image

Stijging van fraude met internetbankieren en skimming

dinsdag 29 september 2015, 11:50 door Redactie, 9 reacties

De schade door fraude met internetbankieren en skimming is in de eerste helft van dit jaar gestegen ten opzichte van dezelfde periode in 2014, zo blijkt uit cijfers van de Nederlandse Vereniging van Banken. In de eerste zes maanden van dit jaar werd er voor 3,1 miljoen euro via internetbankieren gefraudeerd.

In de eerste helft van 2014 bedroeg de schade door fraude met internetbankieren nog 2,1 miljoen euro. Volgens de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) is de stijging te verklaren doordat criminelen hun phishingmethodes "perfectioneren". Phishing veroorzaakt nog altijd de meeste schade. Op deze manier werd in de eerste zes maanden van dit jaar 2,8 miljoen euro gestolen. Een jaar eerder was dat nog 1,7 miljoen euro. Via malware wisten criminelen dit jaar 300.000 euro te stelen. Een daling ten opzichte van de eerste helft van 2014, toen er op deze manier 380.000 euro werd buitgemaakt.

"Doordat phishingmails er steeds professioneler uitzien en minder taalfouten bevatten zijn ze minder makkelijk te herkennen. Ook spelen criminelen vaak handig in op de actualiteit door bijvoorbeeld gebruik te maken van de introductie van nieuwe betaalpassen. In telefoongesprekken waarin criminelen zich voor doen als bankmedewerker wordt vooral geprobeerd om de klant in paniek te brengen zodat ze hun inlogcodes afgeven", aldus de NVB.

Skimming

Ook de schade door skimming steeg in de eerste helft van dit jaar. Het ging om een schadepost van 790.000 euro. Een jaar eerder was dit nog 640.000 euro. Volgens de NVB komt schade als gevolg van skimmen in Nederland nagenoeg niet meer voor. De schade werd vooral veroorzaakt doordat passen buiten Europa werden geskimd terwijl geoblocking was uitgezet. Geoblocking voorkomt dat er buiten Europa met een pinpas kan worden gepind.

Reacties (9)
29-09-2015, 12:02 door Anoniem
In de eerste zes maanden van dit jaar werd er voor 3,1 miljoen euro via internetbankieren gefraudeerd.
En dan:
In de eerste helft van 2014 bedroeg de schade door fraude met internetbankieren nog 2,1 miljoen euro.
Kortom, een stijging van bijna 50% over dezelfde periode. Dat is geen kattepis, maar gewoon een miljoen euro extran dat in de zakken van de criminelen is gekomen.

Raar dat banken en overheid niet meer hun best doen om dit te stoppen en de verantwoordelijken langdurig te straffen.
29-09-2015, 15:14 door Anoniem
Decennia lang hebben Creditkaart maatschappijen jaarlijks miljoenenverlies door de zwakheden in hun systeem gewoon geaccepteerd, en simpelweg op de cliënten verhaald door extra kosten in rekening te brengen.
Als cliënt van een bank, betaal ik een soort contributie en vergoeding voor het recht om cliënt te zijn, van een paar euro per maand. Door die contributie met een paar cent te verhogen, is de financiële schade van de hier genoemde fraude alweer gecompenseerd. Dit is een van de reden dat de banken deze fraude niet actief wensen te bestrijden, en natuurlijk de winst die ze hebben op de belastingaftrek van deze fraude. De belastingdienst zal namelijk de precieze hoogte niet echt onderzoeken.
Ook grote winkelbedrijven geven miljoenen verlies op door diefstal en niemand controleert of dat wel zo is.
29-09-2015, 15:43 door ben987 - Bijgewerkt: 29-09-2015, 15:45
Door Anoniem: Decennia lang hebben Creditkaart maatschappijen jaarlijks miljoenenverlies door de zwakheden in hun systeem gewoon geaccepteerd, en simpelweg op de cliënten verhaald door extra kosten in rekening te brengen.
Als cliënt van een bank, betaal ik een soort contributie en vergoeding voor het recht om cliënt te zijn, van een paar euro per maand. Door die contributie met een paar cent te verhogen, is de financiële schade van de hier genoemde fraude alweer gecompenseerd. Dit is een van de reden dat de banken deze fraude niet actief wensen te bestrijden, en natuurlijk de winst die ze hebben op de belastingaftrek van deze fraude. De belastingdienst zal namelijk de precieze hoogte niet echt onderzoeken.
Ook grote winkelbedrijven geven miljoenen verlies op door diefstal en niemand controleert of dat wel zo is.
dat zou mooi zijn als ALLE klanten schadeloos gesteld worden bij fraude, maar dat is niet zo !
ondertussen incasseert menige bankbobo zijn exorbitante bonus en laat menig klant met veel financieel verlies achter wegens "eigen schuld".
30-09-2015, 07:22 door Anoniem
Door Anoniem: Decennia lang hebben Creditkaart maatschappijen jaarlijks miljoenenverlies door de zwakheden in hun systeem gewoon geaccepteerd, en simpelweg op de cliënten verhaald door extra kosten in rekening te brengen.
Als cliënt van een bank, betaal ik een soort contributie en vergoeding voor het recht om cliënt te zijn, van een paar euro per maand. Door die contributie met een paar cent te verhogen, is de financiële schade van de hier genoemde fraude alweer gecompenseerd. Dit is een van de reden dat de banken deze fraude niet actief wensen te bestrijden, en natuurlijk de winst die ze hebben op de belastingaftrek van deze fraude. De belastingdienst zal namelijk de precieze hoogte niet echt onderzoeken.
Ook grote winkelbedrijven geven miljoenen verlies op door diefstal en niemand controleert of dat wel zo is.

Ik weet niet in hoeverre je hier serieus een punt probeert te maken of dat je slechts de indruk wilt wekken dan banken zelf fraude plegen door te sjoemelen met fraudecijfers, maar wanneer een bank jou €1000 vergoedt omdat je dat aan criminelen bent kwijtgeraakt, dan is dat natuurlijk prima (en eenvoudig) te controleren.

Ik ben wel met je eens dat het lastig is om te controleren of er wel of niet uit een winkel is gestolen.
30-09-2015, 07:59 door Anoniem
Door Anoniem:
Raar dat banken en overheid niet meer hun best doen om dit te stoppen en de verantwoordelijken langdurig te straffen.

Ze doen wel hun best maar het helpt niet voldoende.
We krijgen ook niet de cijfers te zien zoals die zouden zijn als ze niet hun best deden.
Daarnaast is het zo dat er (nog) een terughoudendheid is om misdadigers keihard aan te pakken, wat op zich vreemd is
omdat die terughoudenheid er niet is als de brave burger aangepakt moet worden.
(bijvoorbeeld door steeds meer in de gaten houden of vanalles te laten betalen)

Gisteravond was er weer een uitgebreid onderwerp op TV. Je ziet daar dat men de mensen die het uitvoerende werk doen
in het vizier heeft. Je zou zeggen trek zo'n gast van zijn scooter en gooi em in de (leegstaande) cel, maar dat gebeurt niet.
Dat zijn uiteraard ook niet de grote vissen, maar als in die straatcrimi kringen breder bekend werd dat je gepakt wordt als
je zo iets doet dan zou de bereidheid om mee te doen toch vast wel afnemen. Maar ze doen die lui helemaal niks.
30-09-2015, 08:45 door Anoniem
Door Anoniem: ... Dit is een van de reden dat de banken deze fraude niet actief wensen te bestrijden, en natuurlijk de winst die ze hebben op de belastingaftrek van deze fraude....

Dit is toch echt niet waar. Banken zijn al jaren bezig om alle schade rondom internetfraude te beperken, en zijn daarin zelfs erg succesvol. De schade nu is slechts een fractie van die van jaren geleden.

Check o.a.
https://www.nvb.nl/nieuws/2015/4033/fraude-met-internetbankieren-gehalveerd.html
30-09-2015, 09:22 door Anoniem
Door Anoniem: Ze doen wel hun best maar het helpt niet voldoende.
Waar doen ze dan hun best? Hoe kan het dan dat een groep criminelen zich in Nederland jarenlang met phishing kan bezighouden? Ze werden pas opgepakt toen ze hun werkterrein gingen verleggen naar België, en ze werden ook opgepakt op verzoek van België. Politie in Nederland voert geen drol uit, staan een beetje te flitsen langs de kant van de snelweg en parkeerbonnen uitschrijven, maar cybercrime...

ROFL
30-09-2015, 14:53 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Ze doen wel hun best maar het helpt niet voldoende.
Waar doen ze dan hun best? Hoe kan het dan dat een groep criminelen zich in Nederland jarenlang met phishing kan bezighouden? Ze werden pas opgepakt toen ze hun werkterrein gingen verleggen naar België, en ze werden ook opgepakt op verzoek van België. Politie in Nederland voert geen drol uit, staan een beetje te flitsen langs de kant van de snelweg en parkeerbonnen uitschrijven, maar cybercrime...

ROFL

De politie doet niks nee, maar de banken wel. En de overheid is meer dan de politie.
De overheid zou in het kader van de privatisering en uitbesteding het oppakken van cybercriminelen wellicht ook kunnen
uitbesteden, zodat de politie zich hier niet meer mee hoeft bezig te houden.
30-09-2015, 18:26 door Anoniem
Laten we eerst vaststellen dat Banken niet gekweld worden door een moreel geweten. Het oude echtpaar waar het spaargeld van de rekening is afgestolen draait zelf op voor de schade, ook al hebben ze de wet aan hun zijde. Alleen dreigen met de rechter en eventueel aanhangig maken zal de Bank overstag doen gaan. het doel is afschrikking, en daar slaagt de Bank dan ook in.
Natuurlijk is de beeldvorming van een Bank heel erg belangrijk, dus lezen we regelmatig dat de strijd tegen bankfraude door de Bank zelf succesvol is, immers wie wil klant zijn bij een Bank die niet veilig is, maar de consument ook nog daarvoor laat opdraaien.

Creditcard maatschappijen zitten hier niet mee, en ieder die veel met een Creditcard (CC) betaalt zal het zijn overkomen, dat er een afschrijving is die niet klopt. Wie in Londen in een restaurant heeft gegeten, en met de CC heeft betaalt, en enige dagen later bemerkt dat hij een Computer heeft gekocht in Beiroet (Libanon) hoeft slecht één telefoontje te plegen, en het geld van de Computer wordt terug gestort. (praktijkgeval)
Het is gewoon een kwestie van kosten en baten, en als de fraude zoals in de VS al alleen in 2013 14 Miljard dollar is,
en als het verminderen daarvan door kostbare maatregelen meer kost dan het bespaart, dan accepteert men dit gewoon.
http://www.businessinsider.com/the-us-accounts-for-over-half-of-global-payment-card-fraud-sai-2014-3?IR=T

Zoals ik al opmerkte dat Banken geen moreel geweten lijken te hebben, dan is het ook voorspelbaar dat schade door fraude als extra aftrekpost voor de belasting, dat vaak oncontroleerbaar is, om de verleiding om dat omhoog te schroeven niet onbenut wordt gelaten.

De verwijzing naar de website van de Nederlandse Vereniging van Banken, als bewijs dat er minder fraude wordt gepleegd dient allereerst om de consument gerust te stellen.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.