image

Malafide e-mails kosten Intrum Justitia tonnen

maandag 7 september 2015, 10:04 door Redactie, 22 reacties

Malafide e-mails die ransomware proberen te verspreiden kosten het Haagse incassobureau Intrum Justitia tonnen. Dat laat directeur Rick Terra van het bedrijf tegenover de NOS weten. Sinds het begin van dit jaar zijn e-mails die de naam van het incassobureau gebruiken toegenomen, aldus Terra.

Eind vorig jaar werden er via e-mail documenten met een kwaadaardige macro verstuurd die van het incassobureau afkomstig leken. Ook werd de naam van het bedrijf voor de verspreiding van ransomware gebruikt. De laatste aanval dateert van juni, waarbij de CTB-locker-ransomware via frauduleuze e-mails die van Intrum Justitia afkomstig leken werd verspreid. Zodra ontvangers de meegestuurde bijlagen openen worden allerlei bestanden op de computer versleuteld. Vervolgens moet er voor het ontsleutelen van de bestanden honderden euro's worden betaald.

"Op piekdagen moeten we vier of vijf extra mensen inhuren om de vele vragen die binnenkomen te beantwoorden. Daarnaast wordt onze goeie naam misbruikt. We hebben het hier over tonnen schade", zo laat de directeur weten. In augustus werd al bekend dat sommige consumenten vanwege de stroom aan malafide e-mails nu ook de legitieme post van het incassobureau niet meer vertrouwen. Intrum Justitia vindt dat de malafide mails een groeiend maatschappelijke probleem vormen waar meer aandacht voor moet komen vanuit politie en justitie. "Ter bescherming van de consument, maar zeker ook voor bedrijven zoals wij", aldus Terra.

Reacties (22)
07-09-2015, 10:13 door Anoniem
Ik heb ooit eens met ze te maken gehad en aangifte tegen Intrum gedaan vanwege telefoon terreur.
Ze gebruiken een computer die me soms wel 5x per dag zelfs op zondag avond belde, waardoor ik een ander nummer heb genomen (nota was bovendien ook nog eens niet correct)
Wat een vies bedrijf is dat zeg!
07-09-2015, 10:13 door Ron625
**dat sommige consumenten vanwege de stroom aan malafide e-mails nu ook de legitieme post van het incassobureau niet meer vertrouwen.**

Iedere e-mail heeft de status van een briefkaart en dus geen briefgeheim.
Krijg ik een e-mail van een incasso bureau met daarin iets dat mijn privacy aantast, dan kan dat incasso bureau op problemen rekenen.
E-mail moeten ze alleen gebruiken voor dingen "door wiens onbelangrijkheid" de brief niet in aanmerking komt.
07-09-2015, 10:20 door Anoniem
Kan Intrum Justitia dat kost tonnen aan schade aantonen? Dat je soms 5 extra mensen moet inzetten voor je klantenservice kan ik me nog voorstellen, maar dat kost zeker geen honderdduizenden euros. Voor het overige lijkt Intrum Justitia te 'hopen' dat het tonnen kost aan reputatieschade. Dergelijke schade valt nauwelijks te bewijzen.
07-09-2015, 10:37 door Anoniem
Soort van koekje van eigen deeg voor Intrum Justitia?
Mensen onder druk zetten om onterecht verstuurde facturen te betalen, is niet veel anders dan wat de malafide mails doen. Wie ruimt normaal de rotzooi die IJ veroorzaakt op?

Voor wat betreft hun reputatie: kon die dan nog beroerder???
07-09-2015, 10:44 door Anoniem
Hoe kan dit eigenlijk? Zit er niet standaard op de mailserver van de provider een virusscanner?

Werken die dingen niet, of zijn ze soms uitgeschakeld??
07-09-2015, 11:16 door [Account Verwijderd]
[Verwijderd]
07-09-2015, 11:25 door Anoniem
Wat de NOS verslaggeefster niet noemt is het meest belangrijke deel in het hele probleem. Mail garandeert geen authenticiteit en de gebruikers willen dat niet onderkennen en/of vinden zichzelf slim genoeg om dat te kunnen overbruggen.

De NOS impliceert dat de valse mails professioneler worden de oorzaak zijn. Mailtjes voorzien van een logotje, foutloze tekst en een naam van een werknemer als afsluiter. Iedereen die een beetje moeite doet kan zulke mails verzenden, kan telefoontjes plegen uit naam van een bedrijf of brieven versturen uit naam van iemand anders. Maar omdat het 9999999x goed gaat zijn gebruikers er van overtuigd dat het betrouwbaar is of dat ze zelf slim genoeg zijn. Tot die ene brief, dat ene telefoontje of die ene email. En dan is het ach en wee en hoe kan dat nou. 'het zag er zo professioneel uit' 'het klonk zo betrouwbaar' 'er stond zelf een logo in de mail en er stond een naam van een werknemer onder als groet'.

Wat zou er gebeuren als de NOS wel heel duidelijk had gemaakt dat je email eigenlijk niet blind kan vertrouwen? Hadden ze dan een storm van kritiek over zich heen gekregen van al die bedrijven die hun klanten steevast via de mail voorzien van nieuwe verzekeringpolissen, telefoonfacturen, betalingsherinneringen, verzoeken tot doorgeven van meterstanden enz enz enz?
07-09-2015, 11:50 door Anoniem
Door Anoniem: Soort van koekje van eigen deeg voor Intrum Justitia?
Mensen onder druk zetten om onterecht verstuurde facturen te betalen, is niet veel anders dan wat de malafide mails doen. Wie ruimt normaal de rotzooi die IJ veroorzaakt op?

Voor wat betreft hun reputatie: kon die dan nog beroerder???
Volgens mij opereert deze organisatie niet zelfstandig maar in opdracht van leveranciers. Als die fouten maken werkt dat door.
07-09-2015, 12:49 door SPlid
Dat is nou precies de reden dat ik mailtjes van incasso bureaus direct weggooi (email of snailmail) ......
07-09-2015, 12:54 door Anoniem
Incassobureaus gebruiken gaan e-mail voor vorderingen! Zelfs als je ze per e-mail benaderd krijgt je een papieren brief ervoor terug. Dus nooit intrappen in dat soort e-mails, gewoon even gezond verstand gebruiken, en bij twijfel, hun telefoonnummer opzoeken en bellen!
07-09-2015, 14:37 door Anoniem
Ik kreeg laatst van Aartsen en Somers (Nijmegen) een email. Merkwaardig genoeg gebruikt de advocaat een GMAIL account. Ik heb via email geantwoord, hoewel ik dacht dat het een knip- en plakwerkmail was, en kreeg een brief per post terug. Weer zo'n incassobureau met twijfelachtige reputatie. Intrum Justitia is ook zo'n bureau dat nooit antwoordt op je verzoeken tot originele facturen. Alleen maar lastig want als je niet reageert kan de rechter je kosten laten betalen ook al heb je gelijk.
07-09-2015, 14:41 door Anoniem
Ik kan er niet mee zitten dat Intrum het haasje is, irritant bedrijf.
07-09-2015, 15:56 door Anoniem
Het zou een hoop ellende schelen als bedrijven en providers hier iets mee zouden doen en als Intrum zijn zaakjes ook goed op orde heeft, dan helemaal:

intrum.com@nmx1.intrum.com.:
intrum.com. 86400 IN TXT "v=spf1 include:_spfIDC1.intrum.com include:_spfBE1.intrum.com include:_spfBE2.intrum.com include:_spfBE3.intrum.com include:_spfFR1.intrum.com include:_spfNO1.intrum.com include:_spfFI1.intrum.com -all"
intrum.com@nmx2.intrum.com.:
intrum.com. 86400 IN TXT "v=spf1 include:_spfIDC1.intrum.com include:_spfBE1.intrum.com include:_spfBE2.intrum.com include:_spfBE3.intrum.com include:_spfFR1.intrum.com include:_spfNO1.intrum.com include:_spfFI1.intrum.com -all"
07-09-2015, 16:19 door Vandy
Door Anoniem: Ik kreeg laatst van Aartsen en Somers (Nijmegen) een email. Merkwaardig genoeg gebruikt de advocaat een GMAIL account.
Als deze lieden zich voordoen als advocaat, zou ik aangifte doen; het gaat slechts om "rechtskundig adviseurs" aldus hun website, en het is strafbaar om je voor te doen als advocaat terwijl je dat niet bent.
07-09-2015, 16:37 door Anoniem
Anoniem @ 11:25

Hear ! hear ! jij snapt waar de schoen wringt !

Het kind is met het badwater nu weg en dus zal ieder bedrijf dat mail als primaire communicatie vorm nu gebruiken maar met een klantvriendelijke werkbare oplossing moeten komen om dit soort gevolg problematiek op te lossen.
07-09-2015, 18:04 door Anoniem
"onze goeie naam misbruikt"

Wel ja, lieg er maar op los. Dat is wat jullie elke dag doen. Terreurbedrijf.

"tonnen schade"

Nog meer leugens. De echte schade ligt bij de mensen die bedrogen worden en dat is niet intrum justitia. Het inhuren van wat extra mensen op minimum loonniveau kost nog geen 30.000.

"Volgens mij opereert deze organisatie niet zelfstandig maar in opdracht van leveranciers. Als die fouten maken werkt dat door."

Ze nemen vorderingen over. Het maakt ze niets uit of die terecht zijn of niet. Ze blijven mensen jarenlang terroriseren met hun onterechte dreigbrieven, -emails en -telefoontjes. Misschien is dit wel de enige echte terroristische organisatie in Nederland. We moeten ze snel terug naar hun eigen land (VK) schoppen.

En bijna vergeten te vermelden: intrum justitia mag een duik in de latrines van een Mexicaans bonenregiment.
07-09-2015, 21:56 door Anoniem
Tonnen?
Regentonnen!
08-09-2015, 00:41 door CrioWria
Daarnaast wordt onze goeie naam misbruikt.
Wat een fantast die Rick Terra, het is toch echt Intrum Justitia die zelf ook aan phishing doet, maar dan semi-legale.
Vissen naar geld zonder onderbouwing, bewijs of waar simpelweg geen recht meer op is, is het businessmodel van Intrum Justitia.
08-09-2015, 08:22 door Anoniem
Ik denk dat het gros Nederland er niet wakker van ligt dat een dergelijk incasso bureau deze problemen heeft.
09-09-2015, 02:57 door Anoniem
"We moeten ze snel terug naar hun eigen land (VK) schoppen."

Herstel, dat had moeten zijn: Zweden. Ze hebben wel wat IT in de VK.
14-09-2015, 11:07 door Anoniem
Door Buran:
Door Anoniem: Hoe kan dit eigenlijk? Zit er niet standaard op de mailserver van de provider een virusscanner?

Werken die dingen niet, of zijn ze soms uitgeschakeld??

Er zit geen virus IN de mail, ze proberen je te verleiden naar een malafide website d.m.v. een link aan te klikken IN de mail.

Dat klopt niet wat je zegt. De mail kan wel degelijk een besmette bijlage bevatten
14-09-2015, 11:27 door Anoniem
Intrum Justitia reageert ook nog eens niet op vragen over de claims die ze sturen. Ik ontving een claim van hen? Met een bericht dat ik een achterstand van betaling bij Telfort zou hebben. Ik ben onlangs van Telfort weg gegaan naar een andere provider en het laatste bericht van Telfort was dat ik teveel had betaald en nog enkele euro terug zou krijgen. Enkele maanden later kreeg ik de email "van Intrum Justitia" waarin werd vermeld dat ik Telfort nog geld schuldig was! Vreemd natuurlijk na de laatste melding van Telfort.
Ik vermeldde dat ik in verband met de vele valse mails en het feit dat ik dat laatste bericht van Telfort ontvangen had, van mening was dat dit bericht niet van hen afkomstig was. Ik kreeg snel een reactie waarin werd vermeld dat ik wel degelijk een betalingsachterstanden had, en dat zij nu ook per email werken. Tot voor kort was dat niet het geval. Geen uitleg over de facturen die niet betaald zouden zijn! Ook dit bericht per email, ondanks het feit dat ik aangaf dat niet te vertrouwen!
In mijn bericht had ik ook mijn mobiele nummer vermeld, en vandaag kreeg ik een bericht dat ik nog niet heb betaald! Het antwoord op mijn bericht was er ook nog niet, of zou ik uit het feit dat men vermeldt nu wel met email te werken, moeten concluderen dat de vordering terecht was? Nee, eerst uitleg hoe een tegoed ineens in een vordering is veranderd, dan opa's betaling!
Ik zou het bericht per brief verwachten, en zeker niet per sms.
Kort voordat die sms gestuurd werd, werd ik op mijn mobiel gebeld van hetzelfde nummer, maar er werd niets gezegd. Na het noemen van mijn naam werd direct opgehangen! Zeer onbeschoft!

Het lijkt een manier te zijn om mijn telefoonnummer te controleren. Geen antwoord, dan ook geen betaling, heb ik terug gemeld!
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.