Door Anoniem: Door Anoniem: 15 minuten?
Vergeet het maar.
[...]
- routenet.nl geeft 6 minuten op voor de auto van Mercatorplein naar Centraal Station
(Lijkt mij heel kort. Stoplichten? Overig verkeer in een drukke stad? Amsterdam lijkt mij geen Apeldoorn of Amersfoort).
- 9292.nl geeft 19 a 20 minuten aan voor de metro van Centraal Station naar metrostation Ganzenhoef.
De totale afstand die de iPhone liefhebbers aflegden geeft minimaal 25 minuten reistijd (geen tegenzittend verkeer, rode stoplichten en niet aansluitende metro dienstregeling meegerekend).
Inderdaad, 20 minuten van CS naar Ganzenhoef (je kan zondag 19 juli nog kiezen op 9292ov.nl), en 41 minuten als alles met het OV is gedaan. Die 15 minuten kunnen niet kloppen.
De titel van het persbericht krijgt ineens een heel andere lading
Straatroof snel digitaal opgelost
Snel digitaal opgelost; Opgepept bericht, persleugentje om imago-wil?
Nee, gewoon communicatie die over meerdere schijven loopt en al interpretatiefouten bevat tegen de tijd dat hij in een nieuwsbericht verschijnt.
Er is wel degelijk slagvaardig gereageerd door de Amsterdamse politie, en die 15 minuten slaan wellicht op de tijd die nodig was om voor het eerst de positie van de telefoon te bepalen. Dan was de dief nog zo'n 9 minuten van het Centraal Station verwijderd met het eerst beschikbare openbaar vervoer (of minder als ze die 15 minuten iets later begonnen te tellen, bijvoorbeeld vanaf het moment van de melding), wat klopt met de mededeling dat de telefoon richting Centraal Station ging, en dan kon de telefoon daarna ook in de metro gevolgd worden (daar is dacht ik mobiel bereik).
De betrokkenen rapporteren de gegevens, iemand van de PR-afdeling ontvangt de fragmentarische en slecht geformuleerde informatie, denkt niet ver genoeg door om op te merken dat die 15 minuten onmogelijk op de totale reistijd kan slaan en interpreteert die dus verkeerd, en voor je het weet staat er iets onmogelijks op de nieuwssite.
Zulke dingen gebeuren makkelijk en ze gebeuren aan de lopende band. Ondoordacht, slordig, maar het zijn geen leugens.
Je reconstructie klopt niet
20 minuten - 15 minuten = al 5 minuten onderweg in de metro naar ganzenhoef.
DE beschrijving van het digitaal volgen klopt al niet.
Waren het 1 of twee personen? Waar liet hij zijn scooter? Parkeren kost tijd.
Geen woorden aandikken en verdraaien , "maar het zijn geen leugens", is ook niet beweerd
Voor een persbericht in de wereld helpen ter meerdere glorie van het eigen optreden en gebaseerd op onjuistheden of valse suggestie die het eigen optreden aandikken is geen excuus.
Het verhaal rammelt aan alle kanten en is voornamelijk een succes ten gevolge van een appje dat al bestaat.
Daarnaast is de ommezwaai naar meewerken vrij opmerkelijk te noemen omdat nog niet zo lang geleden aangegeven gegevens straal genegeerd werden.
Daarnaast kan je wel mooie sier maken met het achter iphone rennen maar zou jij de inventariserende taak op de Nederlandse kerkhoven op je willen nemen en aan het turven van alle begraven personen willen beginnen die met niet medewerking van de politie daar zijn beland?
De niet medewerking aan familie met de vraag een vermist verward, suïcidaal persoon tijdig te willen traceren maar daarvoor eerst 24 to 48 uur te willen wachten?
Die soort cowboy stories irriteren en hebben meer tot doel op goedkope digitale wijze een imago in de media op te vijzelen.
PR-afdelingen handelen naar strategieën, om foutjes glad te strijken bijvoorbeeld en niet om ze te maken.
Geloof dit soort berichten niet maar beoordeel ze kritisch.
Dit soort berichten zijn niet neutraal, er zit een PR afdeling en een organisatie achter met een eigen belang dat al geruime tijd op allerlei niveaus bezig is met cijfertjes te goochelen om er beter uit tevoorschijn te komen. Politie pr.
Vooral bezig met imago management en damage control in plaats van daadwerkelijk te proberen de dienstverlening te verbeteren en daadwerkelijk doen waar ze eigenlijk voor is.