Om adverteerders tegen advertentiefraude te beschermen heeft Google een blacklist met IP-adressen van datacentra opgesteld en onder leden van de Trustworthy Accountability Group (TAG) gedeeld. Bij advertentiefraude wordt er frauduleus gegenereerd verkeer naar websites en advertenties gestuurd.
Dit jaagt adverteerders op kosten, die uiteindelijk voor clicks op en views van hun advertenties moeten betalen die van computers afkomstig zijn. Advertentiefraude is al jaren een probleem voor adverteerders en advertentiebedrijven. Veel van de advertentiefraude wordt gepleegd vanuit datacentra. Uitgevers en websites blijken namelijk datacentra te gebruiken om op malafide wijze verkeer naar hun eigen websites te genereren. Op servers worden programma's als UrlSpirit en HitLeap geïnstalleerd die zich vervolgens als legitieme internetgebruikers voordoen. Hierdoor lijkt het alsof de websites veel meer verkeer krijgen dan in werkelijkheid het geval is.
Google ontdekte meer dan 11.000 installaties van beide programma's die vanuit datacentra worden gerund. Elke maand zouden de installaties bij elkaar meer dan 1,5 miljard frauduleuze advertentieverzoeken genereren. Google beschermde het eigen advertentieplatform al tegen dit soort fraude, maar heeft de blacklist van datacentra nu ook met TAG-leden gedeeld, zodat die zichzelf kunnen beschermen. Onder andere Facebook en Yahoo zijn lid van TAG, alsmede verschillende advertentieplatformen.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.