Deze week publiceerde anti-virusbedrijf AVG een nieuw privacybeleid dat volgende maand van kracht wordt, maar op internet is er nu ophef over ontstaan omdat de virusbestrijder surfgedrag gaat verzamelen en aan derde partijen kan verkopen. Het privacybeleid van AVG bestaat uit één pagina, waarmee het naar eigen zeggen een voorbeeld voor de software-industrie is.
Het anti-virusbedrijf riep andere bedrijven dan ook op om een soortgelijk kort privacybeleid te formuleren. Internetgebruikers hebben op Reddit vragen over de inhoud van het privacybeleid. AVG zegt dat het niet-persoonlijke data verzamelt om de gratis producten kosteloos aan te blijven bieden. Het gaat dan om surf- en zoekgeschiedenis, waaronder metadata. Ook worden de gebruikte internetprovider of mobiele netwerkprovider opgeslagen, alsmede informatie over andere software die gebruikers op hun computer of apparaat hebben geïnstalleerd.
"Soms bevatten surfgeschiedenis of zoekgeschiedenis termen die je kunnen identificeren. Als we erachter komen dat een deel van je surfgeschiedenis je mogelijk identificeert, zullen we dat deel als persoonlijke informatie behandelen en deze informatie anonimiseren", zo laat het anti-virusbedrijf weten. Gebruikers maken zich zorgen, aangezien AVG alleen ingrijpt als het ontdekt dat er identificerende privégegevens zijn opgeslagen. Het privacybeleid stelt dat AVG de niet-persoonlijke data met derde partijen mag delen en verzamelde of anonieme informatie mag publiceren.
Gebruikers hebben wel de mogelijkheid om zich af te melden voor het verzamelen en gebruiken van bepaalde data, waaronder persoonlijke en niet-persoonlijke data. Hiervoor wijst het privacybeleid naar een pagina, maar deze pagina bevat alleen instructies voor het afmelden van nieuwsbrieven.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.