image

Microsoft: programmeren ook buiten ICT belangrijk

vrijdag 9 oktober 2015, 11:13 door Redactie, 3 reacties

Programmeren is niet alleen binnen ICT-beroepen belangrijk, ook daar buiten speelt het steeds vaker een rol van belang, zo stelt Marcel Timmer, directeur Innovatie bij Microsoft Nederland. Volgens Timmer denken veel mensen dat het lezen en schrijven van code alleen in de ICT belangrijk is.

"Maar het aantal niet-ICT-beroepen waarin programmeren ook van belang is, neemt flink toe door de digitalisering en de opkomst van het Internet of Things (IoT). Elk bedrijf is straks een softwarebedrijf - en dat betekent simpelweg dat steeds meer werknemers moeten kunnen programmeren", aldus de directeur. Als voorbeeld geeft Timmer automonteurs die ook aan de software van een auto moeten kunnen sleutelen. Of de verwarmingsinstallateur die moet begrijpen hoe de cv-ketel is verbonden met de overige apparaten in een smart home.

Het is daarom belangrijk dat kinderen al op jonge leeftijd leren te programmeren. Zo is het bouwen van websites en programmeren in Groot-Brittannië al een tijdje onderdeel van het curriculum van het basisonderwijs, maar in Nederland staat dit pas voor 2032 op de agenda. "De jeugd van vandaag dreigt de aansluiting op de arbeidsmarkt te missen als we nú geen actie ondernemen", zo waarschuwt Timmer.

Microsoft is één van de partijen die het CodePact heeft ondertekend. Een overeenkomst tussen bedrijfsleven en overheid om kinderen klaar te stomen voor de arbeidsmarkt van morgen. Daarnaast is het bedrijf partner van de Codeweek die zaterdag begint en heeft het 100.000 dollar aan Stichting CodeUur geschonken. De CodeWeek heeft als doel om kinderen kennis met programmeren te laten maken. CodeUur staat voor één uur gratis programmeerles op basisscholen voor groep 7 of 8 en wil programmeren uiteindelijk structureel in de klas krijgen.

Reacties (3)
09-10-2015, 12:32 door Anoniem
? Automonteurs die ook aan de software van een auto moeten kunnen sleutelen ?

Hopelijk moeten ze alleen updates kunnen installeren. Anders kan én wil ik de software op mijn auto helemaal niet meer vertrouwen. Volkswagen AG heeft al laten zien, dat "behandelde" software een probleem is, maar wanneer ook nog eens onduidelijk wordt wie er wat gedaan heeft, wordt het veel gevaarlijker. Stel dat een auto zonder backdoors uit de garage komt en een monteur sluist die achteraf in, want dan is onderhoud onderweg makkelijker, dan heb ik zomaar een onveilig voertuig.
09-10-2015, 13:39 door Anoniem
Een computer is een programmeerbare informatieverwerker, dat is heel fundamenteel wat het, in al zijn verschijningsvormen, is. Het programmeren van een computer is het instrueren van dat ding hoe het informatie moet verwerken, inclusief hoe het moet communiceren met andere informatieverwerkende eenheden. Wie dat geen ICT vindt moet eens letten op wat woorden en afkortingen betekenen (of als je iets anders met Informatie- en Communicatietechnologie bedoelt dan de woorden zeggen eens overwegen woorden te gebruiken die uitdrukken wat je dan wel bedoelt). Als ICT onderdeel van steeds meer beroepen wordt dan worden dat steeds meer ICT-beroepen, dan houdt het niet op ICT te zijn.

Ik denk dat het trouwens heel goed is als meer mensen in aanraking komen met programmeren. Niet om het allemaal goed te leren, maar om de boodschap over te brengen van wat die alomtegenwoordige computer eigenlijk is. We leven nu denk ik in een tijd waar een hoop fout gaat, onder meer met beveiliging, phishing en som alle ellende maar op, omdat heel veel mensen werkelijk geen flauw benul hebben wat al die computers eigenlijk doen, en niet snappen dat hoe zij ermee interacteren iets anders is dan wat de op mensen gerichte presentatielaag laat zien. Het is goed als het aandeel mensen dat er op zijn minst even aan geproefd heeft groter wordt dan het nu is.

Maar dat betekent niet dat veel mensen er goed in zullen worden. Er is ergens een informaticadocent geweest die een test heeft bedacht die beter voorspelt of mensen zullen blijken te kunnen leren programmeren dan wat tot dan toe beschikbaar was, die kon worden toegepast nog voordat studenten aan de opleiding begonnen. Ik heb helaas geen link meer paraat. Een van de inzichten (een vermoeden eigenlijk, het is iets wat het verdient nader onderzocht te worden) waarop hij de test baseerde was het volgende.

In een computerprogramma gebruik je namen voor functies, variabelen en dergelijke. Voor mensen is het van belang om betekenisvolle namen te gebruiken om het overzicht te houden. Voor de compiler of interpreter is zo'n naam niets anders dan een betekenisloos labeltje dat gebruikt wordt om ergens aan te kunnen refereren. Of je het banksaldo nou 'saldo' of 'vouwfiets' noemt in de programmacode, die code werkt exact hetzelfde, het zijn alleen mensen die die code onderhouden die op het verkeerde been worden gezet. Wat die docent had geconstateerd is dat veel studenten die aan een informaticaopleiding beginnen maar het einde niet halen dat niet blijken te kunnen begrijpen. Die zullen een naam veranderen in de hoop dat daarmee een bug in het algoritme wordt opgelost, die denken dat de compiler dan beter snapt wat de bedoeling is. Ze kunnen de betekenis van woorden in hun eigen denken niet uitschakelen en snappen daardoor op een fundamenteel niveau niet wat een compiler of interpreter met hun code doet. En dat is kennelijk hardnekkig, een grote groep mensen snapt dit niet en leert het ook niet te snappen, hoeveel onderwijs je er ook tegenaan gooit.

Als dat beeld klopt dan moet je niet al te hoge verwachtingen hebben van informaticaonderwijs, en ook niet verwachten dat automonteurs er massaal in zullen slagen computers te programmeren. Wat je met algemeen informaticaonderwijs wel kan bereiken is dat die mensen die het wél kunnen snappen die basis wordt bijgebracht. Ik denk dat als meer mensen begrijpen wat een computer eigenlijk is en wat die onder het GUI-oppervlak voor iets doet, er ook meer mensen die het niet snappen kunnen terugvallen op mensen in hun omgeving met iets meer inzicht. En dat lijkt me een verbetering.
11-10-2015, 20:35 door karma4
Grotendeels eens met je betoog x 13:39.
Mijn grootste bezwaar is echter dat ICT weggezet wordt als iets simpel dat voor de basis school afgedaan kan worden. Met leren tellen heb je de wiskunde natuurkunde en meer van de universiteit ook afgehandeld. Daar is het duidelijk dat na het eenvoudig rekenen leren er nog veel meer is.

Boolean Algebra is iets wat met logisch redeneren goed als basis zou kunnen dienen. Daarmee is software engineering en software hardware architecting nog niet ingevuld. Het zou heel mooi zijn als de basisbegrippen goed neergezet zouden worden
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.