Mozilla is begonnen met het tonen van advertenties aan Firefox-gebruikers als ze een nieuwe tab in de browser openen, zo heeft de browserontwikkelaar via een blogposting bekendgemaakt. De advertenties worden in de vorm van "Suggested tiles" weergegeven. Het gaat hier om advertenties die op het surfgedrag van de gebruiker zijn gebaseerd. Hierbij zou wel rekening met de privacy van gebruikers worden gehouden.
Om de advertenties relevant te maken wordt er een beperkte hoeveelheid data naar Mozilla gestuurd. Daar wordt het vervolgens geanalyseerd en gedeeld met de partners van Mozilla. Volgens de browserontwikkelaar is het via Suggested Tiles mogelijk om relevante advertenties te tonen waarbij de privacy van gebruikers wordt gerespecteerd en hij of zij de controle over de data houdt.
De eerste partners die via Suggested Tiles adverteren is nu live gegaan, aldus Darren Herman, vicepresident Content Services van Mozilla. Het gaat om Yahoo en verschillende bekende nieuwstitels waaronder Fortune Magazine en Quartz, alsmede "missie-georiënteerde" partners zoals Make-a-Wish Foundation en de Electronic Frontier Foundation. Volgens Herman zijn deze partijen gekozen omdat ze waarde aan Firefox toevoegen.
Mozilla wordt niet voor het tonen van de advertenties van deze partijen betaald. Daarom hebben de advertenties alleen het label "Suggested" in plaats van "Sponsored". Volgens Herman moeten de tiles uiteindelijk digitaal adverteren verbeteren, zowel door transparantie in de industrie te vergrroten en ervoor te zorgen dat gebruikers begrijpen wat er gebeurt en hoe ze hier zelf de controle over hebben. Zo kunnen Firefox-gebruikers via één muisklik het tonen van tiles in een nieuw tabblad uitschakelen.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.