image

NS gaat reisgegevens gebruiken voor proef met check-uit alert

donderdag 20 augustus 2015, 10:35 door Redactie, 12 reacties

De NS gaat een proef beginnen waarbij het de reisgegevens van klanten gaat gebruiken om die een e-mail te sturen als ze vergeten uit te checken, zodat ze dit vervolgens kunnen herstellen. Reizigers met een persoonlijke OV-chipkaart kunnen zich voor de gepersonaliseerde dienst aanmelden.

Om aan de proef deel te nemen moeten deelnemers inzicht in hun reisgegevens geven. NS zegt deze gegevens alleen voor de proef te gebruiken en niet met derden te delen. Daarnaast kunnen deelnemers op elk moment hun deelname beëindigen. De proefperiode duurt vijf maanden. In een eventuele vervolgfase wordt mogelijk gekeken naar het bieden van gepersonaliseerd reisadvies bij bijvoorbeeld verstoringen of werkzaamheden.

Bij succes wordt de proef omgezet in een vaste dienst. Ook dan kunnen deelnemers zich hier vrijwillig voor aanmelden. "NS is zich ervan bewust dat er ook reizigers zijn die geen inzicht willen geven in hun reizen. Voor hen verandert er niks. Ook zij kunnen het geld bij een vergeten check-out terugvragen, maar kunnen daarvan geen persoonlijke alert ontvangen", aldus de vervoerder.

Reacties (12)
20-08-2015, 11:42 door Anoniem
Ik heb data vrijwel altijd uitstaan buiten de deur. Een SMS'je zou handiger zijn en veel meer mensen bereiken. Ook die zonder smartphone.
20-08-2015, 13:28 door Anoniem
Het is schunnig dat alle benodigde data om vergeten checkouts automatisch te restitueren al in de database aanwezig is maar niet daarvoor wordt gebruikt.

Koppel het aan een maximum aantal automatische restituties om misbruik te beperken en je hebt een heel gebruiksvriendelijke oplossing.

Maar ze kweken liever onvrede...
20-08-2015, 14:59 door Anoniem
Door Anoniem: Ik heb data vrijwel altijd uitstaan buiten de deur. Een SMS'je zou handiger zijn en veel meer mensen bereiken. Ook die zonder smartphone.
Ze hebben het over een e-mail binnen een paar dagen, niet over een e-mail als je nog onderweg bent.
Door Anoniem: Het is schunnig dat alle benodigde data om vergeten checkouts automatisch te restitueren al in de database aanwezig is maar niet daarvoor wordt gebruikt.
Als je niet bent uitgecheckt kan NS moeilijk bepalen waar je bent uitgestapt. Bedenk dat je bij overstappen tussen NS-treinen niet uit- en incheckt. Als in Amsterdam bent ingecheckt weet NS niet of je in Diemen, Maastricht, Leeuwarden of waar dan ook bent uitgestapt. Ben je ergens op een andere vervoerder overgestapt dan weet TransLink dat wel maar NS niet.

Het is me overigens onduidelijk wat die inzage in je reisgegevens waar NS toestemming voor nodig heeft precies inhoudt? Geef je ze dan toestemming voor gegevens die bij een andere vervoerder thuishoren? Geef je toestemming voor gebruik van gegevens die ze al hebben maar alleen niet voor dit doel mogen gebruiken zonder die toestemming?
20-08-2015, 15:00 door Anoniem
Door Anoniem: Het is schunnig dat alle benodigde data om vergeten checkouts automatisch te restitueren al in de database aanwezig is maar niet daarvoor wordt gebruikt.

Koppel het aan een maximum aantal automatische restituties om misbruik te beperken en je hebt een heel gebruiksvriendelijke oplossing.

Maar ze kweken liever onvrede...

mag niet van de wet bescherming persoonsgegevens, vandaar deze omslachtige methode.
20-08-2015, 15:19 door Anoniem
Er wordt aan vergeten uit te checken veel geld verdient door de spoorwegen bedrijven. Wie geen abonnement heeft betaalt bij het inchecken een borg van €20,- en €10,- bij een abonnement bij de NS. Bij kleine spoorwegenbedrijven zoals Arriva betaalt bij het inchecken €10,- borg.
De maximum reiskosten enkele reis bij de NS in Nederland is €25,70. Ieder die kan rekenen begrijpt dan ook dat het niet uitchecken eigenlijk een goudmijn is voor de NS in elk geval.
Slechts een handjevol slimmeriken profiteert van het niet uitchecken.
20-08-2015, 19:29 door Anoniem
Zolang de NS haar reizigers keer op keer op keer door poortjes laat uitchecken zonder dat ze ingecheckt zijn is het de NS alleen te doen om de reiziger tientallen miljoenen euro's. Het ov-chipkaartsysteem is er enkel en alleen om vervoerders als NS de vrijheid te geven om reizigers op te lichten.
20-08-2015, 20:24 door karma4
Door Anoniem: mag niet van de wet bescherming persoonsgegevens, vandaar deze omslachtige methode .
Lijkt me onzin. Als je tankt wordt er bij het pas-invoeren flink geld opgenomen van je bankrekening. Na de tankbeurt wordt het restant weer teruggestort. Ze weten ze vooraf dat de betaling altijd slaagt.

Je koopt vooraf reis-tegoed. Op het moment dat ze jou geld schuldig zijn en nog moeten terugstorten, moment bij het inchecken, ontstaat er de vreemde situatie dat ze met krediet/borg bezig zijn. Je kan je afvragen of ze wel de rol van krediet verlening mogen vervullen (wft). Het misbruik door flink verdienen als goudmijn is een signaal dat het fout zit.
20-08-2015, 21:32 door Anoniem
Wat was er nou toch mis met dat papieren treinkaartje? Werkte altijd. Geen mail nodig. Geen inzage in reisgegevens nodig.

Oh, wacht, om die reisgegevens is het nou juist te doen met die OV-shit kaart. Weet je wat, ik ga wel lekker met de auto. Hoef ik niet in te checken. Hoef ik niet uit te checken. Staat hier voor de deur. En is per saldo ook nog goedkoper dan OV.
21-08-2015, 03:23 door CrioWria - Bijgewerkt: 21-08-2015, 03:28
Door Anoniem:Als je niet bent uitgecheckt kan NS moeilijk bepalen waar je bent uitgestapt. Bedenk dat je bij overstappen tussen NS-treinen niet uit- en incheckt. Als in Amsterdam bent ingecheckt weet NS niet of je in Diemen, Maastricht, Leeuwarden of waar dan ook bent uitgestapt. Ben je ergens op een andere vervoerder overgestapt dan weet TransLink dat wel maar NS niet.
Dat weet de NS vaak wel aangezien de meeste in 'n vast patroon reizen, op de automaat krijg je dan ook als eerste optie het ter verwachte station te zien.

Overigens heeft NS gewoon inzicht in dezelfde gegevens als TLS, echter pretenderen ze van niet opdat ze hier nogal wat financieel voordeel uithalen.

Sowieso gebruikt de NS al alle data uit het ov-chipkaart systeem om te kijken hoe reizigers zich verplaatsen. Het is overigens in de lijn der verwachting dat 'de overheid' hier ook gewoon inzage in heeft, aangezien ook u een potentiële toekomstige crimineel zou kunnen zijn, dan is het uiteraard best handig wanneer ze nog kunnen zien waar u precies was 10 jaar geleden. En was u het niet, dan zorg je natuurlijk gewoon eventjes voor 'n alibi, dan wordt vast het voorarrest opgeheven..
21-08-2015, 04:12 door Anoniem
Lijkt me onzin. Als je tankt wordt er bij het pas-invoeren flink geld opgenomen van je bankrekening. Na de tankbeurt wordt het restant weer teruggestort. Ze weten ze vooraf dat de betaling altijd slaagt.
Incorrect. Het gaat om een vluchtige reservering. Komt geen naam van de klant of overschrijving aan te pas en is maar voor een paar minuten. Het is echter niet werkbaar om een dergelijk systeem ook toe te passen op reizen. De verantwoordelijkheid wordt dan deels verschoven naar de banken, die feitelijk geen partij zijn in de vervoerovereenkomst. Heb je straks niet met een maar twee of drie partijen te maken om onterechte reserveringen recht te zetten. Dat afhandelen kost nog meer tijd en geld en dat gaat uiteraard links om of rechts om bij de eindegebruiker gelegde worden: de consument.

Je koopt vooraf reis-tegoed. Op het moment dat ze jou geld schuldig zijn en nog moeten terugstorten, moment bij het inchecken, ontstaat er de vreemde situatie dat ze met krediet/borg bezig zijn. Je kan je afvragen of ze wel de rol van krediet verlening mogen vervullen (wft). Het misbruik door flink verdienen als goudmijn is een signaal dat het fout zit.
Het laatste is inderdaad een signaal. Maar dat ligt niet aan het afspreken van een borg. Het ligt aan de overeenkomst die de NS heeft opgesteld. De NS heeft als regel dat de klant voldoende geld beschikt om te mogen reizen en zorg moet dragen voor correct in- en uitchecken. De NS neemt de vrijheid om de financiele risico's zo veel mogelijk bij de klant te leggen. De reiziger gaat daarmee massaal akkoord en lapt ook haar eigen verantwoordelijkheid aan de laars. Voorheen 'vergat' men massaal de juiste hoeveelheid strippen af te stempelen of een treinkaartje te kopen. Nu 'vergeet' men in- of uit te checken.

Het zou de NS sieren om het in- en uitchecken makkelijk en helder te maken. Jaren na de invoering van het systeem vertikt de NS het nog steeds om genoeg paaltjes en poortjes neer te zetten, vertikt de NS het om duidelijk te maken waar die staan, vertikt de NS het om de klant na de reis te herinneren aan het uitchecken, vertikt de NS het om poortjes te plaatsen die niet zonder pardon 1x,2x,3x of nog vaker uit te checken zonder dat de klant is ingechecked, vertikt de NS het om het de klant heel duidelijk te maken of men inchecked of uitchecked. Aan de piepjes hebben alleen gevorderde reizigers iets. De tekstuele meldingen van de paaltjes zijn niet tot nauwelijks helder of bruikbaar voor de ongeoefende reiziger. De poorten en zeker de paaltjes zijn niet geschikt voor de huidige aantallen gebruikers in de spits.

Er hoeven in het geheel geen capriolen met databases of persoonsgegevens uitgehaald te worden als het de NS te doen is om het probleem van het uitchecken. Maar het is de NS daar niet om te doen. De NS kijkt als eerste wel slatje ze uit een probleem kunnen slaan om haar marketing beter te kunnen dienen. Het doel is de NS te presenteren als een bedrijf dat zich persoonlijk in zet om de klant te dienen. Ondertussen is het een massaprobleem, maar dat ligt voor de pr niet lekker en levert financieel niets op, dus negeren ze dat. De NS lost enkel problemen op waarbij er een grote kans is dat ze er zelf financieel beter van worden.
21-08-2015, 11:07 door Anoniem
In 1999 heb ik voor het laatst met de trein gereisd, ik denk dat ik het ook maar zo laat.
24-08-2015, 12:09 door Anoniem
Beter systeem: bij begin van de reis inchecken (dus op bus, tram of trein) en bij einde van de reis uitchecken (weer: bus,tram of trein) het systeem kan zelf nagaan of ik meer vervoerders heb (moeten) gebruiken en alles afrekenen. Kan dat niet, dan deugt het niet en moet het vervangen worden door.... papier.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.