miljoen, 14 miljoen en 12 miljoen keer zijn verwijderd. Ook de toolbars van Delta Search, FastStart, DealPly en Yontoo werden op miljoenen computers aangetroffen en verwijderd.
Eenmaal actief kunnen de toolbars de startpagina en zoekmachine aanpassen, surfgedrag en zoekopdrachten monitoren, advertenties tonen en zoekresultaten manipuleren, ruimte in de browser innemen, het internetten vertragen en zijn ze zeer lastig te verwijderen. Hoewel toolbars ook nuttig kunnen zijn, hebben Avast-gebruikers slechts 4% van alle toolbars als "goed" of "nuttig" beoordeeld. De rest kreeg een negatieve beoordeling.
Volgens Deborah Salmi van Avast worden de toolbars vaak via gratis programma's geïnstalleerd. De meeste keren kunnen gebruikers ervoor kiezen de toolbar niet te installeren. Standaard staat echter ingesteld dat dit wel gebeurt en veel gebruikers klikken de installatieschermen door zonder te lezen en zitten zo vervolgens met een toolbar opgescheept, aldus Salmi. Ze adviseert gebruikers dan ook om goed alle schermen te bekijken en niet zomaar verder te klikken.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.