Lijkt me onzin. Als je tankt wordt er bij het pas-invoeren flink geld opgenomen van je bankrekening. Na de tankbeurt wordt het restant weer teruggestort. Ze weten ze vooraf dat de betaling altijd slaagt.
Incorrect. Het gaat om een vluchtige reservering. Komt geen naam van de klant of overschrijving aan te pas en is maar voor een paar minuten. Het is echter niet werkbaar om een dergelijk systeem ook toe te passen op reizen. De verantwoordelijkheid wordt dan deels verschoven naar de banken, die feitelijk geen partij zijn in de vervoerovereenkomst. Heb je straks niet met een maar twee of drie partijen te maken om onterechte reserveringen recht te zetten. Dat afhandelen kost nog meer tijd en geld en dat gaat uiteraard links om of rechts om bij de eindegebruiker gelegde worden: de consument.
Je koopt vooraf reis-tegoed. Op het moment dat ze jou geld schuldig zijn en nog moeten terugstorten, moment bij het inchecken, ontstaat er de vreemde situatie dat ze met krediet/borg bezig zijn. Je kan je afvragen of ze wel de rol van krediet verlening mogen vervullen (wft). Het misbruik door flink verdienen als goudmijn is een signaal dat het fout zit.
Het laatste is inderdaad een signaal. Maar dat ligt niet aan het afspreken van een borg. Het ligt aan de overeenkomst die de NS heeft opgesteld. De NS heeft als regel dat de klant voldoende geld beschikt om te mogen reizen en zorg moet dragen voor correct in- en uitchecken. De NS neemt de vrijheid om de financiele risico's zo veel mogelijk bij de klant te leggen. De reiziger gaat daarmee massaal akkoord en lapt ook haar eigen verantwoordelijkheid aan de laars. Voorheen 'vergat' men massaal de juiste hoeveelheid strippen af te stempelen of een treinkaartje te kopen. Nu 'vergeet' men in- of uit te checken.
Het zou de NS sieren om het in- en uitchecken makkelijk en helder te maken. Jaren na de invoering van het systeem vertikt de NS het nog steeds om genoeg paaltjes en poortjes neer te zetten, vertikt de NS het om duidelijk te maken waar die staan, vertikt de NS het om de klant na de reis te herinneren aan het uitchecken, vertikt de NS het om poortjes te plaatsen die niet zonder pardon 1x,2x,3x of nog vaker uit te checken zonder dat de klant is ingechecked, vertikt de NS het om het de klant heel duidelijk te maken of men inchecked of uitchecked. Aan de piepjes hebben alleen gevorderde reizigers iets. De tekstuele meldingen van de paaltjes zijn niet tot nauwelijks helder of bruikbaar voor de ongeoefende reiziger. De poorten en zeker de paaltjes zijn niet geschikt voor de huidige aantallen gebruikers in de spits.
Er hoeven in het geheel geen capriolen met databases of persoonsgegevens uitgehaald te worden als het de NS te doen is om het probleem van het uitchecken. Maar het is de NS daar niet om te doen. De NS kijkt als eerste wel slatje ze uit een probleem kunnen slaan om haar marketing beter te kunnen dienen. Het doel is de NS te presenteren als een bedrijf dat zich persoonlijk in zet om de klant te dienen. Ondertussen is het een massaprobleem, maar dat ligt voor de pr niet lekker en levert financieel niets op, dus negeren ze dat. De NS lost enkel problemen op waarbij er een grote kans is dat ze er zelf financieel beter van worden.