image

Mozilla: standaardbrowser Windows 10 lastiger aan te passen

maandag 20 juli 2015, 11:46 door Redactie, 28 reacties

Voor gebruikers van Windows 10 wordt het lastiger om de standaardbrowser aan te passen, zo stelt Mozilla. In vorige Windowsversies konden gebruikers met één muisklik een andere browser als standaard instellen. Hiervoor had Microsoft een API beschikbaar gemaakt. "Dit werkte prima en gaf browsers als Firefox en Chrome de mogelijkheid om zich via één klik binnen hun interface als standaardbrowser in te stellen", zegt Jared Wein, software engineer bij Mozilla.

Wein merkt op dat de gebruiker in deze situatie na het klikken op de knop in de browser geen extra handelingen moest uitvoeren. In Windows 10 werkt deze methode echter niet meer en zorgt ervoor dat gebruikers een foutmelding met instructies krijgen. Gebruikers moeten volgens de instructies handmatig via het menu voor standaardapplicaties hun browser wijzigen. "Dit is niet iets dat we via Firefox aan gebruikers willen aanbieden", stelt Wein.

De engineer nam contact op met de ontwikkelaars van Google Chrome, om te horen welke oplossing zij hadden bedacht, en kreeg te horen dat Chrome het menu voor standaardapplicaties opent. Vervolgens moet de gebruiker nog steeds verschillende handelingen uitvoeren om de standaardbrowser te wijzigen. Een manier die ook Mozilla zal gaan gebruiken, maar Wein is er niet tevreden mee, zeker in het geval gebruikers van een bestaande Windowsversie naar het nieuwe besturingssysteem upgraden.

"De situatie met de standaardbrowser in Windows 10 is verschrikkelijk. Er is met de Windows 10-upgrade meer werk dat we kunnen en zouden moeten doen om gebruikers te behouden", aldus de engineer. Standaard zal Microsoft namelijk de eigen Edge-browser als standaardbrowser instellen. Windows 10 wordt op 29 juli gelanceerd en gebruikers van Windows 7 en Windows 8.1 kunnen gratis naar de nieuwe Windowsversie upgraden.

Image

Reacties (28)
20-07-2015, 12:44 door Leo van Lierop
Slimme truc van Microsoft. Maar voor mij maakt het niet uit, over een paar weekjes vervang ik mijn legale Windows 7 door LinuxMint 17.2 KDE.
20-07-2015, 12:50 door Anoniem
Is dit dan juist weer niet in strijd met de 'Browser Choise' die MS is opgelegd enkele jaren geleden?
20-07-2015, 12:58 door [Account Verwijderd] - Bijgewerkt: 20-07-2015, 12:59
[Verwijderd]
20-07-2015, 13:03 door Anoniem
Goeie zaak! Nu is het binnen bedrijfsnetwerken een steeds terugkerende hel dat gebruikers met één klik hun standaardbrowser per abuis omzetten naar Google Chrome (die heel fijn in %APPDATA% geïnstallerd is....), waardoor ze die Intranet bedrijfsapplicatie welke alleen met IE werkt niet meer kunnen benaderen.
Gewoon via het control panel je standaardprogramma's instellen. Dat kan dan weer mooi dichtgezet worden via een fijne GPO door de beheerders. ;-)
20-07-2015, 13:21 door Anoniem
Moet je een policy maken die het opstarten van google setup verbiedt. Werkt perfect.
20-07-2015, 13:37 door ben987
dacht dat de browserkeuze bij wet ? vrij verklaard was, of iig dat er regels waren tav vrije keuze was ?

op deze manier is ms toch weer de browserkeuze aan het manipuleren, de onachtzame gebruiker zal standaard de Edge-browser gebruiken van ms.


ennuh....@ Leo van Lierop en Anak Krakatau , is dat nou nodig, die sluikreclame ? niet echt inhoudelijk....
20-07-2015, 13:39 door Anoniem
Door Anoniem: Goeie zaak! Nu is het binnen bedrijfsnetwerken een steeds terugkerende hel dat gebruikers met één klik hun standaardbrowser per abuis omzetten naar Google Chrome (die heel fijn in %APPDATA% geïnstallerd is....), waardoor ze die Intranet bedrijfsapplicatie welke alleen met IE werkt niet meer kunnen benaderen.
Gewoon via het control panel je standaardprogramma's instellen. Dat kan dan weer mooi dichtgezet worden via een fijne GPO door de beheerders. ;-)

Dat was al nooit een probleem in goed beheerde omgevingen. Als je gebruikers software in %APPDATA% kunnen
installeren dan heb je veel ernstiger problemen dan een default browser. Dat zou ik maar eens aanpakken!
20-07-2015, 14:00 door Anoniem
Door Anoniem: Goeie zaak! Nu is het binnen bedrijfsnetwerken een steeds terugkerende hel dat gebruikers met één klik hun standaardbrowser per abuis omzetten naar Google Chrome (die heel fijn in %APPDATA% geïnstallerd is....), waardoor ze die Intranet bedrijfsapplicatie welke alleen met IE werkt niet meer kunnen benaderen.
Gewoon via het control panel je standaardprogramma's instellen. Dat kan dan weer mooi dichtgezet worden via een fijne GPO door de beheerders. ;-)
Google Chrome op een bedrijfsnetwerk en het dan willen hebben over beveiliging? Volgens mij hebben ze bij jullie iets niet helemaal begrepen. Google Chrome en beveiliging in één zin is ook wel apart trouwens want het is geen pleonasme maar eerder een contradictus y terminus.
20-07-2015, 14:20 door Anoniem
Ik vind dat Mozilla en Chrome hier een vrij goede work-around hebben gevonden want de wijze waarop Windows 10 omgaat met het verzoek voor het instellen van een standaardprogrmma vanuit niet Windows-programma's (en niet-WinRT-programma's?), is gebruiksonvriendelijk en waarschijnlijk gewoon ronduit anti-competitief (voor zover ik heb gezien krijg je enkel een melding dat je het handmatig moet aanpassen zonder ook maar enige mogelijkheid om gemakkelijk naar die voorziening door te klikken). Natuurlijk is het aanpassen van standaardprogramma's door malware een (klein) probleem maar ze maken zich er wel erg gemakkelijk vanaf op deze manier.

Microsoft is met Windows 10 heel erg de eigen diensten aan het pushen (MS-account, Bing, Edge, OneDrive, Outlook, Skype, de store, etc. etc.) en biedt vrijwel geen standaardmogelijkheden om deze in-place/via dezelfde api's te vervangen door andere diensten.
Dit geeft de EU wat mij betreft eindelijk een goede motivatie om flinke boetes uit te delen (de voorheen uitgedeelde boetes en degene die ze Google gaan opleggen zijn w.m.b. onzinnig. Microsoft zou vele boetes moeten krijgen i.v.m. anti-competitief gedrag, maar het beboeten puur omdat ze alternatieve browsers niet onder de aandacht brengen is onzinnige symbool politiek).
20-07-2015, 14:35 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Goeie zaak! Nu is het binnen bedrijfsnetwerken een steeds terugkerende hel dat gebruikers met één klik hun standaardbrowser per abuis omzetten naar Google Chrome (die heel fijn in %APPDATA% geïnstallerd is....), waardoor ze die Intranet bedrijfsapplicatie welke alleen met IE werkt niet meer kunnen benaderen.
Gewoon via het control panel je standaardprogramma's instellen. Dat kan dan weer mooi dichtgezet worden via een fijne GPO door de beheerders. ;-)

Dat was al nooit een probleem in goed beheerde omgevingen. Als je gebruikers software in %APPDATA% kunnen
installeren dan heb je veel ernstiger problemen dan een default browser. Dat zou ik maar eens aanpakken!

Ik ben het helemaal met je eens, maar de hh ICT-managers willen wachten tot de volgende migratie met het aanscherpen van de beveiliging, waaronder het dichtzetten van %APPDATA%... Daar kan ik niet zo veel aan doen, helaas. ;-)
20-07-2015, 15:25 door Anoniem
Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn streken.

En daarbij doel ik niet op het Mozilla diertje.
20-07-2015, 15:31 door Leo van Lierop
Door ben987:ennuh....@ Leo van Lierop en Anak Krakatau , is dat nou nodig, die sluikreclame ? niet echt inhoudelijk....
Geen sluikreclame, gewoon de zoveelste constatering dat Microsoft zich zelf en niet de gebruiker centraal stelt. Wat is de volgende stap, mediaspeler?

@Anak Krakatau, maak je maar geen zorgen.
20-07-2015, 16:08 door Anoniem
Door Anak Krakatau:
Door Leo van Lierop: Slimme truc van Microsoft. Maar voor mij maakt het niet uit, over een paar weekjes vervang ik mijn legale Windows 7 door LinuxMint 17.2 KDE.

als het zover is wil je nooit meer anders.
Waarbij dient te worden opgemerkt dat "Nooit" een wat kortere tijd is voor hoogbejaarden om de diverse linux distributies te gaan zitten uitproberen dan voor jongeren.
Als het je bevalt kan het nog wat sjeu geven aan die laatste nadagen. Bevalt het niet, tja wat dan, dan was het zonde van dat restje tijd.
Die moeilijke afwegeing geld overigens ook voor andere tijd innemende zaken.
20-07-2015, 17:14 door [Account Verwijderd] - Bijgewerkt: 20-07-2015, 17:15
[Verwijderd]
20-07-2015, 20:56 door Anoniem
Pfft wat een onzin, doe een paar klikken extra en je hebt firefox standaard. Je iq moet echt op 0 staan als je niet weet hoe het moet.
20-07-2015, 23:47 door Anoniem
Door Anoniem: Is dit dan juist weer niet in strijd met de 'Browser Choise' die MS is opgelegd enkele jaren geleden?
Door ben987: dacht dat de browserkeuze bij wet ? vrij verklaard was, of iig dat er regels waren tav vrije keuze was ?
Dat was het resultaat van een mededingingszaak. Microsoft kreeg die beperking omdat ze een bijna-monopoliepositie hadden. Na vijf jaar is de maatregel niet verlengd omdat de verhoudingen al aardig verschoven waren. En dan moet een overheid terughoudend zijn in het opleggen van beperkingen. Daarom wordt Apple ook niet aangeklaagd wordt omdat Safari de default-browser is in OS/X.

Door Anoniem: Pfft wat een onzin, doe een paar klikken extra en je hebt firefox standaard. Je iq moet echt op 0 staan als je niet weet hoe het moet.
Domme mensen kunnen het echt niet helpen dat ze dom zijn, de helft van de mensen heeft een IQ onder de 100. Daar zitten een hoop mensen tussen die écht moeite hebben met dit soort dingen. Dat is geen onzin maar een gegeven.

En er zijn ook gemiddeld tot hoogintelligente mensen die hun aandacht op andere dingen richten dan de details van hoe hun computer werkt. Specialisatie noem je zoiets. Daarom worden er ook andere vakken dan IT ook beoefend in onze samenleving, wat maar goed is ook.

Je doorziet duidelijk het een en ander niet over hoe mensen en de samenleving in elkaar zitten. Is je eigen denigrerende taal over mensen die iets niet weten nou ook op jou van toepassing? Nee? Oordeel dan ook wat milder over anderen, alsjeblieft.
21-07-2015, 01:08 door ben987
Door Anak Krakatau:
ennuh....@ Leo van Lierop en Anak Krakatau , is dat nou nodig, die sluikreclame ? niet echt inhoudelijk....
@ben987. mijn verontschuldigingen, maar dit was niet als sluikreclame bedoeld maar een goed advies als je nog niet eerder met linux gewerkt hebt. bovendien: elk systeem heeft zijn voor- en nadelen, en dat is met linux ook zo. ik wil het wel graag eerlijk houden. dus als er negatieve dingen over linux zijn te vertellen, dan verzwijg ik die info niet.
@Anak Krakatau, zo heftig bedoel ik het ook weer niet hoor dat je je gaat verontschuldigen, is niet nodig.
ik heb zelf ook linus en windows, vind ze allebei best, en hebben allebei haken en ogen, maar waar het mij om ging, waarom nou een heel ander os aanbevelen over een kleinigheid met ff ?

als je voor elk mankement direct een heel nieuw os moet gaat aanbevelen, dat lijkt mij nou niet echt reëel.
kijk, dat ms streken heeft, dat heb ik ook wel in de gaten, anderzijds, het os-produkt is van ms, dus wie bepaald er nou eigenlijk wat ms er mee zou moeten doen ?
eigenlijk snap ik het wel als ze hun eigen egde browser als standaard willen laten gebruiken, we zijn inmiddels zover in os-land dat er keuze zat is in operating systems.
21-07-2015, 10:27 door Anoniem
Door ben987:
eigenlijk snap ik het wel als ze hun eigen egde browser als standaard willen laten gebruiken, we zijn inmiddels zover in os-land dat er keuze zat is in operating systems.

Nou, ik snap dat niet want wil een besturingssysteem serieus genomen worden dan moet het zich niet met dit soort gebruikerskeuzen gaan bemoeien! Welke browser er gebruikt gaat worden heeft niets maar dan ook niets te maken met de functionaliteit van een besturingssysteem.

Een walgelijke Microsoft actie die alleen maar bedoeld kan zijn om het slinkende marktaandeel van hun internet browser te doen keren. Dat zal echter niet lukken want het enige effect zal een vlucht zijn van Windows naar andere besturingssystem en van Internet Explorer naar andere internet browsers! Wij gebruikers laten ons immers niet knechten!
21-07-2015, 11:31 door ben987 - Bijgewerkt: 21-07-2015, 11:35
Door Anoniem:
Door ben987:
eigenlijk snap ik het wel als ze hun eigen egde browser als standaard willen laten gebruiken, we zijn inmiddels zover in os-land dat er keuze zat is in operating systems.

Nou, ik snap dat niet want wil een besturingssysteem serieus genomen worden dan moet het zich niet met dit soort gebruikerskeuzen gaan bemoeien! Welke browser er gebruikt gaat worden heeft niets maar dan ook niets te maken met de functionaliteit van een besturingssysteem.

Een walgelijke Microsoft actie die alleen maar bedoeld kan zijn om het slinkende marktaandeel van hun internet browser te doen keren. Dat zal echter niet lukken want het enige effect zal een vlucht zijn van Windows naar andere besturingssystem en van Internet Explorer naar andere internet browsers! Wij gebruikers laten ons immers niet knechten!
windows is een product van ms, een commercieel bedrijf , als ms een browser in zijn os integreert als doel een veiliger geheel of om commercieel belang, dan lijkt mij dat dat een keuze is die ms aan gaat en niemand anders.

zoals eerder gezegd, de keuze voor een ander os is ruimschoots aanwezig, iedereen kan gratis linux installeren en zo zijn er nog tig mogelijkheden.

ik ben echt geen windows-fan maar vind het wel van de gekke, dat de eu of anderen gaan bepalen wat een ontwikkelaar wel of niet mag doen met zijn software.

niemand is verplicht om windows te nemen, een ieder die zich ook maar een beetje verdiept weet dat er keuze genoeg is.
21-07-2015, 12:26 door Anoniem
Door ben987:niemand is verplicht om windows te nemen, een ieder die zich ook maar een beetje verdiept weet dat er keuze genoeg is.

Zoals gezegd werken ze zichzelf met dit soort dingen (browser semi-lock; de vele reboots bij updates; trage installatie van updates) snel de markt uit en is er meer dan voldoende keus tegenwoordig.
21-07-2015, 14:12 door Leo van Lierop
Weet iemand waarom Microsoft dit eigenlijk heeft gedaan?
22-07-2015, 09:12 door Anoniem
Door Leo van Lierop: Weet iemand waarom Microsoft dit eigenlijk heeft gedaan?

Ja: commerciële belangen (marktaandeel Internet Explorer) in een moeilijker wordende tijd van teruglopende PC verkopen en falen van Microsoft in de mobiele markt.

http://www.nu.nl/internet/4092566/microsoft-draait-grootste-kwartaalverlies-ooit-snijden-in-mobiele-tak.html
22-07-2015, 09:33 door Mysterio
Door Anoniem:
Door ben987:niemand is verplicht om windows te nemen, een ieder die zich ook maar een beetje verdiept weet dat er keuze genoeg is.

Zoals gezegd werken ze zichzelf met dit soort dingen (browser semi-lock; de vele reboots bij updates; trage installatie van updates) snel de markt uit en is er meer dan voldoende keus tegenwoordig.
Helaas zijn er weinig computerboeren die andere smaakjes aanbieden. Van Dell weet ik het en Dixons deed het vroeger ook en dan hebben we nog ikbenstil.nl Verder krijg je bij alles een mooie OEM licentie van Windows. De keuze mag er dan wel zijn, ik vind het zuur om voor een OEM licentie te betalen terwijl ik er geen gebruik van ga maken. (Oh ja, de computerbuiler op alternate.nl geeft je de mogelijkheid om een computer zonder OS te maken. En daar zijn trouwens nog meer OS loze systemen te koop)

Punt was of is dat in de winkel mensen de goedkopere Linux computer interessant vinden maar na een tijdje weer terugbrengen omdat de handige buurjongen er geen Office op kon zetten. Ik verzin het niet. Voor de computerwinkels zijn het toch al magere tijden dus zijn dit soort onverkoopbare producten niet handig.

Op zich heb ik niets tegen Microsoft. Het is een commercieel bedrijf wat het op een paar gebieden lastig heeft dus is het voor hen zaak dat mensen hun producten veel en graag gebruiken. Ik ben benieuwd wat de EU ambtenaren hier van gaan vinden. Als Mozilla en Google dit echt een probleem vinden dan moeten ze dat vooral daar aangeven. De EU deelt graag boetes uit aan succesvolle bedrijven.
22-07-2015, 10:15 door Anoniem
Men kan gewoon Mozilla installeren en starten. Kan ik Spartan kiezen op een Apple? Mozilla kan wellicht zelf een OS maken dat alle browsers (en alle andere software, games, hardware) ondersteunt?
22-07-2015, 22:07 door Joep Lunaar
Door Anoniem: Goeie zaak! Nu is het binnen bedrijfsnetwerken een steeds terugkerende hel ... waardoor ze die Intranet bedrijfsapplicatie welke alleen met IE werkt niet meer kunnen benaderen. ...

Laat het niet werken met webbrowsers die zich aan de standaarden houden (Firefox, Chrome, Safari en ook MS IE11) nou veelal het gevolg zijn van het gebruik van het Microsoft bedrijfseigen authenticatieprotocol NTLMv2. Deze vorm van authenticatie is standaard in vele op MS Information Server gebaseerde services en dat terwijl al vele jaren duidelijk is dat dit authenticatiemiddel volstrekt niet voldoet qua veiligheid.

Soms is het beter als iets niet werkt.
22-07-2015, 22:22 door Joep Lunaar
Door Anoniem:... Dat was het resultaat van een mededingingszaak. Microsoft kreeg die beperking omdat ze een bijna-monopoliepositie hadden. Na vijf jaar is de maatregel niet verlengd omdat de verhoudingen al aardig verschoven waren. En dan moet een overheid terughoudend zijn in het opleggen van beperkingen. Daarom wordt Apple ook niet aangeklaagd wordt omdat Safari de default-browser is in OS/X.

Een groot marktaandeel is niet verboden, het gebruik van die positie om concurrenten te benadelen is wel een mededingingsrechtelijk delict en dat is waarvoor MS indertijd op de vingers is getikt.

Apple heeft een minder groot marktaandeel, én laat de gebruiker bovendien heel eenvoudig de keuze van de standaard browser wijzigen. De vergelijking van de praktijken van Microsoft met die van Apple gaat dus mank.
22-07-2015, 22:25 door Joep Lunaar
Door Anoniem: ...
Google Chrome op een bedrijfsnetwerk en het dan willen hebben over beveiliging? Volgens mij hebben ze bij jullie iets niet helemaal begrepen. Google Chrome en beveiliging in één zin is ook wel apart trouwens want het is geen pleonasme maar eerder een contradictus y terminus.

Waar haal je vandaan dat Google Chrome bijzonder onveilig is? Onderbouwen a.u.b. en anders opzouten.
16-08-2015, 16:28 door Anoniem
ik vind windows 10 verschrikelijk.het lijkt me meer iets voor totaal controle van microsoft.
nog 1 update tegaan en we kunen met een rfid chip in onze hand lekker inlogen en alles word via aps geregeld.
ja mensen het gaat sneler dan je denkt en voor je het weet behoor je tot de nieuwe wereld orde toe en is het te laat.
welkom in het tijd perk van het merk van het beest.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.