Rabobank-klanten zijn het doelwit van een nieuw computervirus dat op dit moment actief is en probeert om gegevens voor internetbankieren te achterhalen, zo laat de bank in een waarschuwing aan klanten weten. Via de achterhaalde gegevens kan er vervolgens worden gefraudeerd.
In het geval de computer met het virus besmet is krijgen Rabobank-klanten tijdens het inloggen een afwijkend scherm te zien. Op het scherm wordt bijvoorbeeld gemeld dat Rabobank een nieuwe betaalpas introduceert. Volgens de tekst op het scherm moet de klant de getoonde kleurcode scannen om daarmee een vervangende pas aan te vragen. Vervolgens wordt er in het volgende scherm als "extra beveiligingsmaatregel" om de pincode van de klant gevraagd.
"Wij begrijpen dat een virus heel echt overkomt. Maar als er tijdens het internetbankieren naar uw pincode wordt gevraagd, dan klopt het niet. Wij vragen u namelijk nooit naar uw pincode tijdens het internetbankieren. U vult altijd zelf uw pincode in op de Rabo Scanner of Random Reader", zo laat de Rabobank weten. Klanten die tijdens het internetbankieren vreemde schermen te zien krijgen moeten stoppen met internetbankieren en direct de helpdesk van de bank bellen. Hoe het virus zich precies verspreidt en welke naam het heeft laat de Rabobank niet weten. Hieronder een voorbeeld van een scherm dat het virus op besmette computers kan laten zien.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.