image

Vervoerders zien smartphone als nieuw betaalmiddel

vrijdag 18 september 2015, 10:52 door Redactie, 16 reacties

Als het aan de Nederlandse vervoerders ligt kunnen reizigers in het openbaar vervoer straks met hun mobiele telefoon betalen. Dat meldt het Nationaal Openbaar Vervoer Beraad (NOVB) in de vandaag gepresenteerde 'Visie OV Betalen' (pdf). Op dit moment is de OV-chipkaart het enige betaalmiddel.

Eind mei 2015 waren er 14,3 miljoen actieve OV-chipkaarten, waarvan 7,8 miljoen persoonlijke en 6,5 miljoen anonieme kaarten (pdf). Per week zijn er gemiddeld 44 miljoen transacties en worden gemiddeld 3 miljoen unieke OV-chipkaarten gebruikt, waarvan 2,3 miljoen persoonlijke OV-chipkaarten en 700.000 anonieme OV-chipkaarten. Ongeveer 1,9 miljoen houders van een persoonlijke OV-chipkaart kiezen voor automatisch opladen.

Toch verlaagt de OV-chipkaart niet voor iedereen de drempel om met het OV te reizen, aldus het NOVB. Het gaat dan om incidentele of internationale reizigers en reizigers met een functiebeperking, voor wie de aanschaf en registratie of het herhaaldelijk in- en uitchecken een reisbeperking kunnen opleveren. Daarnaast zijn er inmiddels allerlei nieuwe betaalmethoden in de betaalmarkt geïntroduceerd die ook voor het OV kunnen worden gebruikt.

Zo kan de contactloze bankpas als vervoersbewijs worden gebruikt. In dit geval checken reizigers met hun bankpas in en uit. In Londen is deze vorm van contactloos betalen inmiddels geïntroduceerd; daar kan behalve met de Oyster Card ook gereisd worden met de creditkaart of bankpas met de EMV-standaard. De industrie wil deze standaard ook geïntegreerd krijgen in de NFC-smartphones. Dat zou betekenen dat de reiziger vervolgens met zijn mobiele telefoon zou kunnen betalen.

Be in Be out

De mobiele telefoon kan ook worden gebruikt voor betalingen aan de hand van plaatsbepaling, het zogeheten Be in Be out. Door in een betaalzone te komen (Be in) en een betaalzone uit te gaan (Be out) kan de prijs worden berekend. Afhankelijk van de wijze waarop de reiziger zijn mobiele telefoon gekoppeld heeft aan een betaalmethode, wordt de reis automatisch betaald. Deze manier van reizen kan volgens het NOVB heel veel opleveren voor het gemak van de reizigers. Er hoeven immers nagenoeg geen handelingen voor de reis te worden uitgevoerd. "Belangrijk aandachtpunt bij deze ­ontwikkeling is de privacy van de reiziger", aldus de organisatie.

Privacy en anonimiteit

Het NOVB stelt in de visie ook dat anoniem reizen bij de verschillende betaalmogelijkheden altijd mogelijk moet zijn en blijven. Ook in het geval van Be in en Be out. De organisatie werkt op dit moment ook aan een project om geanonimiseerde, geaggregeerde informatie over het gebruik van het openbaar vervoer landelijk beschikbaar te krijgen. Het gaat om informatie over alle reizen die bij één vervoerder hebben plaatsgevonden. "Gelet op de bescherming van de privacy van de reiziger dient met dit onderwerp uiterst zorgvuldig omgegaan te worden. Ook spelen bedrijfsvertrouwelijkheid en het risico op onjuist gebruik een rol", zo laat het NOVB weten.

De organisatie heeft naar eigen zeggen de ambitie om de gepresenteerde visie om te zetten in een dergelijk programma. Hiervoor moet er een programma worden opgestart waarin wordt gekeken naar de business case, de techniek, het businessmodel, de governance en de reizigersacceptatie. Later dit jaar zullen alle betrokkenen de balans opmaken en de visie waar nodig bijstellen.

Reacties (16)
18-09-2015, 10:56 door Anoniem
Contactloos betalen? Mijn pas is daar niet geschikt voor.
18-09-2015, 11:00 door Anoniem
"Belangrijk aandachtpunt bij deze ­ontwikkeling is de privacy van de reiziger"

De privacy? Ik meen mij te herinneren dat het daar meestal niet om gaat. Privacy staat doorgaans gelijk aan: "Als je niets hebt te verbergen..."

Vlotjes wordt dan voorbijgegaan aan het enige feit dat privacy nog steeds een grondrecht is. Artikel 10 om precies te zijn.
18-09-2015, 11:06 door Anoniem
Nog een manier om burgers/reizigers nog preciezer te volgen van A naar B. Tot op de meter nauwkeurig. Weer een inbreuk op onze privacy. En de meeste mensen beseffen het niet eens. Dit zijn natuurlijk ook zeer interessante gegevens voor advertentieboeren.

Daarnaast is zo'n dergelijk systeem natuurlijk erg vatbaar voor kwaadwillende hackers.
18-09-2015, 11:11 door Anoniem
Afhankelijk van de wijze waarop de reiziger zijn mobiele telefoon gekoppeld heeft aan een betaalmethode, wordt de reis automatisch betaald

Om nou te zeggen dat een mobiele telefoon een veilig platform is voor betalingen...
Zeker voor android telefoons geldt dat security-fixes lang op zich laten wachten, als ze al doorgevoerd worden door de telco/leverancier. Telefoons worden een geliefder object voor virussen en andere malware.
18-09-2015, 11:38 door Anoniem
Betalen met mobiel of bankpas gaat bij zo goed als alle zakelijke klanten al niet werken. Ook geeft de huidige ov-chipkaart nog de keuze hoe te betalen terwijl je met een directe banktransactie vast zit aan een betaling. Winst voor de ov-bedrijven, maar niet voor de klanten. Het stuk anonimiteit is al opgemerkt, met als extra opmerking dat als een groot deel van de klanten niet met een ov-chipkaart betaald het makkelijker te herleiden is wie anoniem reist.
18-09-2015, 12:09 door Anoniem
Handig voor bepaalde mensen, nu kunnen ze makkelijk zien waar ze hun nieuwe mobiel kunnen "lenen".
Handig voor de telefoon fabrikanten, vele telefoons zullen vallen en vervangen moeten worden.
18-09-2015, 13:49 door Erik van Straten
18-09-2015, 11:11 door Anoniem: Telefoons worden een geliefder object voor virussen en andere malware.
In aanvulling daarop: naarmate smartphones steeds meer als identificatie- en/of betaalmiddel worden gebruikt, worden ze ook meer waard voor dieven en identiteits-fraudeurs (en de kans op een mes in je rug neemt toe als je jouw steeds kostbaardere bezit niet af wil staan).
18-09-2015, 14:00 door Anoniem
Door Anoniem: "Belangrijk aandachtpunt bij deze ­ontwikkeling is de privacy van de reiziger"

De privacy? Ik meen mij te herinneren dat het daar meestal niet om gaat.

Ik neem aan dat ze hiermee bedoelen dat ze een goed verhaal moeten hebben over de privacy.
De privacy op zich die interesseert ze uiteraard geen moer, integendeel: alles in het systeem is er op gericht om
precieze tracking van de gewoontes van de reiziger te doen. Als dat niet zo was hadden ze een heleboel dingen
heel anders (en veel simpeler) kunnen doen.
18-09-2015, 14:39 door ben987
langzaam maar zeker wordt de maatschappij klaar gestoomd voor het afschaffen van contant geld.

de natte droom van onze roverheid..
18-09-2015, 15:02 door karma4
Door Anoniem: , met als extra opmerking dat als een groot deel van de klanten niet met een ov-chipkaart betaald het makkelijker te herleiden is wie anoniem reist.
Je zegt meteen dat daarmee de anonimiteit ook wordt opgeheven, als je weet wie anoniem reist dan heb je ze geïdentificeerd. De natuur heeft het niet opvallen opgelost via kuddes / scholen waar buitenbeentjes de afvallers zijn.
Anderzijds hebben juist de buitenbeentjes de beste kansen op een pioniersrol in veranderende situaties.
18-09-2015, 15:26 door Anoniem
De mobiele telefoon kan ook worden gebruikt voor betalingen aan de hand van plaatsbepaling, het zogeheten Be in Be out. Door in een betaalzone te komen (Be in) en een betaalzone uit te gaan (Be out) kan de prijs worden berekend. Afhankelijk van de wijze waarop de reiziger zijn mobiele telefoon gekoppeld heeft aan een betaalmethode, wordt de reis automatisch betaald.

Ik loop soms het station uit als ik moet overstappen om buiten wat te drinken of eten te halen. Dat betekent dus het einde van de reis en opnieuw inchecken met alle kosten van dien.

Peter
18-09-2015, 15:57 door Anoniem
Door Anoniem:
Afhankelijk van de wijze waarop de reiziger zijn mobiele telefoon gekoppeld heeft aan een betaalmethode, wordt de reis automatisch betaald

Om nou te zeggen dat een mobiele telefoon een veilig platform is voor betalingen...
Zeker voor android telefoons geldt dat security-fixes lang op zich laten wachten, als ze al doorgevoerd worden door de telco/leverancier. Telefoons worden een geliefder object voor virussen en andere malware.

Voor zover ik begrepen heb is de mobiel zelf en het OS wat er op draait niet betrokken bij NFC mobiele betalingen.
Je moet het meer zien als een bankpas die ingebouwd is in het mobieltje, zodat je niet meer een aparte bankpas mee
hoeft te nemen maar "gewoon" je mobieltje tegen de betaalautomaat haalt ipv wat je normaal met de NFC geschikte
bankpas zou doen. Dit kan een directe betaaltransactie bij een bank zijn maar in het geval van OV kan het ook indirect
via de OV CHIP organisatie lopen (dwz je zet een tegoed bij hen neer en daarvan betaal je je reis, net als met een
OV CHIP kaart)

Zo'n NFC kaart is niet veel meer dan een manier om een uniek nummer te presenteren aan een kaartlezer, met dan
nog de mogelijkheid om wat blokjes data te lezen en schrijven voor zo iets als een "saldo", wat onnodig is als het een
online systeem is zoals een betaalautomaat maar wel handig kan zijn als het ook offline moet kunnen werken.
18-09-2015, 16:45 door SPlid
Geweldig plan, ga ik voor , ik wil bij mijn anonieme smartphone OV kaart graag een IPhone 6s + met 128 GB .....
zit daar ook 5 euri statiegeld op ?
18-09-2015, 17:51 door Anoniem
Nu heb ik 2 kaarten, zakelijk en prive. Hoe gaat zo'n zone bepalen waar de reis mee moet worden afgerekend? Als je nu de porte onnee met beide kaarten voor de lezer houdt, check je 2x in. Leuk voor de vervoerders!
19-09-2015, 16:24 door Anoniem
Laat ze eerst maar eens in heel de EU hetzelfde OV betalingsysteem invoeren,met overal dezelfde betaal/oplaad/incheck en uit-check apparaten zodat de reizigers niet eerst het lokale betaal-in/uit-check systeem en de daarvoor benodigde ov chipkaart moeten gaan uitvogelen,het is al lastig genoeg om je weg te vinden in openbaar vervoer in andere EU-landen.Als we 1 uniform systeem hebben voor de hele EU dan kun je als t goed is je EU-OVchippas of je bankpas overal in de EU gebruiken voor openbaar vervoer.Bankpas in OV gebruiken lijkt me niet veilig,zowel voor electronische diefstal als fysieke diefstal/beroving,hetzelfde geldt voor smartphone.In en uitchecken zoals nu in NL moet zou moeten worden gewijzigd in automatisch in en uitchecken,dus niet eerst je OV CHIPKAART tegen dat apparaat hoeven te houden om in-of uit te checken.Dus als je de bus instapt herkent de sensor jouw individuele chipkaart en registeert deze als binnen en als je uitstapt registeert hij dat als uitgecheckt en berekend het systeem je ritprijs en dat wordt dan automatisch van je ov chipkaart gehaald.Dat moet toch technisch mogelijk zijn!?
20-09-2015, 11:18 door Anoniem
Top plan, lang leve de digitale revolutie!
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.