Vanaf 1 september gaat Google Chrome de meeste Flash-advertenties automatisch pauzeren, zo heeft Google via Google Plus bekendgemaakt. In juni had de internetgigant al aangekondigd dat het bepaalde plug-ins wilde pauzeren, waaronder Adobe Flash Player, om stroomverbruik en laadtijden te verminderen.
Google is al enige tijd bezig om Flash overbodig te maken. Zo worden video's op YouTube automatisch via HTML5 afgespeeld. In het geval van Flash-advertenties die via AdWords worden verspreid, worden die sinds februari van dit jaar automatisch naar HTML5 omgezet. Google stelt dat adverteerders die met Flash-advertenties werken dan ook verschillende mogelijkheden hebben om ervoor te zorgen dat hun advertenties toch aan Chrome-gebruikers worden getoond, zoals het automatisch naar HTML5 om laten zetten of dit zelf te doen.
Vorige maand riep ook Alex Stamos, de nieuwe Chief Security Officer (CSO) van Facebook, dat Adobe met de Flash-technologie moet stoppen, zodat er volledig op HTML5 kan worden overgestapt. HTML5 wordt standaard door moderne browsers ondersteund en maakt het afspelen van video's en andere "rich content" zonder installatie van extra plug-ins mogelijk.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.