De Belgische politie test deze week tijdens het jaarlijkse muziekfestival Pukkelpop het Nederlandse monitoringssysteem 'Twitcident' om zo vechtersbazen, dealers en zelfs terroristen op social media te vinden. Het systeem moet daarnaast ook helpen bij extreem weer en verkeersproblemen.
"In Nederland hebben we al op verschillende festivals gewerkt, zoals ook Lowlands, en daar deed Twitcident het perfect", zegt Sjors van den Dries van Crowdsense. Samen met Microsoft zorgt het bedrijf ervoor dat het systeem tijdens Pukkelpop voor het eerst in België gebruikt kan worden. Het systeem maakt gebruik van een woordenlijst waarop social media-accounts worden gescreend. De op Pukkelpop gebruikte woordenlijst is gebaseerd op de lijst die eerder voor Pinkpop werd gebruikt. Het systeem werkt naast het Nederlands ook met andere talen.
In het geval er een trefwoord wordt gebruikt krijgen de beheerders van het systeem een melding. Vervolgens wordt beoordeeld of er moet worden gereageerd. "We monitoren publieke accounts op onder meer Facebook, Twitter en Instagram. Wie 'normale' dingen rondstuurt, komt niet op onze radar", aldus Van den Dries tegenover VTM. De Belgische politie zal het systeem nu met zes mensen testen.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.